Snažíte se firemním blogem plnit své byznysové cíle, ale nedaří se vám získávat čtenáře? Modrý duch přináší pár tipů, jak propagovat články na Facebooku a vytěžit tak maximální návštěvnost.
Zvyšovat návštěvnost blogových článků díky sociálním sítím bývá trochu nevděčným úkolem. Snaha obnáší věčný boj o zájem publika, které se na těchto kanálech chce spíš bavit než vzdělávat. Navíc ani sám Facebook na propagaci blogových článků není vyloženě stavěný. Už jen proto, že externím odkazem odvádíte uživatele na svůj web, se oblíbencem jeho algoritmů rozhodně nestanete. Jenže bez propagace se o článku nikdo nedozví. Jak tedy vyzrát na systém a pár soust z koláče návštěvnosti si díky Facebooku utrhnout?
Zveřejňujete facebookový příspěvek ihned po publikaci článku, nebo si vyčkáte na populární pátou odpolední? Možná vycházíte z dat ve Facebook Analytics, případně ze statistik návštěvnosti blogu v Google Analytics. Nejprůkazněji zjistíte optimální čas, když si ho na vlastním publiku sami otestujete. Naplánujte si co nejvíc relevantního obsahu stejného charakteru (může to být třeba sdílení článků z tematicky spřízněných serverů) a v různých časech ho po několik dní publikujte na své stránce. Na záložce Insights (Přehledy) si po čase vyhodnoťte, které posty měly nejlepší dosah. Propagaci blogu pak přizpůsobte výsledku.
Každý sepsaný článek opatřete obrázkem, který má šanci strhnout co nejvíc pozornosti. Opět se vyplatí vyzkoušet, co je vašim potenciálním čtenářům nejvíc po chuti: uspokojí je materiál z fotobanky, nebo se vyplatí připravit vlastní originální grafiku? Také název článku musí praštit do očí, a pokud se to na váš web nehodí, neváhejte si připravit názvy dva: usedlejší na samotný blog a odvázanější pro Facebook, který dovoluje titulek a popisek u odkazovaného článku upravovat.
Dříve se v celé své kráse u článku zobrazoval i meta popisek, ze kterého se však v současnosti ukazuje asi jen prvních 70 znaků. Proto alespoň jeho úvod napište nějak zajímavě a společně s ostatními viditelnými prvky využijte jako lákadlo k přečtení.
Na text se lidé zpravidla zaměří až poté, co si prohlédnou obrázek a název sdíleného článku. A/B testováním našich příspěvků jsme si ale ověřili, že i tady mohou vznikat rozdíly v návštěvnosti v řádech desítek procent. Doporučuje se pracovat spíš s příspěvky „twitterovského“ střihu do 140 znaků, a jestliže nemáte zrovna kreativní chvilku, držte se následujících zajetých postupů:
Zkuste si sepsat 5 variant krátké věty, která shrnuje obsah článku, a vyberte tu ze všech nejpoutavější. Pracovat můžete také s dotazy typu „Co si o tom myslíte?“ nebo „Co to (lidstvu) přinese?“ Další možností je citovat zajímavou pasáž z článku. Doslovnost ale moc vhodná není. Raději vyvolejte emoce otevřenou otázkou, na kterou odpoví až samotný obsah na blogu.
Dobře vyšlapanou cestou je práce s humorem. Na Facebooku lidé skousnou i trochu toho sarkasmu, který u svých (jinak seriózních) článků pravidelně dávkuje třeba publicistický server Ekolist. Vždy ale myslete na své cílové publikum – přehnaně sofistikované interní vtípky by lidé nemuseli pochopit.
Jakmile je post venku, měl by okamžitě začít dokazovat, že stojí za pozornost. Organický dosah zvyšují komentáře a sdílení, palce nahoru a srdíčka zase poukazují na to, že váš příspěvek jen tak nelétá ode zdi ke zdi bez povšimnutí. Dnes už trochu vyčpělé sbírání lajků ještě stále příspěvku přidává na důvěryhodnosti. A vyšší důvěryhodnost znamená více prokliků na článek. Najít si věrné fanoušky, kteří vám své To se mi líbí pravidelně udělí, tedy může přinést výsledky, i kdyby to snad zpočátku měli být pouze vaši kolegové nebo příbuzní. V praxi nám pomohlo posílat vnitrofiremní e-mailovou výzvu k přečtení a olajkování každé úterý po publikaci článku.
Průměrný organický dosah v Česku kolísal na přelomu let 2017 a 2018 mezi 6 až 9 %, přičemž lepších výsledků obecně dosahují spíš stránky s menším publikem. Pokud tedy blog úzce podporuje vaše byznysové cíle, stojí placená propagace přinejmenším za zvážení. Některé blogující společnosti propagují všechny své články, jinde si vybírají jen ty nejúspěšnější. Ve všech případech se ale vyplatí alespoň 2 hodiny počkat a nechat nejdříve příspěvek sbírat čtenáře organicky. V BlueGhostu někdy vyčkáváme i celý den a teprve poté začínáme s placenou reklamou.
Hledáte cesty k zákazníkům přes Facebook? Vsaďte na zkušenosti Modrého ducha!
Propagaci spouštějte v Business Manageru a vyhrajte si se zacílením i umístěním. Zaujme odkaz na váš článek v Messengeru nebo na Instagramu, kde jinak Facebook automaticky reklamu zobrazuje? Postupným experimentováním se jistě doberete odpovědi. Stejně tak si hrajte s publikem, které můžete zkusit měnit podle tématu článku. Větší proklikovosti dosahují hlavně úzce specifikované cílovky s menším počtem potenciálně zasáhnutelných lidí.
Algoritmus Facebooku podle všeho upřednostňuje stránky s atraktivním obsahem. Proto zkuste firemní stránky alespoň občas osvěžit nečekaným příspěvkem – postřehem ze zákulisí, vtipným obrázkem nebo alespoň sdílením vzdělávacího videa. K živému vysílání z polední pauzy se asi odhodlá málokdo, společná fotka z teambuildingu ale nejspíš mimo možnosti vaší firmy není. A nedržte se zuby nehty pravidelného schématu. Zveřejňujte svůj zábavný materiál v různých denních dobách, zkoušejte odlišné dny v týdnu. Stejně jako většina z nás, také Facebook má rád moment překvapení. Ale o tom třeba zase někdy příště.
Původně vyšlo na tyinternety.cz: Příručka marketéra: 6 tipů, jak díky Facebooku zvýšit návštěvnost blogu
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc