Proč mě nutíte odejít z vašeho e-shopu? Já u vás chci nakoupit, ale vy mě jen odrazujete.
Stalo se vám někdy, že jste přišli do obchodu, měli jste dobrou náladu a najednou vám ji něco zkazilo tak, že jste se rozhodli už se do prodejny nikdy nevrátit? Mně se to občas stane, ale možná jsem přecitlivělý. A sem tam se mi to stane i při návštěvě e-shopu. Posuďte sami.
Některé samoobsluhy se designem od dob socialismu moc nezměnily. A když přijdu na e-shop, který byl tři roky zastaralý už před pěti lety, tak si vzpomenu na tu socialistickou sámošku: divný pach rozlitého mléka a piva. Unavená paní prodavačka. Unavené chlaďáky. Unavené maso. Co tu dělám? Chci nakupovat v současnosti!
A to nemluvím o tom, jak nešťastný jsem, když na takovou stránku přijdu přes prohlížeč v mobilním telefonu: Ták, tady to zmenším, tady to posunu, teď to zase zvětším, á ťuk a jsem ve vyhledávacím políčku! Ne, takhle spíš ne. Spíš si najdu stránku, která nedělá z prohlížení dovednostní aktivitu.
I design z jedniček a nul má svojí životnost. Tak, jak se mění obecný vkus a hlavně technologické možnosti, weby stárnou. Je třeba se věnovat jejich vývoji. Samozřejmě nemá jít o samoúčelné změny, ale o promyšlený rozvoj, který využije nejnovější možnosti ve prospěch návštěvníků-zákazníků a zároveň odliší váš e-shop od starých sámošek.
Čtu „Černá čepice“ a dívám se na obrázek čepice, která je šedá. Je šedá! Fotografie nejen, že by měla lákat ke koupi, ale měla by být i věrná a měla by odpovídat textu. Čtu „černá“, vidím šedou: Co teď? Mám zavolat obchodníkovi a věřit mu, že když říká, že čepice je ČERNÁ, tak tím myslí černou?
A to nemluvím o fotografiích, které vypadají na první pohled jako vytvořené v domácích podmínkách – kompaktním fotoaparátem v předsíni, nebo na zahradě rodinného domu – bez světla, bez postprodukce. Děkujeme za pozvání k vám domů, ale už asi půjdeme jinam.
Pokud vám výrobce neposkytne dostatečně kvalitní podklady, najděte si profesionála, který se věnuje produktové fotografii. Při nákupu na e-shopu se musí zákazník spolehnout především na svůj zrak, jděte tomuto smyslu naproti.
Fotografie jsou jen jeden díl skládačky. Modrý duch tvoří e-shopy, které plní své cíle!
Stačí přeložit popisek produktu z angličtiny? Automatickým překladačem? Bez korektury? Stačí několik slov popisu? Červené triko, 100% bavlna, velikost M? „Vždyť to musí být každému jasné. Je to přeci červené triko a je tam obrázek.“
Já ale nechci znát jen materiál a velikost. M? Tajemný M. Ale bude mi to? Jaké jsou skutečné rozměry? Je někde na e-shopu tabulka velikostí? Jakou gramáž má ta 100% bavlna? Jak mám prát takové červené triko?
A hlavně: vždyť já nevím, k čemu mi to triko bude. Nemůže to být jen triko. Je to triko na cvičení i na každodenní nošení? Asi ano – tak šup, ať je to v dlouhém popisu produktu! Má úzký střih a bude mi seknout i k saku a k džínům? To je bezva, takové triko bych chtěl, kdybych četl takový popisek, nebo dokonce viděl nějakého sympatického člověka, jak má to triko na sobě.
Pro zákazníka je těžké se rozhodnout pro koupi, pokud nemá dostatek informací. Ochota poskytnout o produktu co nejvíce informací a dobře napsané texty to mohou změnit. Bohatý, dobře napsaný obsah udělá radost zákazníkům i vyhledávačům.
Tak dobré, už mám v košíku černou čepici i červené triko, jdu k pokladně, potvrzuji počet kusů, vyplním o sobě všechny údaje, je to asi 20 kolonek, možná tu zestárnu. Uf. Jdu na další krok. Poštovné bude 200,- Kč! Proč se to dozvídám až teď? To je pro mě moc a já ani nevím, proč je to tolik peněz. Je to zklamání, jdu jinam. Škoda, že nemají více možností dopravy, teď zrovna nespěchám, tak by mi stačila levnější varianta.
Možnosti dopravy a její cena by se neměly skrývat v jednom z kroků nákupu. Měly by být dostupné stejně jako obchodní podmínky. Cena dopravy, sleva z poštovného při určité výši nákupu, doprava zdarma jako bonus to vše může obchodník využít ke svému prospěchu, namísto aby vybafnul nepochopitelnou cifru, když už se zdá, že je ruka v rukávě.
„Vážený zákazníku, děkujeme Vám za Váš nákup, objednané zboží vám bude doručeno do dvou týdnů.“ JAK? COŽE? Vždyť u trička i u čepice bylo napsáno „Skladem“. Asi to znamenalo skladem u dodavatele, anebo není skladový systém propojený s e-shopem. Dovedu si to sice vysvětlit, ale zlobím se, už jsem se těšil na nové červené triko, teď abych objednávku zrušil a objednal vše jinde. Tam už se nevrátím.
Ještě horší než zákazníka neuspokojit nabídkou je ho „uvést v omyl“. Pokud provozujete e-shop, raději informujte o dostupnosti co nejpřesněji, ideálně propojte skladový systém se systémem e-shopu, abyste se nemuseli spoléhat na manuální synchronizaci.
Fotografie a texty prodávají to, co si nemůžu osahat. Design webu mi usnadňuje projít nákupem. Dostatek informací o produktu i o podmínkách nákupu mě zbavuje pochybností – a o moc víc nechci, když se rozhodnu nakoupit přes internet.
Existují lidé, kteří se zabývají tím, aby nákup na webu nebyl noční můrou. Jsou to copywriteři/textaři, fotografové, designéři, UX experti a programátoři. Když nakupuji bez zádrhelů, zdá se jejich práce jako samozřejmost, ale když se někde zaseknu, hned si vzpomenu, jak je jejich práce důležitá.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc