Menu

5 tipů, jak posunout své meta popisky ještě dál

Článků zabývajících se optimalizací pro vyhledávače najdete bezpochyby spoustu. Dnes vám však Modrý duch přichystal 5 konkrétních tipů, jak se dá přemýšlet nad meta popisky tak, aby uživatelé chtěli na váš obsah opravdu kliknout.

5 tipů, jak posunout své meta popisky ještě dál

SEO, SEO, SEO… Hodně probírané téma, které s sebou nese neustále se měnící algoritmy, diskuze, nejasnosti atd. Někdo ho bere jako mantru, bez které to nejde, někdo ho moc neřeší. Jenže ono samozřejmě má své opodstatnění a nejeden vy-víte-který specialista by vám řekl proč (a zároveň hned přidal jistá doporučení).

Nejdříve zkrátka potřebujete, aby vás klienti našli, teprve pak můžete uvažovat o ponouknutí k nějaké další akci. A jak vás můžou najít? Když pro ně budete relevantní. To se totiž čím dál více líbí vyhledávačům, kteří vás poté řadí na lepší pozice (zmiňuje například i Pavel Ungr).

Meta popisky stránek se sice mohou na první pohled zdát jako banalita, ale právě ty bývají často zrádné a mnohdy podceňované. Jak jinak chcete zákazníky pozvat na své stránky než dobře postaveným sdělením, které vidí jako první?

Při jejich textování tedy potřebujete stejné prodejní přemýšlení, jako když vytváříte obsah pro stránky samotné či jinou marketingovou komunikaci. Ideálně by je měl navrhnout (nebo se k tomu alespoň nejvíc nabízí) obsahový specialista či copywriter.

Ale pěkně od základů – co je vlastně metapopisek?

Stejně, jako máte u článku název a krátký perex, meta popisek je krátký headline a popis stránky, který klientům vyskočí při vyhledávání. A i když toto může být jasné, dost často si uživatelé pletou meta popisek a text zobrazený na stránce s výsledky neboli SERP (search engine result page).

Zatímco první je html kód vložený přímo na stránku, který si můžete nadefinovat, to druhé je výsledek vyhledávače dle jeho indexace, který úplně moc ovlivnit nemůžete. Například Google má tak trochu svoji hlavu a vyhodnocuje, jak moc je vaše podnikání vyhledávané téma a podle toho si výsledek i rád poupraví.

Už pár let je známé, že:

  • Google si upravuje výsledky snippetů (úryvek obsahu dané stránky), aby pomáhal klientům získat co nejrelevantnější obsah.
  • Až ve dvou třetinách případů Google vychází hlavně z prvního odstavce na stránce.

Neznamená to, že to tak dělá vždy, ale aspoň to nutí člověka přemýšlet nad přístupem: co nejvíce vyladit meta popisek a pro jistotu ty nejvíce relevantní informace dát hned na začátek samotné stránky. A to samozřejmě podpořit dobrou strukturou mezititulků (H1, H2, H3).

1) Dívejte se na téma pohledem čtenáře

Alfa omega a základ tvorby obsahu. U meta popisků se však často stává, že nejsou napsané dostatečně proklientsky, ale naopak zahleděně do sebe. Zkuste si sednout a sepsat si několik bodů, co váš návštěvník v danou chvílí řeší. A na základě toho mu jděte naproti skrze tento text. Jakmile ho pak máte napsaný, znovu se zeptejte: „Opravdu to odpovídá na to, co náš čtenář hledá/shání/potřebuje? A odpovídá tomu daná stránka?“. Zakomponovat k tomu můžete i metodu STDC.

2) Nebojte se opakovat klíčová slova

Ve škole vám při slohu za opakování slov dávali horší známku. To je v tomto případě potřeba pustit z hlavy. Meta popisek je něco jiného. Klíčové slovo nemá přídavné jméno klíčové jen tak pro nic za nic.

Ale pozor, samozřejmě tak, aby texty dávaly smysl. Když budete střílet nesmyslná slova za sebou bez jakéhokoli kontextu, nebude to mít přidanou hodnotu a spíše si tím uškodíte. Vyplatí se před tím udělat také analýzu klíčových slov, abyste nestříleli vyloženě naslepo, ale měli jste přehled, jakým způsobem vaši klienti vyhledávají.

3) Lákejte a vzbuzujte zvědavost

Toto je copywriterský princip, který se často využívá při psaní titulků a příběhově laděných textů. Útočíte zkrátka na základní lidskou vlastnost. Proto je důležité psaní popisků nechat někomu, kdo v minimálním prostoru (ideálně 155 znaků) něco takového dokáže vytvořit.

Samozřejmě se nabízí další přístup – v titulku položit otázku nebo nastolit problém a v popisku na něj odpovědět. Ale můžete si tím rovnou klienty tzv. „zavřít” a na vaši stránku už se nebudou muset prokliknout. Jak může vypadat dobrý přístup? Zkombinujete obojí. Uvedete problém, částečně ho vysvětlíte a završíte informaci tím, že více máte na stránce.

4) Nezapomeňte uvést název značky

Aka neustále propojujte informace se svým brandem. Ideálně jej zakomponovat do titulku, aby na klienty boldem svítilo dané téma a firma. Pro stylizaci můžete použít oddělovač, pomlčku, dvojtečku. To je více méně na vás. Pamatujte ale, že je důležité držet určitou konzistenci a styl, přičemž příliš dlouhý titulek se vyhledávačům také pravděpodobně nebude líbit.

5) Držte správnou stylistiku

Může být lákavé šetřit všechny možné znaky. Ve většině případů byste se ale měli této praxi vyhnout. Roboti skenují výsledky, aby pochopili kontext obsahu, málo kdy berou meta description slovo od slova. Proto je důležité zachovat určitou flow, která respektuje i výše zmíněná klíčová slova.

Při psaní myslete na to, jak bude popis znít. Čte se dobře? Dá se vše pochopit na první dobrou? Nebo musíte po přečtení přemýšlet, co vlastně sdělení znamená. Pokud je to druhé, do textu zasáhněte – odstraňte zbytečnou omáčku, rozdělte věty a používejte interpunkční znaménka.

Přidáte-li do svého popisu trochu prostoru, pomůže to také vyniknout mezi záplavou výsledků, zejména těch, které se zdají být nacpané vším možným a nerelevantním.

Tip navíc: Chcete vědět, jak popisek bude (resp. by měl) vypadat v reálu? Zkuste si jej zadat nanečisto. Uvidíte headline i rozsah a můžete si jej libovolně upravovat.

A ještě jeden: Zkuste si stránky projít skrze sitemapu. Zadejte do vyhledávacího pole „site:[vašedoména.cz]” (bez uvozovek a závorek) a vyběhnou vám všechny stránky související s danou doménou. Můžete se tak podívat, jak je například Google indexuje a zaměřit se na problémové nebo úplně chybějící.

Čemu se obecně naopak vyhnout?

  • Nepřidávejte informace, které nesouvisí s daným tématem a obsahem stránky
  • Nepřekračujte délku titulku přes 50 znaků a meta popisku přes 160 znaků
  • Vyhněte se trpnému rodu, raději klienty aktivujte a vyzývejte k prokliku
  • Meta popisky nekopírujte, vždy vytvořte unikátní
  • Nevynechte žádnou stránku, která souvisí s vaším webem

Jaké pluginy vám mohou pomoci?

K úpravě meta popisků nepotřebujete být nutně kodér či programátor, využít k tomu můžete pluginy. U wordpressového typu webovek, který je nejrozšířenější, si můžete v administraci vyzkoušet například tyto:

  • YOAST: Zřejmě nejznámější a zdarma dostupný, některá nastavení ale mohou působit neintuivně, a to zejména díky neúplně dotaženému překladu v některých částech.
  • Rank Math: Skvělá alternativa, která nabízí o něco širší škálu možností, výbornou zprávou je česká lokalizace, díky které budete dobře vědět, co kde nastavit.
  • All in One SEO Pack: Skvělý pro začátečníky i pokročilé. Začátečníci nemusí nic nastavovat, zkoumat, prověřovat, program je možné jen nechat pracovat. Pokročilí uživatelé mohou veškerá nastavení provést „ručně“ podle svého uvážení. Plugin posílá automaticky do Google a Bingu oznámení o změnách na stránce, zabraňuje dvojitému obsahu.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.