Dosahují vaše výdaje na provoz e-shopu závratných výšin? Inspirujte se, jak provádět smysluplné škrty a efektivní investice na základě jasně naměřených údajů.
Jakub seděl ve své kanceláři. Přesněji řečeno v buňce přímo ve skladových prostorech e-shopu s outdoorovým vybavením. Je polovina ledna a na internetový obchod se jako Damoklův meč sneslo plonkové povánoční období. Všechny výměny nechtěných dárků vyřešeny, omluvenky za pozdní rozesílku odeslány. Jakub, majitel e-shopu, si při světle lampičky ohřívá ruce o hrnek s čajem a přepočítává příjmy a výdaje za uplynulé čtvrtletí. Soustředěně laboruje nad excelovými tabulkami, zatímco čaj pomalu stydne, noci přibývá a za oknem padá sníh.
Uplynulé tři měsíce byly náročné. Eshop se zásadním způsobem odlepil od země, přesně jak Jakub očekával. Podařilo se mu vychytat rostoucí poptávku po bundách s novým typem nepromokavé membrány a jako jeden z mála na trhu přišel se sortimentem, který byl až doposud k dostání pouze v zahraničí. Objednávky se zásadním způsobem zvedly, avšak kroky, které tomu předcházely, si vyžádaly nemalou investici. Až doposud byl Jakub sám sobě ředitelem, manažerem, skladníkem, sekretářkou i uklízečkou. Vyplnění díry na trhu se ukázalo jako dobrý tah, ale znamenalo konec jeho skromné one man show. Aby vše fungovalo, musel si najmout pomocníky a zaměřit se na online propagaci. Všechno počínání se odrazilo v nákladech, které vyletěly do výšin jako novoroční ohňostroj. To byl důvod, proč Jakub nyní seděl v práci přes čas, s vypnutým topením a téměř po tmě. Výsledná čísla ho zkrátka vyděsila. Už se vám někdy stalo, že jste se ocitli v Jakubově kůži? Existují však chytřejší způsoby, jak snížit náklady a ušetřit, než promrznout v kanceláři na kost.
Každá firma průběžně (nebo alespoň čas od času) kontroluje, jaké má výdaje, za co utrácí a co je možné optimalizovat. Je snižování nákladů aktuálně i vaším cílem? Pak je dobré znát ukazatele, pomocí kterých zjistíte, zda se vám skutečně daří šetřit. V následujících řádcích se na příkladu e-shopu dozvíte, čemu věnovat pozornost.
Každý výdaj, který plánujete, je potřeba důkladně promyslet zejména s ohledem na jeho návratnost. Jak například zjistíte, které zboží naskladnit a v jakém množství? Vašemu rozhodnutí by měla předcházet dostatečná analýza podložená daty. Interní know-how, cit pro trh, intuice a nápad jsou položky, které sice mají svou váhu, ale jsou jen obtížně měřitelné a často těžce definovatelné. Proto byste se neměli rozhodovat pouze na jejich základě.
Pro získání tvrdých dat se vyplatí zřídit nástroje, které vám vyčíslí informace o nákupních zvyklostech, informují vás, kdo je vaše cílová skupina, jestli muži, nebo ženy, odkud jsou, jaké mají zájmy, životní zvyklosti a jak často a jaké zboží u vás nejčastěji objednávají. To všechno jsou hodnotné údaje, z kterých již můžete usuzovat. Ví-li například Jakub, že nejčastěji nakupují ženy outdoorové vybavení pro muže jako dárek, přizpůsobí tomu nejen zboží, ale i reklamu. Investice do měřících systémů se tedy jednoznačně vyplatí.
Dalším častým výdajem bývají úkony spojené s internetovou prezentací. Ať už se jedná o redesign webu, tvorbu nové vizuální identity či obecně jakékoliv úpravy v online prostředí. Tyto úkony je nezbytné dělat s konkrétním záměrem a měřitelnými cíli. Například: Návrat financí vynaložených na redesign e-shopu do 6 měsíců skrze zvýšený počet objednávek. Poté, co si výstupy jasně definujete, vyberte si také klíčové ukazatele, pomocí kterých budete vyhodnocovat, zda se vám peníze skutečně vrací a investice se vyplácí. Například: Jaký je celkový počet dokončených objednávek?
Nechte si pomoci s implementací měřících nástrojů. Jedině tak máte jistotu, že sledovaná čísla jsou skutečně správná.
Šeškrtávání nákladů firmy se v některých ohledech podobá provozu domácnosti. Řešíte, na čem můžete ušetřit a na čem už nikoliv. Náklady, které zajišťují hlavní činnost e-shopu, je nutné optimalizovat opatrně, abyste nenarušili fungující systém. Jaké cíle si můžete vytyčit?
Opět je vhodné nastavit si dobré klíčové ukazatele (KPI), které vám pomohou změřit efektivitu vnitrofiremních procesů. Jaké konkrétní metriky poslouží vašim cílům? Jedním z KPI může být třeba rychlost expedice objednávky. Monitorujte čas mezi příchozí objednávkou a jejím předáním dopravci. Podle výsledků zjistíte, zda například snížit počet zaměstnanců nebo investovat do již výše zmíněné automatizace.
Chodí vám příliš mnoho dotazů na zákaznickou podporu a vy kvůli tomu nestíháte ostatní povinnosti? Musíte si platit nákladnou pomocnou sílu? I zde je možné pokusit se vyladit proces péče o zákazníky tak, aby vás stál co nejméně peněz. Mnoho dotazů lze vyřešit například umístěním nejčastějších otázek a odpovědí online. Poté měříte, kolik lidí tuto informativní stránku navštěvuje a zda se vám snižuje počet emailů či telefonátů.
Smyslem je samozřejmě co nejvíce minimalizovat chyby způsobené lidským faktorem. Toho se dá opět docílit implementací nástrojů, které mechanické nesrovnalosti eliminují. Zkontrolujte a měřte následující:
Nejste si jistí, jaké další procesy optimalizovat, aby vaše nákladovost klesla? Pořiďte si KPI karty od Modréhu ducha. Tato účelná pomůcka obsahuje samostatnou kategorii zabývající se snížením nákladů. Seznámí vás s 13 nejdůležitějšími klíčovými ukazateli, které by si měl pohlídat každý e-shop.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc