Nejen na počátku bylo slovo. Tajemné anglické označení, které v poslední době slýcháváme více než často, rozhodně neoznačuje někoho, kdo kopíruje texty, jak by se mohlo na první přečtení znát. Ani si nemusíte volat právníka kovaného v autorském právu.
Kdo je copywriter? Kreativec, který vytváří reklamní nebo marketingové texty. Je zodpovědný za psanou komunikaci, která putuje k zákazníkům nebo se nese firmou.
Copywriter je především psavec. Píše články, tiskové zprávy, newslettery a direct maily. Vymýšlí slogany a názvy. Tvoří struktury webových stránek, které následně naplňuje texty. Navrhuje informační brožurky, letáky, plakáty a jejich obsah. Čtivě, zajímavě, důvtipně a vždy s důrazem na podstatu sdělení a cílové publikum.
Kromě duše kreativce, musí být copywriter i plodný spisovatel, pozorný posluchač, empatický psycholog a musí být schopen stát se přes noc odborníkem na vše od rozmnožování křečků až po červí díry. Alespoň do takové míry, aby výsledkem bylo sdělení, které bude nejen srozumitelné cílovému publiku, ale zároveň neztratí myšlenku zadavatele.
Jediné, co se musí copywriter naučit potlačit, je vlastní ego. Jeho texty se chlubí kde kdo, ale nikoliv on sám. Dobrého copywritera to ale rozhodně nerozhodí. Vždyť i Supermana brali v civilu jako prostého novináře a nějak se s tím smířil.
Velmi specifická práce copywritera je v prostředí onlinu, kde je v dnešní době i nejvíce využíván. Pěkná grafika na první pohled zaujme, ale bez kvalitního obsahu to nepůjde. Texty na webu nejsou totožné s tištěnými, protože uživatel před počítačem se chová jinak, než čtenář dřímající v ruce denní tisk, reklamní leták nebo knihu.
Onlinové prostředí vyžaduje vysokou strukturovanost, jasnost a výstižnost. Důležitá sdělení či klíčová slova jsou zvýrazněná, čtenář má tak vizuální záchytné body a neuniknou mu zásadní informace. Ze stejného důvodu jsou vhodné krátké věty i odstavce a dělící podnadpisy. Snaha je vytvořit takové sdělení, které je originální, osobité a působivé, nikoliv však na úkor serióznosti. A konečně – text musí být optimalizován pro vyhledávače (obsahovat relevantní klíčová slova). Nikoliv však násilně, na klíčová slova se stejně jako na pilu tlačit nemá.
Neopomenout by se neměli ani grafické prvky v textu. Nejčastěji se jedná o odrážkované seznamy, tabulky, schémata a grafy. Poruší se tak monotónní jednolitost textu, zvýší se přehlednost a ještě je zde prostor pro dovysvětlení nebo podložení sdělení takzvaně tvrdými daty.
Nový web, nebo redesign stávajícího? Modrý duch zařídí texty i pro váš on-line projekt!
Mohlo by se zdát, že nejvíce času zabere samotné psaní. Každý copywriter ale stráví nejvíce hodin přípravou.
Nejprve se musí zorientovat v tématu, porozumět potřebám klienta a dohledat si velké množství informací. Potřebuje znát účel, tón komunikace a cílové publikum. Psaní textů do odborného internetového deníku bude vyznívat zcela jinak, než pro e-shop s keramikou nebo potřebami pro nastávající maminky. To je také odpověď na otázku, proč si copywriter vykazuje tolik hodin, když přece napsání jednoho článku musí zabrat nanejvýš dvě hodinky i s pauzou na kávu. Není tomu tak, někdy si to zkuste.
Pokud stojíte na straně zadavatele, rozhodně schůzku s copywriterem nepodceňte. I ten největší profík podá lepší výkon, když nemusí vařit z vody, ale aspoň z bujónu.
Co všechno bude chtít copywriter vědět a potěší ho, když mu zvládnete odpovědět:
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc