Určitě se vám to stalo. Jeden den jste si prohlíželi zboží na e-shopu a následující týdny vás na každém kroku v online světě pronásledovala reklama, která vás lákala, ať si produkt koupíte. Proč vás reklamy z e-shopu sledují? Jak to vlastně celé funguje a především, jak to využít ve svém podnikání pro získání více konverzí?
Hned na úvod je dobré upřesnit, že v tom není žádná magie. Důvod, proč se na vás reklama nalepila a nějakou dobu se vás nepustí, se nazývá remarketing (terminologie Googlu) též známý jako retargeting (podle Seznamu a Facebooku). Jedná se o skvělý druh výkonnostního marketingu, protože díky němu cílíte na konkrétní návštěvníky. Zobrazujete jim právě ten produkt, který si u vás na webu prohlíželi, zboží ze stejné kategorie anebo ještě lépe to, které vložili do košíku, ale nenakoupili. Je tedy zřejmé, že o koupi nejspíše mají zájem. Nejedná se tedy o „házení prázdné sítě“ na dav lidí, kdy nastavíte reklamní kampaň s všeobecným sdělením či jedním konkrétním produktem pro všechny a doufáte, že se někdo chytí.
Jak tedy remarketing funguje? Přijdete na e-shop a zobrazíte si produkt, líbí se vám, tak si ho přidáte do košíku. Pak si ale uvědomíte, že ho nyní nepotřebujete, anebo chcete více času na rozmyšlenou. Kliknete na křížek a stránku opouštíte. Vzpomínáte si na otravné vyskakovací okno, které jste v prvních vteřinách při vstupu na web odklikli? Souhlasili jste s takzvanými cookies. Jedná se o krátké textové soubory, které ukládají např. nastavení vašeho prohlížeče, čas návštěvy, zdroj a další informace. Protože tato data jsou u každého jiná, je na základě cookies možné uživatele sledovat.
Chvíli poté se vydáte na jiný web, nebo třeba zkontrolovat e-mail, a už na vás vyskakují první reklamy na produkt, který jste si na e-shopu prohlíželi. V pozadí totiž probíhá proces, o kterém většina lidí nemá ponětí. Cookies z vaší mezipaměti se propojily s kódem provozovatele reklam, kterým je Google (a tím pádem také Gmail a YouTube), ale také Seznam, Facebook, Instagram a další. Pro reklamu tedy není problém, aby vás sledovala napříč celým internetem. Může mít také mnoho podob – od textové reklamy přes banner až po video.
Proč je remarketing tak populární? Je to snadné. Ví se, že během první návštěvy e-shopu většina návštěvníků nic nekoupí. Poohlédnou se po webu, prohlédnou si produkty, které se jim líbí a pak odejdou. Systém už ale ví, že návštěvník měl zájem, jinak by na e-shop nechodil, a také si přesně pamatuje, o jaké zboží se zajímal. Tak proč ho nezkusit přesvědčit ke koupi? Remarketing je efektivní právě díky přesnému cílení, které obvykle přináší vyšší konverze než jiné druhy marketingu a proto se také většinou cenově vyplatí. Má i další vedlejší kladné efekty, jako je budování brandu. Navíc je dokázáno, že pokud člověk vidí jednu reklamu opakovaně, zvyšuje se šance, že produkt koupí.
Pokud i vy chcete využít výhody remarketingu, můžete jej nastavit pomocí PPC systémů – GoogleAds (dříve AdWords), Sklik (Seznam) a Business Manager (Facebook). Zde si stáhnete měřící kód, který vložíte do svých stránek. Některé administrace, například u Shoptetu, mají pro tyto účely speciální formulář, kam remarketingový kód nahrajete. Pokud nic takového v administraci nemáte, požádejte svého programátora. Důležité je zmínit, že každý systém funguje samostatně, pro Google, Seznam i Facebook tedy budete potřebovat tři různé kódy.
Potřebujete více prodávat? Modrý duch vykouzlí PPC kampaně na míru tomu, co potřebujete.
Jakmile máte kód nahraný, začne vám odesílat informace o návštěvnících do remarketingového seznamu. Funguje to podobně, jako když si pořídíte akvárium, které následně naplníte rybičkami. Z této velké množiny jste posléze schopni v PPC systému segmentovat konkrétní skupiny uživatelů (např. ti, kteří byli na webu v posledních 7 dnech, ti, kteří opustili nákupní košík, ti, kteří nakoupili před měsícem apod.) a cílit na ně personalizovanou reklamu.
Pozor, abyste nastavili relevantní dobu, po kterou se reklama bude zobrazovat. Velmi totiž záleží na vašemu produktu a na druhu zákazníka. Pokud u vás návštěvník ještě nenakoupil, ale prohlížel si produkt, můžete mu začít zobrazovat reklamu ihned. Jedná-li se však o zákazníka, který u vás třeba tento týden nakoupil a následně si nějaké zboží prohlížel, určitě je lepší ho z remarketingového publika vyloučit. Ohled berte i na samotný produkt:
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc