AKTUALIZOVÁNO 2.12.2016: Nabízíte na eshopu platbu kartou? Přijímáte hotovost při osobním odběru? Pak se EET týká i vás.
Pokud máte implementovanou platební bránu ve svém e-shopu a nebo poskytujete osobní odběr s platbou v hotovosti EET se vás týká a je třeba připravit váš internetový obchod na tuto legislativní změnu.
V polovině března prošel senátem zákon nařizující živnostníkům a podnikatelům evidovat platby, které přijímají prostřednictvím hotovosti, platebních (kreditních) karet, šeků, stravenek a směnek. Zkrátka všech plateb, které neprobíhají převodem z účtu na účet nebo inkasem.
Nejedná se o výmysl úředníků finanční správy, kteří by po nocích neměli na práci nic lepšího, než znesnadňovat život podnikatelům. Hlavním argumentem je zabránit negativnímu dopadu krácení tržeb na všechny, kteří poctivě platí daně a mají, stejně jako všichni poctivci, nevýhodu oproti těm, kdo tak nečiní. Dokonce se hovoří i o tom, že díky podchycení daňových úniků by se mohla celkové daňové zátěž snížit.
Každá mince má ale dvě strany. Podle Daniela Morávka, zástupce šéfredaktora serveru Podnikatel.cz, EET nenarovnává podnikatelské prostředí, ale jen jeho drobnou část, čímž jen převrací misku vah ve prospěch velkých firem. Toto tvrzení opírá o analýzu Nejvyššího kontrolního úřadu z loňského roku, podle které pouze 7 % úniků na DPH tvoří nelegální a stínová ekonomika. Oproti tomu 40 % uniká státu u firem, které zkreslují své hospodářské výsledky, a to i za pomoci auditorských společností a tzv. daňové optimalizace.
Do systému E-tržeb se povinně budou muset zapojit právnické osoby s podnikatelskou činností a podnikající fyzické osoby pokud platí (nebo mají platit) daně v České republice. Elektronická evidence tržeb (EET, E-tržby) vstoupí v platnost 1. prosincem 2016, avšak nikoliv pro všechny firmy a živnostníky najednou, ale v několika etapách. Pro provozovatele e-shopů přitom bude nejdůležitější 2. etapa platná od 1. března 2017, která zahrnuje mj. maloobchod a velkoobchod.
Dle Aktuální legislativní úpravy a Finanční správy budete potřebovat zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet (PC, tablet, mobil, pokladna, pokladní systém…) a samozřejmě připojení k internetu. Je čistě na vás, jaké pokladní zařízení a jaký pokladní software zvolíte, pokud zajistíte splnění povinnosti odeslat datovou zprávu a vydat účtenku.
Celý proces bude probíhat v několika jednoduchých krocích:
První dva body by měly reálně zabrat několik vteřin, takže se nejedná o žádné zdržení.
Časté otázky míří na situaci, co se stane, když celoplošně vypadne internetové připojení. Pokud by taková situace trvala dlouho, EET bude pravděpodobně jeden z těch zanedbatelnějších problémů. Pokud se jedná jen o krátkodobý výpadek, může podnikatel vydat účtenku bez unikátního kódu a jakmile se spojení obnoví, musí údaje o transakci poslat serveru Finanční správy nejpozději do 48 hodin.
Opravdu máte svůj e-shop právně ošetřený? Nechte si poradit od Modrého ducha!
Pro majitele internetových obchodů nepředstavuje systém elektronické evidence tržeb žádnou větší komplikaci, ale rozhodně se jich týká. Povinnost hlásit tržby mají stejně, jako kamenné prodejny. Už z podstaty své existence e-shopy disponují připojením k internetu i počítačem, či jiným zařízením, které může přes internet komunikovat. A o to to mají jednodušší.
Jak je uvedeno v úvodu, EET se netýká bezhotovostních plateb z účtu na účet nebo inkasa. Jaké platby, se kterými se e-shopy nejčastěji setkávají, tedy do evidence spadají?
Přesné vymezení plateb spadajících pod EET:
Přesné vymezení plateb NEspadajících pod EET
Co vše musí obsahovat účtenka, kterou podnikatel vystavuje:
Přestože je již EET v provozu, objevují se zprávy zejména od ministra financí Babiše o tom, že majitelé eshopů budou z EET vyjmuti. Informovali jsme se na infolince EET ohledně možnosti zavedení této výjimky. Pokud by k takovéto výjimce došlo a vláda ji schválila, musel by zákon ještě projít poslaneckou sněmovnou, senátem a podpisem prezidenta. Pokud by byla změna přijata nyní, je pravděpodobné, že bude platit až po datu 1.3.2017. To znamená, že by se e-shopy stejně musely na tuto situaci připravit a evidovat tržby od 1.3.2017 až do okamžiku, kdy by výjimka pro e-shopy vešla v platnost.
Jak se tedy můžou majitelé internetových obchodů připravit? Přizpůsobit svůj e-shop tak, aby pro ně byla administrace co nejjednodušší, tedy zcela automatická. Jedná se především o propojení se serverem Finanční správy, který zasílá unikátní kód účtenky, se kterým se pak dále pracuje. Nastavení této funkcionality v rámci e-shopového prostředí není zas tak složité.
Podrobné informace jsou k dohledání na oficiálních stránkách Finanční správy v sekci E-Tržby (EET).
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc