Google se mění rychlostí až několika tisíců aktualizací ročně. Pokud nechcete s vaším webem klesnout ve výsledcích vyhledávání a zbytečně se tak ochudit o pěknou návštěvnost, musíte mít dokonalý přehled alespoň o hlavních aktualizacích.
V průběhu let se vyhledávače ohromně posunuly. Dneska už dokážou mnohem lépe vyhodnotit přínos konkrétní internetové stránky i záměry uživatelů. Google uvádí, že za posledních pět let snížil počet irelevantních odkazů ve výsledcích vyhledávání o více než 40 %.
Každá aktualizace algoritmu tak krůček po krůčku přispívá ke snazšímu hledání v internetové džungli. Zároveň však může zásadním způsobem ovlivnit i návštěvnost vašich stránek.Přečtěte si o 6 hlavních změnách, které si na vás Google přichystal v roce 2021.
První oznámení o aktualizaci s názvem Page Experience Update způsobilo paniku, která se ale nakonec ukázala jako zbytečná. Google zaváděl změny průběžně od června do září 2021 a žádné „zemětřesení“ v SERPu neboli na stránce s výsledky vyhledávání se nekonalo.
Obsah prostě zůstává králem i po aktualizaci. Google v oficiálním doporučení pro vývojáře vysvětluje, že požitek ze stránky (jak můžeme page experience přeložit) rozhodně nemá v hodnocení stránek přednost před kvalitou obsahu. Jedná se „pouze“ o další součást Google algoritmu, která bude automaticky vyhodnocovat prvky z(ne)příjemňující návštěvu webu.
A co přesně robot hodnotí? Tentokrát byl Google až nebývale konkrétní a uvedl 4 faktory, které ovlivní vaše skóre:
Svou hodnotu poožitku ze stránky najdete v novém reportu přímo v Google Search Console. V záložce Kvalita stránky máte i přehledně popsané všechny nalezené problémy. Po kliknutí na chybu dostanete konkrétní URL, takže můžete začít problém okamžitě řešit.
Aktualizace Link Spam Update z června 2021 má za cíl rozpoznat a odfiltrovat podvodné (a spamové) stránky, které ohrožují bezpečnost uživatelů. Tento druh webů může návštěvníkům do zařízení nainstalovat škodlivý malware nebo krást soukromé údaje jako třeba hesla a další informace.
Google údajně pomocí algoritmů každý den odhalí přibližně 40 miliard podvodných odkazů. Po aktualizaci se procento záchytu ještě zvýšilo, protože algoritmus pracuje napříč více jazyky a umí lépe odhalit i black hat SEO taktiky.
Pokud na svých webech nepoužíváte zakázaná schémata odkazů, inovace Google algoritmu na vás nejspíš nebude mít žádný dopad. Pozor si ale dejte na správné označování odkazů na svých stránkách. Jedná se především o affiliate odkazy, sponzorované články a příspěvky hostů.
Problém s aktualizací můžete mít také na webových stránkách, které uživatelům dovolují vkládat komentáře. Právě v nich se mohou schovávat nežádoucí odkazy a spam. Pokud nechcete mít potíže s algoritmem vyhledávače, tak:
Další doporučení k Link Spam Updatu naleznete přímo v článku od Googlu.
Novinka v podobě MUM (Multitask Unified Model) zatím nic až zas tak zásadního nemění, ale v následujících letech bude hrát nepochybně důležitou roli. Trend potvrdil i pracovník Googlu Pándu Najak, když v článku uvedl, že společnost chce v dalších měsících a letech přidat vylepšení a funkce využívající MUM do mnoha produktů.
A co vlastně MUM umí? Je to umělá inteligence, která dokáže porozumět i složitějším informacím. A to nejen z textu, ale i z obrázků, a do budoucna dokonce i z videí a zvukových nahrávek. Google uvádí, že je až tisíckrát výkonnější než BERT, strategie strojového učení na rozpoznání víceznačných slov.
MUM tak vyhledávači pomůže v mnoha oblastech, od zpracování a pochopení dotazů až po zobrazení relevantních odkazů ve výsledcích vyhledávání. Díky kontextovým informacím získáte během mrknutí oka odpovědi i na složité otázky, na které neexistuje jednoduchá odpověď.
Google zatím MUM nasadil za účelem vyhledávání důvěryhodných informací o vakcíně proti COVIDu-19. A protože se umělá inteligence osvědčila, brzy se můžete těšit na využití v podstatně větším rozsahu.
Google upravuje názvy stránek v SERPu už přes deset let, ale od srpna 2021 začal s přepisováním opravdu ve velkém. Umělá inteligence podle v současné době mění skoro 20 % titulků. Respektive jenom v 80 % případů využívá váš „vymazlený“ nadpis, který jste označili HTML značkou Title.
Google mění titulek především, když je:
Od aktualizace si Google slibuje, že lidem nabídne čitelnější, srozumitelnější a přesnější názvy stránek. Ve skutečnosti se to zatím moc nedaří. Je vidět, že umělá inteligence není ani zdaleka dokonalá a poměrně často nerozumí jemným jazykovým nuancím, a proto se nakonec v titulku mnohokrát zobrazí prapodivná nesrozumitelnost.
Asi vás tedy nepřekvapí, že v některých případech dochází skutečně ke drastickému snížení prokliku (CTR) na vaši stránku.
Google obvykle titulek nahradí:
Google vám radí, abyste zůstali v klidu a i nadále se snažili psát stručné, přesné a poutavé titulky, ze kterých se čtenáři dozví užitečné informace. Potom vám (možná) změna titulků hrozit nebude.
V posledních letech se na internetu rozmohl takový nešvar: Produktové recenze se postupně proměnily ve shrnutí povrchních informací od výrobce, které zákazníkům nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Na většině z nich tušíte, že jsou psané hezky od stolu „námezdním psavcem“, který viděl produkt maximálně na obrázku.
Google se rozhodl tuhle žalostnou situaci změnit. V roce 2021 zavedl hned 2 aktualizace s cílem podpořit recenze produktů, které jdou více do hloubky a čtenářům zprostředkují autorovu osobní zkušenost.
Na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání má šanci recenze, ve které:
Další doporučení naleznete ve článku přímo od Googlu. Pokud chcete názornou ukázku povedené recenze, podívejte se třeba na článek od Website Tool Tester, ve kterém hodnotí nástroj na tvorbu webových stránek Wix. Recenze má 3 500 slov a autor v ní kromě hodnotného textu používá i videa, obrázky, interaktivní vyhledávač plánů a nechybí ani často kladené otázky (FAQ) a spravovaná sekce komentářů. Přesně tak má vypadat správná recenze.
Při vyhledávání kadeřnictví, květinářství, kaváren i řeznictví a dalších místních provozoven vám Google ve výsledcích vyhledávání zobrazí v takzvaném „local packu“ mapu a seznam tří až čtyř nejlepších firem z vašeho okolí.
Google ale aktualizací algoritmu z přelomu listopadu a prosince 2021 pořadím lokálních firem pořádně zamíchal. Pokud chcete podobně jako ostatní napravit vaši zhoršenou pozici, Modrý duch pro vás má několik doporučení.
Při vyhodnocování firemních profilů Google dlouhodobě vychází ze 3 základních oblastí:
Předtím se na předních pozicích umísťovaly společnosti, které měly v názvu klíčová slova (například řeznictví Masna s.r.o.). A to přesto, že takové chování bylo v přímém rozporu s oficiálními pokyny od Googlu. Právě tato skupina firem zaznamenala po updatu největší propad.
Po aktualizaci má na umístění v local packu mnohem větší dopad vzdálenost a význam společnosti. Současné nastavení tak už konečně odpovídá doporučením Googlu, a především bude hrát do karet malým podnikům, kterým otevírá cestu na přední pozice. Tak se připravte na pořádný nával zákazníků.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc