Zlepšovat zážitek návštěvníků z vašeho webu je tou nejlepší cestou ke zvyšování konverzí. Už jste vyzkoušeli těchhle 8 základních kroků?
User Experience (UX) je na poli webdesignu fenoménem, o kterém najdete na internetu velké spousty materiálu. Článek The Ultimate Guide To Improving Website UX and Conversion serveru Sweor.com na to jde narozdíl od většiny ostatních hodně prakticky. Kde začít? Které kroky jsou ty nejdůležitější? V podstatě jde o rychlokurz, ve kterém se řeší základní otázky UX – testování, výzkum, přehlednost a čitelnost. Během jedné pauzy na kávu tak e-shopař získá základní balík znalostí, které může ihned začít využívat pro své on-line podnikání. Kterých 8 tipů jsme pro vás vybrali jako ty úplně nejpřínosnější?
Bez měření průběžných výsledků nemá smysl optimalizovat, proto je důležité sledovat statistiky, které vám jasně napoví o úspěšnosti vašeho snažení. V článku o statistikách Google Analytics, které musí sledovat každý e-shopař, jsme se dotkli nastavení cílů z pohledu marketéra. Podobně vám tento analytický nástroj umožní nastavit cíle pro UX optimalizaci. Na podstránce Správce / Cíle si v Google Analytics nastavíte, jak přesně by splnění cíle mělo vypadat. Na kartě Konverze / Cíle pak můžete sledovat, jak se vám optimalizace daří. Z hlediska User Experience by vás měly zajímat především:
Heatmap a scroll tracking vyjadřuje chování uživatelů na webu graficky. Heatmap vám pomocí barev ukáže, kam na stránkách nejčastěji klikají a které “bílé" plochy je naopak příliš nezajímají. Podobně pomocí funkce scroll tracking zobrazíte, kde většina návštěvníků končí svou cestu a kolik procent jich dojde až dolů, kde je zřejmě čeká formulář nebo konverzní tlačítko. Snáze také zjistíte, ve které fázi odcházejí. Asi nejoblíbenější nástroj Hotjar si můžete koupit, nebo zdarma vyzkoušet na 15 dní.
Na internetu je k nalezení celá řada materiálů, které se zabývají vlivem barev na chování zákazníků. Jedním z typických dogmat je, že se vzhledem k asociaci se semaforem u CTA tlačítek doporučuje spíš zelená než červená barva. To se sice na některých webech může potvrdit, mnohem větší vliv na konverze má ale kontrast a dobrá viditelnost. Velké, vysoce kontrastní tlačítko může strhnout adekvátní pozornost zákazníků, ať už má jakoukoliv barvu.
Pohlídejte si také dostatečně akční textaci samotného CTA tlačítka a jeho nadpisu. Obecná hesla typu „Potvrdit“ nemají podle studií takovou proklikovost jako konkrétní a urgentní „Chci web ještě dnes“ nebo „Koupit se slevou“. Mezi oblíbená fungující slovesa vyzývajících k akci patří také „Objevit“, „Připojit se“ nebo „Začít“ (případně u e-mail marketérů o něco méně oblíbené „Přestat“).
Ačkoliv to není nezlomným pravidlem, každá stránka by měla mít ideálně právě jednu výzvu k akci. S ohledem na plnění tohoto jediného cíle proto věnujte velkou pozornost tomu, kam své CTA (call-to-action) tlačítko umístíte. Pokud ho návštěvníci nebudou mít na očích, sami od sebe ho hledat nebudou. Využijte už zmiňované heatmaps z Hotjaru – výzva k akci by se měla nacházet v místě s nejhustší výskytem pozornosti uživatelů. Můžete také vzít v úvahu, jak hluboko průměrný uživatel vašeho webu doscrolluje a alespoň jedno tlačítko umístit nad tuto hranici.
Nákupní rozhodování zvyšují čtivé texty. A vliv na čtivost textu má kromě stylistiky jeho délka, množství nebo řádkování. Návštěvník musí veškeré sdělení správně pochopit a snadno strávit. Důležité je respektovat alespoň základní zásady SEO, a hlavně netlačit kvanta textů za každou cenu. Prázdná místa přidávají stránce na vzdušnosti a podle Crazy Egg mohou až o 20 % zvýšit pozornost uživatelů. Jednoduché a úderné sdělení by mělo těžit z provázané spolupráce designera a copywritera a znalosti preferencí cílové skupiny.
Hledáte tým sehraných odborníků? Nechte si web vytvořit od Modrého ducha!
Ať už se jedná o nákupní košík, jiné odeslání objednávky nebo například odběr newsletteru, z hlediska konverzí jsou formuláře jedním z nejkritičtějších míst na webu. Asi každý už někdy při nakupování přes internet zažil vyplňování políček, které nebere konce. Někteří potenciální zákazníci v takovou chvíli stránky opustí, ačkoliv mají o produkt zájem do poslední chvíle. O dopadu formulářů na to, jestli je uživatelé vyplní a odešlou, nebo ne, existuje mnoho studií. Podle závěrů společnosti Google má pozitivní vliv na konverze, když uživatelům přesně specifikujete, co mají vyplnit (například formát data), chybová hlášení u chybně vyplněných polí nebo jasně odlišená volitelná a povinná pole. Více do hloubky už jsme téma rozebrali v článku 10 tipů, jak zjednodušit otravné formuláře.
Dlouhý čas načítání stránky je jedním z nejvýraznějších zabijáků konverzí, a to i z dlouhodobého hlediska – málokdo se totiž na protivně pomalý web rád vrací. A málokdo má trpělivost na něj vstoupit i napoprvé. Běžně se mluví o 3 vteřinách čekání, které jsou uživatelé ochotni při načítání absolvovat. Pomocí nástroje PageSpeed Insights si sami změříte, jestli váš web takový rychlostní požadavek splňuje. Jeden z nejčastějších zdrojů zpomalení, zbytečně velké obrázky, optimalizujte pomocí nástroje Optimizilla. Více jsme se tématu nedávno věnovali v článku 7 tipů, jak zrychlit web.
U většiny předchozích bodů máte dvě možnosti, jak si vylepšením UX webu zvýšit konverze. Buď uděláte definitivní změny a budete doufat, že vám přinesou ovoce. Nebo je zkusíte v první fázi A/B testovat a definitivní závěr vyvodit teprve na základě výsledků. A/B testování můžete podrobit většinu prvků webu, na které si jen vzpomenete: polohu a podobu CTA tlačítek, délku textů, přítomnost videa nebo obrázků i strukturu a podobu formulářů. Skvělou přehlídku toho, kde a jak A/B testování s konverzemi pomohlo, uvádí třeba článek 10 Fascinating A/B Testing Examples That Will Blow Your Mind.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc