Na základech z písku hrad nepostavíte. V e-commerce to platí dvojnásob. Pokud si online marketing, vývoj či design nechcete či nemůžete dělat interně, řešením je oslovit agenturu či freelancery. Co všechno je nutné si ujasnit, aby spolupráce mohla začít a hladce pokračovat až k vytouženým výsledkům?
Jako na začátku každé spolupráce je potřeba se vzájemně poznat a vyjasnit si očekávání. Odpovědi na následující otázky pomohou vaší digitální agentuře lépe poznat, kdo jste a co chcete a připravit nabídku služeb, která bude dobře reflektovat vaše byznysové cíle.
Co očekáváte, že vám agentura dodá? Online aplikaci na míru? Web? Eshop? Reklamní kampaň? Máte připravené podrobné zadání nebo specifikaci?
Co chcete realizací projektu získat? Podle čeho poznáte, že váš projekt uspěl? Chcete prodávat online? Chcete poptávky? Chcete, aby vaše značka byla více vidět? Nebo hledáte jen outsourcing odborníků? Jaká KPI sledujete? Máte nastaveny konkrétní hodnoty, kterých chcete dosáhnout? A v jakém období?
Jaký máte rozpočet na prvotní investici a s jakou dotací budeme pracovat následně?
Co by mělo být hotové jako první? A do kdy? Máte nastavený nějaký harmonogram?
Čeho se obáváte? Jaké překážky se během prací mohou objevit?
Poptávaní odborníci potřebují lépe poznat, co je vaše firma zač. Její kreativní a marketingová práce tak bude více vystihovat vaší společnost a lépe pomůže k plnění marketingových cílů.
Jaká je historie vaší společnosti? Jak vznikla? Co bylo motivací pro vznik? Co bylo impulsem? Existují historky, které se u vás tradují?
V co věříte? Na čem si zakládáte? Máte nějaké motto, které to vystihuje? Co byste naopak nikdy neudělali?
Jaká je vaše ideální představa o budoucnosti? Jak se podaří vaší firmě „změnit svět k lepšímu"? Jak se podaří proměnit společnost nebo prostředí? Vizí se nerozumí růst obratu nebo zisku, ale vyšší motivace proč dělat to, co děláme.
V čem jsou vaší lidé výjimeční? Jaké máte know-how? Jaké máte mimořádné dovednosti?
Pokud by byl seznam příliš dlouhý, uveďte kategorie. Pokuste se služby či produkty seřadit od nejdůležitější po nejméně důležitou část vaší nabídky. Jaké produkty a služby plánujete v budoucnu uvést? A čím se budou lišit od těch stávajících?
Proč by zákazníci měli nakoupit právě u vás? Jaké jsou přednosti vašich služeb a produktů? Jaké jsou výhody oproti konkurenci? Čím se chlubíte na obchodních jednáních? Možná jste hrdí na to, kolik let se úspěšně držíte na trhu nebo kolik jste za tu dobu obsloužili výjimečných zákazníků. Máte zajímavé certifikáty a ohodnocení? Jste členy profesních asociací? A co na vás říkají ti, kdo u vás nakoupili? Prodejním argumentem může být také velikost vašeho týmu, extra služby pro zákazníky nebo speciální výhody vašeho zboží. Jak rychle nabízíte dodání skladových položek? Jak velký máte sortiment? Získáváte oborová ocenění? Jakou nabízíte záruku? Atd.
Kde je nabízíte zákazníkům? Kde se s nimi mohou seznámit? Kde si je mohou objednat? Jaký je podíl jednotlivých prodejních míst? V jakých geografických lokalitách jsou dostupné? Jak se budou prodejní místa do budoucna měnit?
Jakým způsobem stanovujete ceny svých produktů a služeb? Jaké jsou vaše ceny ve srovnání s konkurencí? Plánujete tuto politiku do budoucna nějak měnit?
Jak o sobě dát vědět (nejen) během korona krize?
Popište, čím se zabývají vaši zákazníci a co je spojuje? Ideálně definujte několik skupin. Jaké je jejich povolání? Jaké jsou jejich zájmy? Pohlaví? Věk? Vzdělání? Lokalita? Máte zpracované marketingové persony? Máte k dispozici nějaké průzkumy? Na jaké zákazníky plánujete cílit v budoucnu? Co charakterizuje zákazníky na něž se teprve plánujete zaměřit? Shoduje se plánovaná cílová skupina s vašimi stávajícími zákazníky, nebo se v něčem odlišuje? V čem?
Čím jsou jim vaše produkty či služby užitečné a prospěšné? Co musí zákazníkům scházet, pokud se rozhodnou využít vašich služeb? V jaké situaci se na vás obracejí?
Kdo je vaše přímá a nepřímá konkurence? V čem jednotlivé konkurenční firmy vynikají? Co je charakterizuje? V jakých službách a produktech vám jednotlivé firmy konkurují? A na jakých místech?
Co jste v poslední době nejvíce komunikovali? Jaké produkty a služby? Jaké prodejní argumenty?
Jaké využíváte komunikační kanály? Jak se „mezi lidi“ dostáváte v současné době? Využíváte například internetových reklamních kampaní jako PPC reklamy, remarketing nebo srovnávače zboží? A co e-mail marketing – posíláte svým zákazníkům pravidelný newsletter? A co offline média jako billboardy či reklamy například v MHD. Tištěná média a tištěné materiály? (Letáky, katalogy?) Reklama v místě prodeje? Využíváte personalizaci v komunikaci? Jak své propagační aktivity měříte? Můžete agentuře nasdílet data? (Google Analytics, Hotjar, Smartlook, Collabim…)
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc