Neomezuje název šířku sortimentu? Není příliš dlouhý? Neignoruje zavedenou značku nebo nenarušuje cizí ochrannou známku? Nevzbuzuje nevhodné asociace?
Tento článek je třetí částí třídílného seriálu zabývajícího se nejčastějšími chybami v názvech internetových obchodů. V prvním díle je k dispozici přehled klíčových otázek prověřujících jednotlivé chyby. Druhá část se podrobněji zabývá první pěticí z nich a následující pasáž blíže představí kritéria 6-10.
Zejména v minulosti se internetové obchody často pojmenovávaly podle nabízeného zboží. Tehdejší zakladatelé hnaní touhou po SEO bodech volili názvy, které je následně začaly omezovat. To je případ i největšího českého e-shopu s hudebninami Kytary.cz, který už dávno neprodává jen strunové nástroje nebo obchodu Kocarek.cz nabízejícího dnes všelijaké potřeby pro malé děti.
Od roku 2012, kdy Google změnil svůj vyhledávací Algoritmus, již nemá užívání klíčového slova v doméně na výsledky tohoto vyhledávače žádný vliv. Obdobnou změnu provedl zanedlouho poté i Seznam, a tak se dnes jistě vyplatí volit raději název posilující značku, než vystihující sortiment v celé šíři. (Viz článek „How to Choose a Domain Name for Maximum SEO“). Problémem ovšem zůstává, že všechny atraktivní domény označující kategorie produktů jsou již dávno rozebrány; novým e-shopům tak nezbývá než se uchýlit ke kostrbatým obratům, anebo k příliš úzkým skupinách. Obojí je přitom cesta špatným směrem.
Snaha podchytit v názvu celý sortiment často vede k dlouhým slovním spojením, která mají sama o sobě spoustu nevýhod. Příliš dlouhá označení zpravidla hůře čtou, déle se přepisují a někdy dokonce komplikují i přípravu grafických materiálů – zvláště takových, kde je málo místa, jako je třeba logo, vizitka nebo vývěsní štít.
Nadto kratší názvy mají větší šanci, že si je zákazník zapamatuje, a tak získá větší povědomí o vaší značce. Schválně si zkuste vzpomenout na jména e-shopů, která máte v paměti. Klidně se s vámi vsadím, že neprostá většina z nich bude mít maximálně 3 slabiky. Mně osobně se na první pokus nevybavil žádný s dlouhým názvem a to se tvorbou e-shopů živím. Jedinou nevýhodou kratších pojmenování tak zůstává horší dostupnost relevantních domén. Dobře znějících krátkých názvů je prostě k dispozici méně než neobratných dlouhých složenin.
Zakladateli nových e-shopů nejsou jen právě zaregistrované startupy, ale často jimi bývají i léta zavedené firmy disponující zvučnými jmény. Proto je dobré si položit otázku, zda už je vaše společnost známá u svých zákazníků a pokud ano, pak je vhodné její značku promítnout také do názvu e-shopu. Samozřejmě se přitom nemusí jednat jen o samotné jméno firmy. Značku může představovat také konkrétní skupina výrobků nebo zcela abstraktní brand.
Ne vždy je ale možné přenést název brandu přímo do domény internetového obchodu. (Jako to učinili například prodejci elektroniky Datart.cz nebo Electroworld.cz) V některých případech je tato doména rezervována pro firemní prezentaci, a proto je nutné připravit online prodej na jiném místě. I v této situaci však platí, že by měl název značku obsahovat. Inspirací v tomto směru může být například módní značka Akari (e-shop na doméně chci.akari.cz) či hypermarkety Tesco (itesco.cz)
Název internetového obchodu se nesmí shodovat s ochrannou známkou třetí strany registrovanou u Úřadu průmyslového vlastnictví. Jednoduchým ověřením v databázi této instituce můžete předejít budoucím nedorozuměním a vyhnout se případné ztrátě jména (a to doslova).
Chcete mít jistotu, že název vašeho e-shopu zafunguje? Nechte jej na Modrém duchovi!
Jiná situace nastává, když majitel slavné značky umožňuje jednotlivým distributorům, aby své obchody označovali jeho jménem. I tehdy však postupujte velmi obezřetně – může totiž dojít k situaci, kdy po skončení spolupráce přijdete i o svůj zavedený název.
Také vaše označení by mělo být registrovanou ochrannou známkou. Chcete-li v tomto směru poradit, pak vám doporučuji brožuru, kterou k dané problematice vydala zmiňovaná instituce.
Švédský nábytkářský řetězec svého času nabízel svým zákazníkům hnědý koberec Hoven nebo tlustostěnnou sklenici Pokal. Také české e-shopy reprezentuje řada názvů, které dokážou probudit fantazii a vrhnout na podnik nečekané světlo. Je snad obchod s obuví Spartoo.cz určen pouze pro příznivce letenského fotbalového týmu? Napadlo by vás, že na doméně Elektrometal.cz se neukrývá nabídka tvrdé hudby pro posluchače s vytříbeným vkusem, ale sortiment bílé elektroniky? A co byste hledali na e-shopu fungujícím pod doménou kak.cz?
Lidé se zabývají různými věcmi a vybavují se jim všelijaké souvislosti, které nemusí být na první pohled zřejmé. Naštěstí i v tomto případě pomůže, když si zvažovaný název otestujete u několika svých známých a zeptáte se jich, jaké myšlenky je ve spojitosti s ním napadají. Stejně tak můžete použít i našeptávání na Googlu.
Dočetli jste až sem a pořád vám v hlavě zůstávají nezodpovězené otázky? Pak zkuste zapátrat v článcích „How to Choose the Perfect Domain Name for Ecommerce“ nebo „How To Create Great eCommerce Name Ideas“. Z česky psaných zdrojů vám může pomoct kratší článek od Martina Kolčaby „Jak vybrat vhodnou doménu?“ nebo kniha „Jak vytvořit atraktivní obchodní název“ od Zdeňka Bauera.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc