Menu

Apple Vision Pro jako první krok k digitální evoluci

Apple Vision Pro, představené začátkem letošního roku, otevírají novou kapitolu v oblasti smíšené reality. Tyto inovativní brýle naznačují evoluci v tom, jak pracujeme, komunikujeme a bavíme se. Opravdu před sebou máme novou éru?

Apple Vision Pro jako první krok k digitální evoluci

Co jsou vlastně brýle Apple Vision Pro

Vision Pro kombinuje virtuální realitu (VR) s realitou rozšířenou (AR). To znamená, že do reálného světa promítá digitální objekty a zároveň umožňuje uživateli vnímat své okolí. Brýle jsou vybaveny vysoce kvalitním displejem, senzory a kamerami, které sledují pohyby hlavy a rukou. Ovládání je intuitivní a probíhá gesty, dotykem nebo hlasem. Nepotřebujete tedy žádné ovladače ani nic držet v ruce.

Co za změny přináší

Obecně je zmiňován převrat v ovládání. Displej vnímá vaše oči, kterými v podstatě vše ovládáte, jste zároveň schopni vnímat zároveň prostor kolem sebe. Je to zkrátka jiný level ovládání, podobně jako byl příchod dotykového telefonu. Porodní bolesti minimální, návykovost a uživatelská přívětivost obrovská.

Díky svému způsobu ovládání se spekuluje, že mohou brýle útočit na iPad. V řadě místech se doslechnete, že uživatel od té doby, co zkusil Vision Pro, v podstatě používá už jen Macbook a právě tyto brýle.

Kde (zatím) mohou být brýle opravdový game-changer

Oblasti, kde tyto brýle přináší výraznou změnu a posun, je hned několik. Zmínit můžeme vzdělávání. Díky skvělé interakci si například ve 3D můžete do maximálního detailu rozebrat srdce a udělat si poznatky o jeho funkcích. Obecně se dostanete ke všem předmětům daleko blíže a můžete si spoustu věcí nasimulovat. Mluvit tak můžeme i o podrobnějším zkoumání historických památek, muzeí apod. Celé to pak můžeme označit jako takovou personalizaci vzdělávání.

Zdroj: Apple.com

Bezpochyby další užitek se najde ve výrobě, kdy navrhování 3D produktů s možností testování a prototypování se posune na úplně jinou úroveň. Spolu s tím se spojí simulace výrobních procesů, prevence chyb, údržba strojů apod. Jelikož se ale zatím jedná o první generaci, tak bychom si nyní jen těžko mohli představit spoustu pracovníků vedle sebe například v pásové výrobě, kteří na sobě budou mít brýle.

„Ten rozdíl, když seš statickej a když se musíš hýbat, je pořád dost znatelný. Ani tady to pořád není úplně ono, když se máš nějak více pohybovat v prostoru,” říká například Robin Pultera při rozebírání Vision Pro v BlueGhost Updatu.

Nedílnou součástí budou pravděpodobně i hry, které jsou pro Apple čím dál větší téma. Tam zatím Vision Pro sice trochu pokulhávají ve srovnání s jinými alternativami, jako jsou Meta Quest, ale do budoucna se tady určitě nabízí potenciál. Kromě toho se posune například „Facetimování”, kdy si můžete vytvořit věrohodnou personu a můžete zároveň někomu předat pohled na danou věc „svýma očima”, tedy přesněji svými brýlemi. To se také může hodit v některých situacích. Obecně pak můžeme zmínit skvělou integraci do Apple ekosystému, která se dá očekávat u všech jablečných zařízení.

„Když si přehodím jednoduše obrazovku z Macu a mám takhle druhej monitor, to je prostě hrozně návykový,” dodává Jakub Stedina z podcastu.

Filmy na jiné úrovni

Hodně zmiňované napříč různými diskuzemi jsou filmy. Vysoce kvalitní displej s rozlišením 8K a prostorový zvuk zajišťují realistický a pohlcující zážitek, který vás jednoduše a doslova vtáhne do děje. V podstatě tak na očích máte malý IMAX, který si můžete kdykoli nasadit. Například při cestování letadlem (a nejen tím) úplně ideální.

„V jednom okně můžu prohlížet web a zároveň ve vedlejším koukat na film. Ten pokrok!” glosuje – samozřejmě s nadsázkou – Lukáš Pilka, šéf designérů BlueGhostu.

Co zatím nehraje v tomto ohledu brýlím úplně do karet, je okolní světlo; čím tmavší je prostředí kolem vás, tím méně kvalitní obraz vám brýle poskytnou z důvodu zvyšujícího se šumu, kdy se kamery snaží udržet určitou frekvenci a počet snímků za vteřinu. Dá se to ale trochu vyvážit kolečkem na headsetu, které vám zužuje či rozšiřuje VR prostředí.

Zdroj: Apple.com

Výhled do budoucna: Pohltí virtuální svět ten reálný?

Jedná se o první generaci, která s sebou nese i několik nevýhod, zmínit se dá vysoká cena (od 125 000 Kč) a omezená kompatibilita, prozatím si brýle nevyzkoušíte bez amerického účtu, přičemž pořídit si jej, resp. přepínat se mezi českým a zahraničním účtem, není úplně jednoduché.

Co ale můžeme pravděpodobně predikovat, je směr, kterým Apple dále půjde. Mluvit můžeme například o propojení vícero zařízení a sdílení společného zážitku – když se chcete s někým podívat na film, chcete koukat na jednu obrazovku a sdílet zážitek spolu. To už je nyní po updatu dokonce možné a můžete nyní sdílet film a koukat na něj společně.

Pak se samozřejmě nabízí otázka, zda chceme „společný čas” vlastně trávit odděleně a místo abychom se sešli, pustíme si brýle. Čili zda a do jaké míry se dostaneme do stavu jako v Ready Player One nebo třeba epizodách Black Mirror. To je ale na jinou a hlubší diskuzi, kterou ukáže hlavně čas.

Dále můžeme mluvit o zdravotním hledisku – dost lidí má například problém se zrakem, což se může zdát jako banalita, ale toto určitě není dobré podceňovat. Jakub například zmiňuje, že si musel koupit poměrně drahé čočky, zároveň přílišné namáhání očí z takové blízkosti může vést k jejich slzení a dalšímu poškození.

Co bude také velké téma, je závislost, která na tom může vzniknout. Už teď něco takového můžeme pozorovat třeba na TikToku a jiných sítích založených na podobném principu (Petr Mára Apple Vision Pro dokonce označuje jako takový TikTok na 300% steroidech).

K tomu zřejmě lze v dalších verzích očekávat, že se bude produkt zmenšovat, zlehčovat a zároveň se bude prodlužovat jeho výdrž. Už teď v červnu by například na WWDC měl přijít nový OS s řadou dalších vylepšení.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.