Modrý duch v minulosti přinesl článek s tipy na firemní Instagram pro začátečníky a další s aplikacemi, které vám mohou pomoci váš profil vylepšit. Tentokrát se podíváme na několik aspektů, které jsou na této dynamické sociální síti alfou a omegou úspěšného marketingu.
Ke správě instagramového profilu existují dvě cesty. Buď můžete přidávat příspěvky intuitivně a za pochodu, nebo si strategii Instagramu na nějakou dobu dopředu naplánovat. Pro firmy je rozhodně efektivnější variantou druhá cesta; neznamená to, že nemůžete improvizovat, ale když si určíte jasná pravidla a systém, můžete svou komunitu budovat rychleji a mít ji vždy pod kontrolou. Proto si dopředu stanovte, jaké máte cíle, a uzpůsobte jim systém přidávání příspěvků. O tom, jak si správně určit cíle, se dočtete v samostatném článku. Následně se inspirujte, jak sestavit publikační plán a rovnou si zdarma stáhněte obsahový kalendář.
Zvolte si, jak budete na svém profilu a se svými followery mluvit a předem si ujasněte tón komunikace. Tím nejdůležitějším aspektem na Instagramu je aktivita, která může z velké části vycházet z předchozího bodu. Buďte iniciativní, protože tím nejen zlepšíte algoritmus svého profilu při zobrazování, ale zároveň dáte vaší komunitě najevo, že vám na komunikaci s ní záleží. Ale pozor - vaše počínání musí dávat smysl. Fanoušci prohlédnou, když budete příspěvky a komentáře přidávat strojově a jen proto, aby se na vašem profilu něco dělo. Každý příspěvek musí mít svůj význam.
Dobrý storytelling za vás udělá velký kus práce. Vyprávějte skrze Instagram příběhy, dejte fanouškům nahlédnout pod pokličku fungování vaší firmy. Lidé příběhy milují, proto se naučte vidět je všude, i v každodenní rutině, a s humorem a nadsázkou je převyprávějte. Správně kombinujte fotografii s textem tak, aby oboje bylo pro fanoušky relevantní a neslo nějaké emoce. Využívejte data, která máte o vaší cílové skupině, a obsah jí přizpůsobte.
Na Instagramu nezáleží jen na jednotlivých příspěvcích, ale i na tom, jak bude vypadat celkový vizuál vaší zdi. Sjednoťte proto příspěvky tak, aby váš profil vypadal atraktivně. Nekombinujte hezké barevné fotografie se suchou prvoplánovou grafikou; pokud už musíte přímo do obrázku implementovat text či logo, udělejte to decentně tak, aby zeď jako celek vypadala sjednoceně a konzistentně. Používejte podobné filtry, aby z vašeho profilu nebyl nepřehledný balast.
Správu této sociální sítě neděláte pro radost. Neustále kontrolujte, zda dosahujete svých cílů. Chcete-li například, aby se fanoušci z odkazu ve vašem biu proklikli k vám na web, musíte je k tomu vyzvat. Nikoli agresivně, je třeba stále myslet na to, že Instagram by neměl sloužit jako primární prodejní kanál, ale spíše jako prostředek k budování a udržování vaší komunity. I tak ale do příspěvků přidávejte decentní a nenásilnou formou nějakou výzvu k akci, protože to, co potřebujete proto, aby váš profil vzkvétal, je zejména vysoká míra zapojení neboli engagement.
Jak na kampaně na Instagramu? Poraďte se s Modrým duchem!
A to platí napříč sociálními sítěmi. K čemu vám budou tisíce fanoušků, když z nich dokážete reálně zaujmout jen jednotky? Je podstatně efektivnější mít fanoušků méně, ale takové, kteří budou dokonale relevantní k vašemu oboru a činnosti, než více těch, kteří o vaše produkty či služby ve skutečnosti nemají zájem. Budujte komunitu, snažte se neustále vyvolávat diskuze, reagujte na ně, podněcujte k lajkování vašich příspěvků. Instagram není síť na ukládání vašich fotografií, ale primárně komunikační kanál.
V dnešní době stále ještě řada firem lpí na tom, aby měly dokonale vypadající zeď, ale opomíjejí Stories. Přitom právě skrze ně můžete sdělovat mnoho zajímavých informací, které pomůžou vašim fanouškům mít k vám ještě blíž. Právě na Stories, oproti zdi, totiž můžete prezentovat prakticky všechno, co vás napadne, a nezáleží na kvalitě fotografie, ale primárně na atraktivitě sdělení, příběhu a emoci. Organicky vám sice Strories nové fanoušky nepřinesou, ale mohou zásadně upevnit váš vztah s těmi stávajícími. Máte-li navíc více jak deseti tisíc followers, můžete využívat tzv. swipe a umisťovat i do Stories přímé odkazy, což vás přenese na úplně novou úroveň instagramového marketingu.
Pokud nejste králem virálního obsahu, budování komunity na Instragramu organickou cestou je obvykle běh na dlouhou trať. Přinejmenším v začátcích vám může pomoci nasbírat fanoušky a zlepšit váš dosah placená reklama. Pozor ale na formu soutěže nebo jiných prvků, které cílovce mohou něco rychle a jednoduše přinést. Pak by se totiž mohlo stát, že vás začne sledovat řada lidí, kteří ve skutečnosti o vaši komunitu nemají zájem, ale chtějí pouze čerpat výhody. Taková skupina pro vás není relevantní, snažte se proto budovat značku a sbírat spíše fanoušky po jednotkách, než po desítkách a stovkách těch, které váš produkt vlastně příliš nezajímá.
Influencing na této síti je v posledních letech pro řadu oborů jedním z klíčových marketingových nástrojů. Pokud se to týká i vás, navažte vztah s Instagramery, kteří jsou pro vaši firmu relevantní a mohli by vám pomoci růst. Právě influenceři, kteří už komunitu fanoušků mají, totiž můžou zásadně urychlit i váš progres. Většinou platí, že influenceři mají na své fanoušky velký vliv, takže když se vám podaří domluvit spolupráci s některou z takových osob, může vám i pouhé doporučení vašeho produktu či služby přinést úspěch. A nemusí se to týkat jen nezávislých tvůrců, ale třeba i spřízněných firem, s nimiž se můžete domluvit na affiliate spolupráci.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc