Bez kvalitních zpětných odkazů se na první místa vyhledávání nedostanete. Google neustále opakuje, že zpětné odkazy jsou jedním z hlavních faktorů hodnocení webových stránek. Pokud chcete předskočit konkurenci a umisťovat se v SERP na lepších pozicích, musíte se nutně zaměřit na získání zpětných odkazů s vysokou autoritou. Musíte se zaměřit na linkbuilding – jednu z nejúspěšnějších zbraní v SEO arzenálu.
Přístup k linkbuildingu se v průběhu let mění. V minulosti záleželo hlavně na množství zpětných odkazů, což vedlo k boomu nedovolených black hat SEO taktik. Situace se změnila s updatem Google Penguin a mnoha dalšími, které následovaly.
Dneska už hodně záleží i na kvalitě zpětných odkazů. Google hodnotí autoritu, důvěryhodnost a expertízu stránek, ze kterých vede na váš web zpětný odkaz. Dokáže navíc rozpoznat i většinu black hat SEO taktik a automaticky za ně rozdat penalizace, proto se při linkbuildingu vyplatí dodržovat doporučení přímo od Googlu.
V článku vám představíme 6 osvědčených postupů, jak v roce 2021 nasměrovat web na přední místa ve výsledcích vyhledávání.
Broken linkbuilding je velice efektivní a oblíbená metoda, která přináší mimořádně rychlé výsledky. Přesně z toho důvodu se s ní často začíná.
Praktika spočívá v hledání nefunkčních odkazů na relevantních stránkách. Na internetu se nachází obrovské množství oborově podobných webů, které na vás zatím neodkazují, ale brzo už budou. Skoro na každém webu objevíte nefunkční zpětné odkazy. A přesně to je vaše příležitost. Napište správci/majiteli, upozorněte ho na chybu a navrhněte, aby odkaz nově směřoval na relevantní část obsahu na vašich stránkách.
Na 99,9 % vám vyhoví, protože platí jednoduché pravidlo: „Čím méně nefunkčních odkazů na webu máte, tím lépe.“
A teď důležitá otázka. Jak odhalit autoritativní webové stránky s nefunkčními odkazy? Modrý duch doporučuje použít (placené) nástroje jako:
Jak už to tak ale bývá, často je levnější (a rychlejší) se obrátit přímo na specialisty, kteří si už platí profesionální nástroje a mají s hledáním nefunkčních zpětných odkazů zkušenosti.
Jedná se asi o úplně nejjednodušší taktiku v oblasti linkbuildingu. Vychází ze základního předpokladu, že zmínka o značce je sice skvělá, ale zmínka se zpětným odkazem je ještě násobně lepší. Pokud se někdo na svém webu rozepsal o vaší firmě, asi jste ho něčím zaujali.
Může o vás psát v zásadě ze dvou důvodů:
Proto se vyplatí každou zmínku důkladně prostudovat. Určitě nechcete, aby záporné hodnocení vašich produktů/služeb odkazovalo přímo na váš web. To by ničemu nepomohlo. Na druhou stranu vám mohou tyto informace posloužit jako upřímná zpětná vazba.
Pokud o vás mluví v dobrém, oslovte autora článku s prosbou, aby ke zmínce přidal zpětný odkaz na vaši stránku. Se slušnou žádostí máte poměrně velkou šanci na získání užitečného zpětného odkazu, a to navíc zadarmo.
Pro efektivní vyhledávání zmínek začněte používat Google Alerts. Je zdarma a umí doslova zázraky. Stačí si nastavit, jaké výrazy chcete na internetu monitorovat a potom už vám na e-mail chodí automatické oznámení, když se o vás někdo zmíní. Další možností je použít pokročilé vyhledávání na Google anebo si zaplatit třeba Talkwalker.
Pochvala má ohromnou sílu. Schválně si vzpomeňte, co se vám honilo hlavou, když vás někdo naposled pochválil. Jestli se neřadíte mezi úplné psychopaty, asi vás v tu chvíli zachvátila radost a možná i trochu pýcha.
Právě na uznání a pochvale je založená taktika ego baitingu. Je to nesmírně jednoduchá a efektivní metoda, se kterou navíc uděláte lidem obrovskou radost. Praktika do značné míry vychází ze základního marketingového/psychologického principu – reciprocity.
Zjednodušeně řečeno. Pokud se o někom pěkně zmíníte, bude vám chtít laskavost oplatit. Buď se o vás také zmíní, nebo alespoň přesdílí obsah, ve kterém ho stavíte na piedestal. Ruku na srdce. Důležitou roli bude hrát i samolibost a snaha o budování vlastní značky, ale to vám nemusí vadit. Pro vás bude podstatné, že získáte:
Pohladit ego můžete různými způsoby. Pokaždé ale záleží, čí přízeň si chcete získat. Velice dobře funguje rozhovor s odborníkem. Krátce po zveřejnění pošlete dotazovanému poděkování za vstřícnost a zároveň odkaz na rozhovor. Za chvíli se už bude zaručeně chlubit na sociálních sítích i na svém blogu, že mohl říct několik moudrých slov ve vašem společném rozhovoru.
Můžete také udělat anketu na konkrétní téma a potom v článku citovat názor odborníka. Populární jsou i články „TOP X“ odborníků, firem, nástrojů, profilů na sociálních sítích, blogů a tak dále. Jestli se věnujete marketingu, můžete dát dohromady článek „6 českých marketérů, které se vyplatí sledovat na sociálních sítích“.
Možná vám to zní trochu zvláštně, ale psát články na cizí webové stránky se skutečně vyplatí. Prokážete svou odbornost i novému publiku, které se zatím nechodí „nachytřovat“ na váš web a zároveň získáte cenné zpětné odkazy. Posunete se tak zase o kousek blíž k vysněné první pozici ve výsledcích vyhledávání.
Guest posting je v podstatě směnný obchod. Populární web z vašeho oboru od vás dostane „zadarmo“ zajímavý článek. A za odměnu získáte „zadarmo“ prostor na webu s velkou autoritou a návštěvností. Navíc si do článku můžete po domluvě umístit zpětný odkaz na web, produkt nebo třeba službu. Záleží na vašem záměru.
Háček je v časové náročnosti. Dávno už nefrčí rychle naškrábané články bez informační hodnoty. Má to minimálně dva důvody:
Při psaní guest postu se zaměřte hlavně na přidanou hodnotu pro čtenáře. Pokud s nimi budete sdílet zajímavé postřehy, odborné znalosti a vaše osobní zkušenosti z oboru, zaručeně se dočkáte úspěchu. Rozhodně se vyplatí článku obětovat trochu více času a protlačit ho na kvalitní web. Právě tudy vede cesta před konkurenci.
Nevíte si rady s psaním textů pro Váš web? Nebojte se ozvat.
Pomocí techniky mrakodrapu dokážete udělat extrémně poutavý a informacemi nabitý obsah, na který budou všechny respektované weby rádi odkazovat samy od sebe.
Techniku definoval Brian Dean ze společnosti Backlinko a v posledních letech si v SEO i linkbuilding komunitě získala obrovskou popularitu. Ve své podstatě je technika mrakodrapu úžasně jednoduchá. Můžeme ji shrnout do tří základních kroků:
Cílem je udělat „dokonalý“ článek na konkrétní téma, který bude obsahovat nejlepší informace na celém internetu. Text potom bude čnít podobně jako mrakodrap nad všemi ostatními.
Pro stavbu takto náročného textu budete potřebovat pořádné základy v podobě podrobného průzkumu konkrétní oblasti a důkladného seznámení se s cílovou skupinou.
Při tvorbě vylepšeného článku postupujte takto:
Dokonce i v linkbuildingu je zbytečné vymýšlet znovu kolo. Pokaždé se vyplatí použít speciální nástroj (Ahrefs, Monitor Backlinks a další), abyste zjistili, jak k linkbuildingu přistupují konkurenční weby. Najednou budete mít v ruce seznam všech zpětných odkazů od vašich konkurentů. Potom už si dokážete udělat mnohem lepší obrázek o všech příležitostech.
Kromě toho se z analýzy konkurence dozvíte:
Množství informací, které dokážete z analýzy konkurence získat, záleží hlavně na zkušenostech odborníka, co analýzu provádí. Obecně však můžeme říct, že analýza konkurence je nejefektivnější a nejrychlejší způsob, jak odhalit příležitosti k umístění zpětných odkazů.
Pokud se vám podaří získat zpětné odkazy na stejných místech, dokážete svou konkurenci za chvilku předskočit i ve výsledcích vyhledávání.
Pro internetové vyhledávače jsou zpětné odkazy něco jako pozitivní reference. Pokud na vaši webovou stránku odkazuje hodně kvalitních webů, dostanete se na konkrétní klíčové slovo na lepší pozici v SERP (výsledcích vyhledávání).
Google v prohlášeních neustále opakuje, že zpětné odkazy jsou jedním z hlavních faktorů hodnocení webových stránek. Přístup k linkbuildingu se s Google updaty v průběhu let sice různě mění, ale důležitost zpětných odkazů evidentně zůstává.
Budování zpětných odkazů z pochopitelných důvodů hodně souvisí s hodnotným obsahem. Když se zaměříte na tvorbu přínosných článků, studií, infografik, videí a dalších formátů, začne se vaše úroda zpětných odkazů sama od sebe rozrůstat. Přesto se občas vyplatí udělat ještě něco navíc.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc