Menu

Jak zachránit webový projekt nebo e-shop, kterému se nedaří plnit cíle nebo je jeho dokončení v nedohlednu?

Máte rozběhlý projekt a chcete, aby došel do zdárného konce? Anebo nějaký projekt teprve plánujete a chcete mít podchycené vše? Nemá váš stávající dodavatel kapacity nebo dostatečné znalosti a dovednosti? Protahuje se dokončení? A nikdo nechce převzít kódy a zachránit tak stávající projekt a místo toho vám nabízí zcela nové a mnohem dražší řešení? Modrý duch vám pomůže. Přečtěte si, co je důležité pohlídat a na co se zaměřit.

Pokud projekt plánujete, sestavte si projektový plán už na začátku

Plán je totiž klíčová položka, jakkoliv je nikdo nemá rád. Abyste se totiž mohli vydat správným směrem, je důležité si říci, zda a kde by se problém mohl objevit. V tomto vám pomůže dobře nastavený plán. Vše si proto dopředu naplánujte. Za plán jako takový by měl zodpovídat projektový manažer na straně dodavatele a zpravidla produktoví manažeři na straně objednatele, případně pověřené zodpovědné osoby.

Zde se můžete podívat na ukázku, co může takový projektový plán obsahovat:

  • Název projektu
  • Identifikace projektového týmu a klíčových osob
  • Datum vytvoření projektového plánu a stanovení revizí
  • Jasně definované cíle projektu
  • Popis očekávaných výstupů a výsledků
  • Scénáře pro různé možné situace a řešení
  • Časový plán s rozvrhem aktivit, milníky a termíny
  • ... a další důležité body naleznete ZDE

Seznam by pravděpodobně mohl pokračovat a každý projekt bude individuální, ale obecně platí, že jakmile budete pozorovat odchylku od tohoto plánu, je to pro vás kontrolka, že někde může dojít k závažným komplikacím, které mohou projekt ohrozit.

Velikost této odchylky vám zároveň říká, zda bude dávat smysl projekt zachraňovat a jak k němu dále přistoupit. A podle čeho se v tomto rozhodovat? Faktorů může být vícero, ale ten základní je jednoduchý – podle toho, zda se vám záchrana finančně a časově vyplatí.

Nejčastější problémy s weby a e-shopy dle našich zkušeností

Identifikace problému je důležitý rozhodovací faktor, podle kterého se můžete rozhodnout, zda a jak projekt zachraňovat. Z našich zkušeností jsou tyto ty nejčastější problémy, na které je důležité dát pozor.

1. Mylná či nereálná očekávání

Jako první a častý problém je nepochopení toho, co si objednatel myslí vs. to co říká a jak to dodavatel pochopí. Zde je důležité si dobře zapisovat a neustále si ověřovat, zda se dobře s dodavatelem chápete. Často se totiž stává, že dochází k nedorozuměním a klient tak má nereálná či mylná očekávání. Jednoduše na to koukejte tak, že, co není zapsané, „s tím se nepočítá”.

2. Nekompetentní specialisté

Dalším častým problémem je volba nekompetentních specialistů. Toto je pro objednatele poměrně složité na kontrolu, pokud se jedná o odborná odvětví, ve kterých nedisponuje potřebnými znalostmi. Zde je dobré mít na své straně konzultanta, který vám s kontrolou pomůže, ideálně využít někoho nezávislého, kdo do projektu přinese tzv. „druhé oči”.

3. Technologické problémy

Překvapivě nejsou tak časté, ale přesto se objevují a je důležité je podchytit. V podstatě to znamená, že v průběhu projektu zjistíte, že danou technologii nemůžete z různých důvodů použít. Odstranění takového problému bývá nákladné, a proto je obzvlášť důležité těmto problémům předcházet. Zvolit můžete například důkladnou předimplementační analýzu, která se soustředí na hodnocení technické proveditelnosti projektu nebo iniciativy. Tato část analýzy se zaměřuje hlavně na technické aspekty a může mj. zahrnovat:

  • Technickou infrastrukturu
  • Technickou dovednostní bázi
  • Integraci s existujícími systémy
  • Bezpečnostní analýzy
  • Řízení technických rizik

4. Změna zadání

Naopak poměrně častým problémem je změna zadání, což je nepříjemné jak pro objednatele, tak pro dodavatele. V takovém případě je dobré celý projekt zastavit a důkladně naplánovat další postup. V podstatě to znamená, že začínáte nový projekt, jen s tím, že máte už část hotovou. Proto je důležité vše zrevidovat a využít co největší kus, abyste ušetřili čas a finance.

Inspirujte se u naší realizace a podívejte se, jak jsme zachránili projekt pro Mafru

Aplikace byla bez dokumentace a komentářů. Tým Modrého ducha nasadil monitorovací systémy, aby mohl sledovat návštěvnost a objemy objednávek realizované skrze aplikaci. Poté se aplikace udržovala a pokud byl indikován problém, podrobil se analýze a následně vyřešil. Dále probíhaly úpravy z hlediska nutných legislativních změn.

Vzhledem ke stáří tohoto projektu nebylo překvapivé, že se na něm vystřídala spousta týmů. Nebylo problémem najít pákistánské komentáře a jména proměnných v jazyce, o kterém tým do té doby neslyšel. Nevadilo to ale ničemu. Nepoužitelné kusy kódu se nahradily a ty srozumitelné se dále rozvíjely.

Máte podobný problém? Neváhejte se nám ozvat pro konzultaci ZDARMA. Náš CEO Pavel Weber s vámi váš projekt rád probere a navrhne další postup.

Co tedy dělat, když se rozhodnete pro nápravu?

Analyzujte příčiny selhání

Proveďte detailní analýzu aktuálního stavu webu. Zjistěte, co funguje a co ne, identifikujte technické chyby a UX problémy. Přezkoumejte aktuální marketingové metriky jako je návštěvnost, konverzní poměr, míra opuštění a další.

Zhodnoťte aktuální zdroje

Dobře si rozvrhněte a sepište, jaké zdroje máte k dispozici, včetně finančních prostředků, technologií, lidských zdrojů, dodavatelů, času, informací a jiných důležitých faktorů. Dle toho se můžete lépe rozhodnout v dalších krocích.

Opět si rozeberte cílové skupiny

Ujistěte se, že máte dobře definované marketingové persony. Kdo je váš ideální zákazník? Jaké jsou jeho potřeby, chování a preference? Zajistěte, že vaše marketingové kampaně jsou správně cílené a odpovídají potřebám vaší cílové skupiny.

Optimalizujte uživatelskou zkušenost

Zjednodušte navigaci a zlepšete použitelnost webu. Zajistěte, že je web intuitivní a snadno ovladatelný. Optimalizujte rychlost načítání stránek, protože pomalý web může vést k vyšší míře opuštění a je to stále poměrně podceňovaný faktor.

Zaměřte se na kvalitu obsahu

Zajistěte, že máte kvalitní a relevantní obsah, který odpovídá potřebám vaší cílové skupiny. Obsah by měl být informativní, užitečný a zajímavý. Ne pouze výplňový. Optimalizujte obsah rovněž pro vyhledávače (SEO), abyste zvýšili organickou návštěvnost. Zaměřte se alespoň v základu na klíčová slova, meta popisy, titulky a interní prolinkování.

Dbejte na pravidelnou komunikaci

Komunikace je hodně podceňovaný aspekt, přitom v projektech hraje naprosto stěžejní roli. Udržujte proto otevřenou a pravidelnou komunikaci se všemi zainteresovanými stranami. Všichni tak budou mít aktuální informace a budou se umět rychle přizpůsobit změnám a řešit případné problémy.

Využijte situaci k optimalizaci konverzí

Pokud projekt zachraňujete, můžete využít rovněž A/B testování různých prvků na webu (např. tlačítka, formuláře, obrázky), abyste zjistili, co lépe konvertuje. Samozřejmostí by měla být mapa zákazníka a optimalizace jednotlivých kroků, aby vše bylo co nejplynulejší a nejefektivnější.

Inovujte a rychle se adaptujte

Případné selhání může zapříčinit i špatné projektové vedení, které můžete jednoduše změnit. Proto je důležité být otevřený novým možnostem, nápadům a inovacím. Flexibilita a schopnost rychle se přizpůsobit novým podmínkám mohou být klíčové pro úspěch projektu.

Zvolte správné nástroje

Často se stává, že se průběh projektu roztříští mezi příliš softwarových nástrojů, díky čemuž může dojít naopak k nepořádku. S nárůstem jednotlivých tasků ztratíte přehled, co se kde nachází, v jaký je stav atd. Proto volte ideálně komplexní software, který bude vyhovovat všem zúčastněným a budete se v něm dobře orientovat. Osvědčenými a oblíbenými nástroji jsou například Trello, Asana, Slack, Notion, Evernote, Microsoft Project aj. Spolu s tím volte ideálně jedno místo jako úložiště s možností přehledného členění.

Přemýšlejte dlouhodobě

Kromě krátkodobých cílů mějte také vizi toho, co bude důležité podniknout či zaimplementovat po dokončení projektu. Díky tomu vás nic nepřekvapí a budete stále „o krok napřed”.

Chcete mít jistotu, že to dobře dopadne? Modrý duch vám rád pomůže

Pokud si s aktuálním projektem nevíte rad anebo si chcete pojistit, že nový projekt poběží hladce, je samozřejmě dobré domluvit se s někým, kdo v dané problematice má zkušenosti a dobře ví, na co se zaměřit a co podchytit dopředu. V tomto se můžete orientovat například a zkušeností dosavadních klientů. Pomůže vám také nastavení postupu při poskytování služeb, proklientský přístup či cena.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.