Služba Search Console od Googlu patří mezi nepostradatelné nástroje nejen každého SEO specialisty, ale i všech, kteří se zabývají kvalitou webů a jejich úspěšností v nejvýznamnějším vyhledávači. Přečtěte si, jak touto cestou přivést nové návštěvníky.
Noční můrou každého marketéra či SEO specialisty je, když organická návštěvnost webu začne strmě klesat. Není-li to zapříčiněno sezónností či pomalu se měnícími se trendy, je nutné situaci rychle řešit. Prvním krokem v takovém případě by vždy měla být diagnostika vašeho účtu v Google Search Console, která vám může napovědět leccos nejen o tom, co je špatně, ale i jak to řešit.
K čemu Google Search Console slouží? U laiků dochází k časté zaměnitelnosti služby se známějšími a používanějšími Google Analytics. Rozdíl je však v tom, že zatímco Analytics ukazují primárně data o tom, co se dělo na vašem webu poté, co jej uživatel otevřel, Search Console se naopak zabývá tím, co se dělo ještě předtím, než uživatel na váš web vstoupil.
Podceňovaný nástroj dokáže odpovědět na řadu otázek, které si možná pokládáte: Skrze jaké klíčové slovo se uživatel dostal k vaší stránce? Na jaké pozici se zobrazila? Jak vysoké je procento uživatelů, kterým se vaše stránka zobrazila a kolik z nich ji otevřelo? Nemáte problém s indexováním? Přinášíme několik tipů, jaké odpovědi v Search Console hledat a jak ji využít k zvýšení organické návštěvnosti.
Search Console umožňuje sledovat indexaci stránek. Při tomto procesu váš web navštíví robot Googlu, projde váš obsah a zaindexuje si ho do databáze. Jde tedy o klíčový prvek pro správné zobrazování vašeho webu ve vyhledávači. Důvodů, proč se vaše stránky zobrazují chybně nebo vůbec, může být celá řada: Duplicitní URL adresa, chybně nastavené meta tagy, blokace stránek, omezené prolinkování ad. Všechna tato omezení najdete v tomto nástroji, abyste je posléze mohli napravit. Je třeba je průběžně a pravidelně kontrolovat, jinak může dojít k tomu, že ke stránkám, na které spoléháte, se skrze organické vyhledávání nikdo nedostane.
V notifikacích vás Google prostřednictvím Search Console informuje o kritických chybách vašich stránek, ale i o případných penalizacích, které vám vystavil. To je nenahraditelná pomoc pro kohokoliv, kdo se správou webů zabývá. Když tento nástroj nebudete sledovat a reporty od Googlu pravidelně číst a řešit, o nedostatcích se nedozvíte a budete jen tápat.
Pro správné a úspěšné zobrazování vašeho webu ve vyhledávání je klíčové sledovat odkazy vedoucí na vaše stránky, ať už ty interní (propojení v rámci webu), nebo externí (odkazy z jiných webů). Google přitom sleduje nejen počet, ale i kvalitu zpětných odkazů, takže si dávejte pozor na to, odkud na vaše stránky vede cesta. Existuje nesporný vztah mezi kvalitou organického vyhledávání a zpětnými odkazy, proto průběžně kontrolujte, které typy obsahu a témata mají v tomto ohledu největší úspěšnost. Vše zjistíte právě v Search Console, kde vás Google na případné nedostatky rovnou upozorní.
V Google Search Console můžete nejen kontrolovat všechna klíčová slova související s vyhledáváním vašeho webu, ale také si je můžete nechat vyexportovat do excelovské tabulky, v níž pak můžete vidět souhrnný přehled o každé stránce ve výsledcích vyhledávání. Z tohoto souhrnu pak můžete vyfiltrovat ty nejúspěšnější a naopak zjistit, které nefungují.
Soubory Sitemap sdělují Googlu, kde najít důležitý obsah na vašem webu a jak jej může procházet. Rozhodně doporučujeme sitemap vytvořit, protože má zásadní vliv na indexaci a tedy i na dohledatelnost vašich stránek.
Možná byste byli překvapeni, jak rychle některé stránky zastarávají ve smyslu postupného snižování dosahu a váhy pro vyhledávací algoritmy. Nejlépe uděláte, když si u důležitých stránek vašeho webu budete pravidelně srovnávat statistiky za posledních šest měsíců a řadit si je od těch s největším propadem. Tyto stránky pak můžete aktualizovat tak, aby se ve statistikách začaly zase vracet do původního stavu. Ale pozor, i v tomto případě je třeba dávat si pozor na chybné vyhodnocení statistik (například z důvodu sezónnosti, kdy je určitý pokles v organickém vyhledávání zcela přirozený).
Chcete, aby se vám o pozice vašich stránek ve vyhledávačích postaral Modrý duch? Nebojte se ozvat.
SEO patří mezi marketingové prvky, které je nutné průběžně optimalizovat, protože trendy se neustále mění a to, co fungovalo loni nebo včera, může být dnes pasé. Prostřednictvím SEO tak můžete zásadně zvyšovat potenciál vašeho webu. Pro ještě lepší pozice ve vyhledávačích se zaměřte na následující body:
Pravidelně analyzujte klíčová slova, rozšiřujte je o nová, ta nefunkční naopak vyřazujte a hlavně testujte, testujte a testujte.
Pracujte s obsahem, využívejte v něm klíčová slova, založte si blog a užijte jej jako váš obsahový nástroj.
Optimalizujte meta titulky a popisky a ani tady nezapomínejte na klíčová slova. Snažte se být originální.
Upravujte a optimalizujte nadpisy podle potřeby, opět s účastí důležitých a efektivních klíčových slov.
Neodstraňujte stránky z vašeho webu, pokud si nejste jisti, že mají malý organický provoz. Před odstraněním jakékoliv stránky nejdříve v Search Console zkontrolujte, jak si stojí, abyste zbytečně nepřišli o úspěšnou stránku.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc