Opatrnosti není nikdy dost, tím spíš, pokud jde o sociální sítě. Jak chránit firemní účty, komu cizímu a jak udělit přístup?
Jak se máme jako lidé chovat na sociálních sítích? Že nemáme neznámým osobám online poskytovat své osobní údaje a že si máme vytvořit silné heslo k účtům, je všeobecně známo. To jsou pravidla, která využijí jednotlivci i firmy. Existují ale specifická bezpečnostní pravidla pro organizace? Můžeme udělat něco pro to, abychom neohrozili klienty ani zaměstnance? Odpověď zní: ano. Modrý duch vám nyní představí ty nejzásadnější z nich.
Tenhle příběh, v různých obměnách, už slyšel nebo také bohužel zažil nejeden podnikatel.
Nezávislý expert ve svém oboru zjistil, že aby podpořil růst své firmy, musel by ji začít propagovat na sociálních sítích. Protože jim však nerozuměl, najal si na správu sítí nezávislého profesionála. Ten mu založil účet pod svým e-mailem a začal expertovu firmu skutečně propagovat.
Po čase však začal být majitel firmy se službami nezávislého profesionála nespokojen, jenže poté, co se pohádali, přestal s ním freelancer komunikovat a firma tak o účet na sociálních sítích definitivně přišla. Neměla totiž jak se k němu dostat, jelikož se o vše staral nezávislý profesionál, který byl také vlastníkem firemního účtu na sociálních sítích.
Aby se vám stejný příběh nestal, musíte mít jako majitelé firmy kontrolu nad účty na sociálních sítích. Neznamená to však, že na ně musíte vkládat příspěvky vždy vy. Používáte-li Facebook, můžete pověřit zaměstnance nebo externistu, aby vám je spravoval. Vám úplně postačí funkce administrátora stránky, který bude mít k ní veškerá práva, zatímco další osoby, které budou na stránku vkládat obsah, budou mít funkci moderátora. Podobná nastavení najdete i v Media Studiu na Twitteru.
V případě, že budete hlavou účtu na sociálních sítí vy, nestane se vám, že bez vašeho svolení vám někdo stránku zruší nebo přenastaví.
Máte krásné kanceláře a chcete na ně nalákat uchazeče? Nebo byste jim raději ukázali zasedačku? Proč ne, ale než zveřejníte fotku na Instagramu, ujistěte se, že na ní není vidět nic, co nepatří na veřejnost.
Asi byste si nepřáli, aby svět viděl kromě vašich prvotřídních kávovarů nebo nejpohodlnějších sedacích pytlů i hesla do firemních systémů nebo údaje o klientech, která stojí na tabuli v zasedací místnosti.
Než tedy stisknete spoušť a poté tlačítko Publikovat, ujistěte se, že na fotografiích není nic, co podléhá internímu utajení.
Pomozte klientům k bezpečnějším webům a sociálním sítím. Přidejte se do týmu Modrého ducha.
Ještě lepší samozřejmě je, pokud vám citlivá data nevisí na zdi. Tam se k nim totiž může snadno dostat kdokoliv: poštovní doručovatel, kurýr, uchazeč o práci… A nemáte jistotu, že dané údaje nezneužije.
Pro interní úložiště platí pravidla jako pro sociální sítě: Jako vlastníci firmy ho musíte mít pod kontrolou. Nezapomeňte také svá data zálohovat, ideálně podle pravidla 3-2-1.
Fotografie, obrázky a další materiály, které publikujete na sociálních sítích a nechcete o ně přijít, mějte uložené i jinde. Nikdy nevíte, co se stane: Můžete se jednoho dne probudit a zjistit, že vaše sociální médium už skončilo, nebo vám může být účet zablokován kvůli porušení pravidel sociální sítě.
Tento příběh také zná ze své života nebo okolí skoro každý: Podnikatel založil svému byznysu stránku na sociální síti, ale vložil na ni obsah, který porušoval její pravidla. Například ukazoval odhalené bradavky nebo nedodržoval autorské právo.
Než začnete na jakékoliv sociální síti propagovat svou firmu, seznamte se s pravidly používání dané sítě a nepublikujte obsah, který je porušuje. A pro případ, že by stejně došlo ke konfliktu mezi vámi a provozovatelem sítě, platí předchozí pravidlo: Mějte obsah zazálohovaný, abyste se k němu mohli vrátit v případě, že bude pro vás sociální médium nedostupné.
Byť mají různé sociální sítě mají různé odvolací procesy, nemáte jistotu, že vám bude vyhověno. A než se vše vyřeší, nebudete se moct na síti propagovat, z čehož vyplývá ušlý zisk. Je proto lepší nic neriskovat a pohybovat se pouze ve vymezených mantinelech.
Pochválí vás někdo v komentářích za povedené video? Přistane vám ve zprávách dotaz na otevírácí dobu? Klidně mu tou samou cestou odpovězte.
Na druhou stranu, reklamace, žádosti o zaměstnání a další důvěrné věci proberte s uživateli osobně nebo přes jiné komunikační kanály, z kterých nehrozí únik dat nebo kde se dá lépe ověřit identita tazatelů (např. přes e-mail).
Podvody se totiž nevyhýbají ani sociálním sítím a krádeže identity nejsou na nich ničím ojedinělým. Ačkoliv existují indicie, podle kterých poznáte pravděpodobné podvodné účty, nemůžete si být jisti do doby, než se s uživatelem spojíte jiným způsobem.
Závěrem: Ačkoliv představují sociální sítě potenciál pro váš byznys, je důležité být při jejich používání opatrný a dávat si pozor na různé podvodníky. Držte se tedy při vkládání obsahu na Facebook, Instagram, Youtube a další sítě základních pravidel, buďte zdravě skeptičtí a zvýšíte tak své zabezpečení.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc