Plánujete vývoj webové aplikace? Poohlížíte se po vhodném dodavateli a chystáte se připravit tendr? Pak se podívejte, jak to udělat co nejefektivněji, abyste neztráceli čas a peníze jste zbytečně neinvestovali do něčeho, co stejně nebude mít žádný výsledný efekt.
Obecně je vaším cílem získat spolehlivého průvodce, který splní vaše požadavky a zároveň vás provede celým procesem vývoje. Jak jej získat? Udělat si na internetu klidně i rozsáhlejší rešerši, přičemž do užšího kola pustíte ideálně dvě až tři firmy, u kterých se zaměříte především na:
Dále pak hraje důležitou roli velikost týmu daného dodavatele: zda mají jednotliví členové dobrou zastupitelnost, zda mají kapacitu pustit se do vývoje hned, jakmile je vyberete, a především, jestli budou mít možnosti pečovat o vás i po dokončení projektu. Vyplatí se nebýt vyloženě jejich největším projektem, ale zároveň ani tím nejmenším.
Podívejte se jako na příklad na reference Modrého ducha, který každý projekt rozepisuje podrobně a u každého najdete přínosy. Třeba u webu Heureka – největšímu srovnávači zboží na českém trhu a ve střední Evropě – pomáhal hned ve třech oblastech.Jedno z hledisek, na základě kterého můžete také vybírat, je to, zda účastník přináší nová a inovativní řešení a sám navrhuje nejlepší možná řešení. Měl by vás zkrátka inspirovat k tomu, že vám dodá to nejlepší, díky čemuž si získá vaši důvěru. Nebojte se proto potenciálního dodavatele zasypávat otázkami.
Důležité je myslet na to, že vy jste odborník na váš obor a kandidát by měl vaše know-how umět uchopit a přetavit právě do efektivní tvorby a přístupu. Cílem je propojit vaše vzájemné odbornosti.
Jako první by bezpochyby mělo být ujasnění byznysových cílů. Co by do nich určitě mělo spadat? Například, kolik chcete nových uživatelů, kolik chcete objednávek či leadů, o kolik se mají zvýšit prodeje atd. Zkrátka vše, co očekáváte a má se pozitivně projevit ve vašem podnikání.
Nezapomínejte přitom na cílové skupiny. To znamená typy zákazníků, jejichž problémy má daná aplikace či web řešit. Je dobré svého dodavatele co nejvíce nasměrovat, čili dát mu všechna data o tom, kdo jsou vaši zákazníci a kdo bude danou aplikaci využívat. Správná firma, která usiluje o vývoj pro vás, si toto zároveň doplní o uživatelský výzkum, bez kterého by prakticky nic nemělo vznikat.
Zadání ve stylu „Chceme web, jako má konkurence" vede často k neporovnatelným nabídkám, špatnému dodání a frustraci na obou stranách. Správný dodavatel vás ale tvorbou správného zadání provede a pomůže vám ho vytvořit smysluplně. Zkuste to třeba v naší konzultaci ZDARMA, kde CEO BlueGhostu, Pavel Weber, vás provede vším a domluvíte se, aby váš web nejenom vypadal skvěle, ale také plnil vaše byznysové cíle.
Každá zakázka na tvorbu aplikace se skládá z design procesu, kdy se vymýšlí vzhled a funkcionality, a pak samotného programování. Z našich zkušeností tento proces zabere zhruba 6 měsíců.
Chcete-li znát cenu za programování, ideální je mít v ruce výstup právě z tohoto design procesu. Čili návrh aplikace, který musí vzejít na základě výše zmíněného uživatelského výzkumu, a její technický popis.
Pokud takové materiály v ruce máte, určitě je přiložte do výběrového řízení a dle výstupu dodavatele můžete reagovat na nacenění. Pokud takové materiály nemáte, dodavatel by vám měl představit cenu s jejich provedením.
Důležité je myslet na to, aby vás dodavatel správně pochopil. Doporučujeme tedy vysvětlovat jak vaše podnikání, tak kontext vašeho zadání.
To znamená vaše úspěchy, chyby, ale zároveň to, kam chcete směřovat. Ideálně v rámci vaší marketingové strategie. Důležité je propojit dodavatele s klíčovými osobami u vás ve firmě a jaké pozice budou hájit.
Doporučení jsou minimálně dvě schůzky. Jedna je přímo nad zadáním, kdy se dodavatelé zeptají na kontext, nejasnosti, možnosti apod., a druhá schůzka nad každou nabídkou, abyste se mohli doptat.
Obecně je lepší scházet se osobně (alespoň ze začátku), protože potřebujete navnímat, zda vám lidé pro vývoj sedí po lidské stránce, zda se vám s nimi bude dobře komunikovat a zda jim můžete důvěřovat.
Důležitou položkou je samozřejmě budget, se kterým je pro daný vývoj možné počítat. Snažte se vždy uvést jednotlivé položky a konkrétní částky, aby dodavatel měl co nejkonkrétnější údaje.
Zároveň je důležité uvést také termín, kdy očekáváte, resp. potřebujete mít vývoj hotový. Vyplatí se nechat nějakou časovou rezervu. Spolu s tím také uveďte, zda již máte vytvořenou doménu a pro každou oblast zodpovídající a rozhodující osoby.
Všechny údaje, které se zadáním souvisí, doporučujeme držet na jednom místě, a to tak, aby k nim kompetentní osoby měly přístup v případě potřeby. Dobré je takové dokumenty dobře strukturovat a rozdělit na jednotlivé sekce. Tím se v nich všichni zúčastnění budou lépe a rychleji orientovat.
Díky tomu se podchytí veškeré věci a ušetří se čas. Takové zadání by mělo být především design aplikace a funkční či technická specifikace. Pokud si chcete zadání vytvořit sami, pak je důležité vyhradit si dostatek času na možné dotazy a upřesnění, které mohou ze strany dodavatele přicházet.
Pokud si se zadáním pro nový projekt nevíte rady, je dobré domluvit se s někým, kdo v dané problematice má zkušenosti a dobře ví, na co se zaměřit a co podchytit dopředu. V tomto se můžete orientovat například a zkušeností dosavadních klientů. Pomůže vám také nastavení postupu při poskytování služeb, proklientský přístup či cena.
Potřebujete nový web nebo e-shop a s žádným dodavatelem to zatím nebylo ono? Využijte konzultace ZDARMA u Modrého ducha. CEO, Pavel Weber, vám vše jednoduše vysvětlí, připraví a na všem se společně domluvíte.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc