Menu

E-shop právně správně

Neznalost zákona neomlouvá vás ani e-shop. Na jaké náležitosti byste měli dávat dobrý pozor? Čtěte.

Právo platí pro každého - i pro váš e-shop.
Právo platí pro každého - i pro váš e-shop.

Nedostatečné informace o vaší společnosti, nevyžádaná reklamní sdělení nebo chybějící obchodní podmínky vám mohou pěkně zavařit. Pojďme se podívat, na jaké základní legislativní požadavky byste v rámci e-shopu určitě neměli zapomenout.

Informační povinnost

Informační povinnost, neboli poučení návštěvníka e-shopu o základních údajích týkajících se vaší společnosti, prodeji i vracení zboží, je nezbytnou součástí každého prodejního portálu.

Konkrétně se jedná o:

  • Obchodní firmu (název společnosti, pod kterým je zapsána do obchodního rejstříku), v případě provozování e-shopu v rámci živnostenského oprávnění uveďte jméno, příjmení, IČ; další evidenční a kontaktní údaje,

  • Údaje o zboží, ceně, poplatcích, dopravě, ceně dopravy a dalších poskytovaných službách,

  • Poučení o právu na odstoupení od smlouvy pro e-shop a formulář pro odstoupení od smlouvy pro e-shop.

Obchodní podmínky

Obchodní podmínky, které obecně upravují práva a povinnosti prodávajícího i kupujícího, jsou dalším zákonným požadavkem pro bezproblémové podnikání na internetu. Musí být volně přístupné na e-shopu, aby si je každý zákazník mohl prostudovat před uzavřením kupní smlouvy (tedy před okamžikem přijetí zákazníkovy objednávky prodávajícím).

S obchodními podmínkami zákazník při nákupu vyjadřuje souhlas, zpravidla zaškrtnutím políčka „Souhlasím s obchodními podmínkami“. Obchodní podmínky zasílejte zákazníkům e-mailem v příloze, společně s potvrzením objednávky.

Ochrana osobních údajů

V rámci ochrany osobních údajů je nutné na e-shopu zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů a registrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů k oznámení o zpracování osobních údajů.

Reklamační řád

Samozřejmostí pro internetové podnikatele je také zveřejnění reklamačního řádu a reklamačního formuláře. Tyto dokumenty zákazníkům poskytují jistotu a vám předem stanovený postup ulehčí případné reklamace.

Cookies lišta

E-shopy, které sbírají data podle nichž lze identifikovat konkrétní osobu (k čemuž stačí i propojení se sociálními sítěmi nebo se službou Google Analytics), musí mít nainstalovanou tzv. cookies lištu. Výslovným souhlasem s používáním cookies od každého jednotlivého zákazníka tak předcházíte nařčení z neoprávněného používání těchto souborů.

EET

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online. Elektronická evidence tržeb se týká i vašeho e-shopu, pokud v něm máte implementovanou platební bránu nebo poskytujete osobní odběr s platbou v hotovosti. Tuto evidenci musíte provést bezprostředně po provedení obchodní transakce, nebo do 48 hodin v případě technického výpadku.

O právní úpravě EET související s e-shopy jsme psali v článku Elektronická evidence služeb jako strašák pro e-shopy

Newsletter

V případě, že se rozhodnete zasílat nabídky vašim zákazníkům v podobě newsletteru, nezapomínejte na udělení aktivního souhlasu se zasíláním (zaškrtnutím políčka „chci odebírat newsletter“ a vložením e-mailové adresy a podobně).

Newslettery vedle toho musí obsahovat informaci, že se jedná o obchodní sdělení a z každého newsletteru také musí být jednoznačně identifikovatelný jeho odesílatel. Nezapomínejte ani na možnost jednoduše a bezplatně odmítnout odběr dalších e-mailů.

Fakturace

U vystavovaných faktur mějte na paměti dodržování číselných řad a náležitosti faktur - daňový doklad musí obsahovat všechny povinné údaje. U výpočtu DPH se řiďte zákonem a jeho novelami, které se mohou dotýkat i vašeho zboží.

Pokud provozovatel e-shopu není plátcem DPH, pak se tato informace musí objevit na daňovém dokladu. V takovém případě sazba DPH naopak na faktuře být nesmí. Sazba DPH se totiž vztahuje ke konkrétnímu zboží a pokud byste do faktury vepsali “0% daň", odběratele byste tím mohli zmást.

Specifická je také fakturace do zahraničí a výpočet daně – pokud je odběratel plátcem DPH v jiné členské zemi EU, provozovatel mu fakturuje bez DPH, pokud odběratel plátcem daně není, posílejte fakturu včetně české sazby DPH.

 

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

2

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.