Srovnávače zboží jsou pro většinu e-shopů tím nejefektivnějším marketingovým kanálem. Přidat sem své produkty a čekat na štěstí ale většinou nestačí. Podívejte se na 11 tipů, díky kterým ze „zbožáků” vytěžíte víc.
Abyste uspěli v konkurenci, nemusíte nezbytně být ze všech nejlevnější. Vaše nabídka i samotný internetový obchod musí být na srovnávači zboží především vidět. Právě tak se přiblížíte miliónům potenciálních zákazníků, kteří sem každý měsíc proudí. Suverénně největší návštěvnost má Heureka, kterou následuje Zboží.cz od Seznamu. Ostatní hráči se na statistikách podílí spíš v řádu procent, ale i tady najdeme zajímavé příležitosti, kterých každým rokem využívá stále více e-shopů.
V dnešním článku vám poradíme, jak se mezi nimi prosadit a znásobit díky zbožovým srovnávačům své tržby.
Každý zákazník ocení celistvé informace o produktu, které ho často pomohou přimět k nákupu. Název a popisek produktu, jeho cena nebo zařazení do patřičné kategorie se vyplňuje v souboru s koncovkou xml., takzvaném XML feedu. Odtud si veškeré údaje pravidelně stahuje samotný srovnávač. Své specifikace XML feedu, které je třeba splnit, má Zboží.cz , Heureka i Modio.cz.
Pokud jste si internetový obchod zřídili jako šablonovité řešení, veškeré XML feedy si vytváříte a aktualizujete sami, ideálně v programu k tomu určenému. V případě, že vlastníte e-shop na míru, je doplňování všech informací činností vývojáře. Udržovat veškeré údaje správné a aktuální je základ, a to nejen vzhledem k celkové kvalitě nabídky, ale také k účinnému párování produktů.
Šance, že u vás lidé nakoupí, jsou mnohem vyšší, pokud se váš internetový obchod zobrazí v seznamu ostatních e-shopů pod jednotlivými nabízenými produkty. Právě to vám umožní párování – vyplnění informací o zboží tak, aby odpovídaly požadavkům srovnávače. Například Heureka vyžaduje u různých kategorií různé povinné údaje v názvu nebo kategorii produktu. Jestliže se budete řídit těmito instrukcemi, s velkou pravděpodobností se nabídka z vašeho e-shopu u daného zboží objeví.
Na Heurece mají párování na starost automatizované nástroje. Když se robotům váš název nebude líbit, o spárování vašich produktů se stále ještě mohou postarat lidé. V tom případě ale počítejte s tím, že si nějakou dobu počkáte a u méně zajímavých produktů se možná ani nedočkáte.
Na Zboží.cz si své produkty spárujete i sami. Systém vám buď automaticky nabídne relevantní položky, nebo si ty vhodné můžete sami zkusit vyhledat. Smysluplnost párování produktů po vás ještě Zboží.cz překontroluje, ve vlastním zájmu je ale nanejvýš vhodné postupovat dle nejlepšího vědomí a svědomí. Nesprávné spárování by vám beztak k ničemu nebylo, naopak by spíš srazilo důvěryhodnost vašeho e-shopu.
Dostat se na pozice před konkurenční e-shopy a tím zaujmout více lidí umožňuje bidding – strategie zvyšování ceny za proklik na váš e-shop, kterou je možné praktikovat na většině velkých srovnávačů jako Heureka nebo Zboží.cz. Čím vyšší cenu za proklik nabídnete, tím výše se váš internetový obchod posune v přehledu e-shopů. Na produktové kartě nabízí Heureka 4 pozice a Zboží.cz 3 pozice, do kterých je možné se díky biddingu dostat. Vyšší výdaje tento způsob propagace ale hlavně musí přinášet vyšší konverze, jinak je celá metoda neefektivní. Třeba na Heurece usnadňují práci nástroje automatického bidování.
Biddovat můžete také na Google nákupech, ačkoliv to není srovnávač zboží jako takový, ale spíše vyhledávač zboží. Konkrétní nabídku zde zvýhodníte pomocí klíčového slova. Například při vyhledávání hesla „tričko s potiskem“ se zobrazí takový produkt, který má toto slovo v názvu či popisu a zároveň má nejvyšší kombinaci nabízené ceny a míry prokliku.
Certifikace Ověřeno zákazníky využívá principu kladných online referencí, na které zákazníci od nátury hodně slyší. Toto označení si na stránky může umístit každý zapojený e-shop, který splní podmínky stanovené Heurekou. Navíc se zobrazuje mimo jiné na stránkách Heureky v porovnání zboží. Hlavně pokud je hodnocení obzvláště lichotivé, může lidi zaujmout, i když třeba nemáte úplně nejlevnější ceny.
Abyste mohli službu zavést, je třeba do vašeho internetového obchodu implementovat připravený kód a následně zasílat všem zákazníkům dotazníky spokojenosti. Pokud získáte potřebný počet těchto hodnocení, obdržíte od Heureky ocenění pro ověřené e-shopy. S hodnocením nad 97 % budete odměněni ještě prestižnější zlatou plackou.
Získáním cetifikátu vaše snažení zdaleka nekončí, celkem snadno o něj totiž můžete přijít. Stačí jen pár nespokojených zákazníků. Konkrétněji se k tématu v článku Jak získat Ověřeno zákazníky od Heureky rozepsal kolega Honza Černý.
Zařadit se na první pozici ve vyhledávání můžete zapojením do služby Heureka Košík. Zákazníkům tak usnadníte nákup, který v takovém případě probíhá zprostředkovaně přímo přes Heureku kliknutím na oranžové tlačítko „Koupit na Heurece“. Celý proces je pro zákazníky jednodušší a důvěryhodnější, mimo jiné díky propojení s pečetí Garance nákupu.
Trápíte se s exporty na srovnávače zboží? Modrý duch vám pomůže k lepším výsledkům!
Košík je pro zákazníky také znakem toho, že patříte mezi top e-shopy. K zařazení do Košíku je proto potřeba, aby měl váš internetový obchod „špičkové hodnocení“, certifikát Ověřeno zákazníky a také aby byl zaregistrovaný v placeném PPC režimu. Po ověření ze strany Heureky vám už nic nebrání v zapojení se do služby. Pouze počítejte s tím, že vaše provize je daná podle kategorie zboží a nejčastěji se pohybuje v hodnotách 2–6 % z celkové kupní ceny zboží.
Zajímavou formou propagace je účast v akcích, díky kterým bude váš e-shop více vidět u široké veřejnosti. Obchody zapojené do Heureky jich mohou využít hned několik. Příkladem jsou Dny dopravy zdarma, jejichž webu v roce 2017 pomohl na svět tým Modrého ducha. Naposledy dosáhl obrat zapojených e-shopů hranice téměř 600 milionů korun za 3 dny. Ambicióznější internetové obchody se pak mohou zúčastnit prestižních klání ShopRoku nebo ProduktRoku – v rámci druhé jmenované soutěže se nejpopulárnější výrobky vyhlašují hned ve 300 kategoriích.
Kvalita obrázků použitých na srovnávačích má velký vliv na to, jestli zboží zákazníkovu pozornost zachytí, nebo nikoliv. A co víc, jejich úroveň ovlivňuje i samotné pořadí ve vyhledávání. Třeba „pouhá“ přítomnost vodoznaku na obrázku může produkt ze seznamu zboží v některých případech úplně vyřadit. Úroveň obrázků prodávaného zboží proto nepodceňujte a hlídejte si ji pro všechny vyhledávače. Také nezapomínejte, že se na konkrétních srovnávačích liší určitá technická specifika – například velikost nebo preferovaný formát. Blíže si o jednotlivých požadavcích přečtete v článku Jak na účinné obrázky (nejen) pro srovnávače zboží.
Vždy mějte vyplněné informace o vaší firmě a neustále je udržujte aktuální. Na většině srovnávačů se informace nastavují zvlášť, ale například Zboží.cz si hodnoty importuje z vyplněného profilu na Firmy.cz. To samé platí pro připojené logo e-shopu, které zákazníkům pomůže s orientací a vám s důvěryhodností. Velmi častou a naprosto zbytečnou chybou je nedoplněný kredit. Ačkoliv některé menší srovnávače fungují zdarma, na většině to s nulou na účtě zrovna nevyhrajete – přicházíte o možnost využívat spoustu dostupných funkcí a hlavně se vaše zboží ve srovnávači úplně přestane zobrazovat.
Hodnocení a recenze zákazníků jsou jednou z vizitek e-shopu, ať už se týkají kvality zboží, doplňkových služeb nebo rychlosti dodávky. Schopnost na ně reagovat zase leccos vypovídá o přístupu e-shopu k okolí a stylu podnikání firmy. Na hodnocení zákazníku proto reagujte co nejpohotověji – oprávněná stížnost zákazníka bez odpovědi obchodu je jednou z nejhorších reklam. V případě negativních recenzí zůstávejte nad věcí, omluvte se a snažte se problém vysvětlit. Upřímnost ocení zákazníci mnohem spíš než neobratné výmluvy nebo rozpačité mlčení. Za všechny ohlasy pak nezapomínejte poděkovat.
Pokud prodáváte oblečení nebo bytové doplňky, neměli byste chybět na srovnávačích, které se na tyto produkty specializují. Zákazníci pátrající po tomto druhu zboží se sem vydávají čím dál častěji. Oblíbeným módním srovnávačem je GLAMI zabývající se oblečením, botami i doplňky od několika desítek značek. Na nábytek a dekorace se zaměřují servery FAVI nebo BIANO – mezi inzerenty zde patří i Bonami, SCONTO nábytek či IKEA.
Ačkoliv být tím nejlevnějším není úplně nejvhodnějším prodejním argumentem, někdy je právě úprava ceny tím správným krokem k větší konkurenceschopnosti. Zákony nabídky a poptávky jsou totiž neúprosné - snížení ceny přináší vyšší prodeje, což ale automaticky neznamená vyšší zisky. Ne každé zboží vám za zlevňování stojí. Zaměřte se spíše na ty nejlepší produkty, a pokud takové rozhodování není zrovna vaše hobby, můžete zkusit automatizovaný nástroj, jakým je třeba BiddingManager.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc