Vytvořte výzvu k akci, která přináší výsledky. 7 základních pravidel a tipů, jak vyrobit pro své marketingové kampaně jasné a poutavé pobídnutí.
Zalistujme ve slovníku marketingštiny: Výzva k akci, neboli Call to Action (CTA) má nejčastěji podobu tlačítka, které je součástí reklamy a sděluje lidem, co by měli dále udělat. Nejjednodušším příkladem takové pobídky je například „Koupit", „Stáhnout e-book“, „Přidat do košíku“ a podobně. Textace musí publiku jasně komunikovat, co mohou očekávat, když kliknou na vaši reklamu. Pomocí přímého sdělení zároveň odradíte od kliknutí nesprávné uživatele. Jak takové tlačítko vytvořit?
Kouzlo funkčního CTA tkví v jednoduchosti a stručnosti. Na první pohled musí být jasné, k čemu tlačítko slouží. Ve skutečnosti nemáte příliš prostoru pro sáhodlouhé slohové texty. Správná výzva se skládá zhruba z 35 znaků, takže je velmi důležité dostat se přímo k jádru pudla. Zaměřte se také na sloveso, které napište v rozkazovacím způsobu („Stáhněte si“ namísto „Stáhnout“, „Kupte“ namísto „Koupit“). Uživatel se tak s reklamou lépe ztotožní. Malým, ale účinným nástrojem je také vykřičník na konci CTA, který vše podtrhuje. Sdělte svému publiku přesně to, co od nich chcete, aby udělali. Bez omáčky okolo. Zde je pár příkladů:
Pojďme zpátky k příkladu e-booku. Máte vyladěnou publikaci plnou skvělých tipů a krásných ilustračních obrázků. Víte, že je kvalitní a užitečná. Pokud bude vaše CTA říkat „Náš nejnovější e-book je k dispozici", nebudete mít tak velkou míru prokliku, protože vaši zákazníci si nemusí být jisti, jak se k němu dostanou. Oproti tomu: „Stáhněte si náš e-book ještě dnes" dává jasně najevo, co vás čeká na druhé straně odkazu. Malinká a možná ne na první pohled patrná změna bezesporu vylepší vaši míru prokliku (click-through rate nebo-li CTR).
Vaším úkolem je vyvolat silnou reakci u potencionálních zákazníků. Pokud vaše výzva podněcuje emoce, máte větší šanci, že lidé zareagují. Typickým příkladem je: „Kupte nyní a získejte 50% slevu!". Kdo by nebyl z takové nabídky nadšený? Jak toho dosáhnout? Samotné číslo a vidina úspor evokuje příjemné pocity. Vždyť kdo by nechtěl ušetřit?
Jinými slovy, co získají? Pomůžete jim zhubnout, být více produktivní nebo jim ušetříte peníze? Vše je propojené s hodnotou vaší nabídky nebo jedinečným prodejním argumentem (Unique Selling Proposition). Vaše USP je jedním z nejdůležitějších prvků k získávání nových zákazníků. Vytvoření trefné kombinace USP / CTA je skvělý způsob, jak navýšit počet kliknutí. Dobrým příkladem je: „Zavolejte dnes a domluvte si bezplatnou konzultaci!" Nejenže je zde výzva (zavolejte dnes), ale také jste jim poskytli důvod, proč by měli podniknout tuto akci (bezplatná konzultace).
Neklikej, neklikej, Modrý duch je divokej!
Strach z toho, že vám ujede vlak (Fear of Missing Out = FOMO), je nesmírně účinným motivátorem. Když si lidé myslí, že přicházejí o příležitost, která se nemusí znovu objevit, budou co nejrychleji jednat a klikat. Jedno z nejlepších využití FOMO pro vaše CTA je zmínit prodej nebo propagaci, kterou vaše společnost nabízí a nebude trvat věčně. Určitě dostáváte podobné emaily či reklamy, které vás lákají k nákupu ještě dnes, jelikož v pondělí již nebude k dispozici sleva, speciální nabídka atd. Je těžké ignorovat takovou výzvu, obzvláště během určitého období (např. vánoční sezóna).
S cenovými informacemi můžete pracovat dle libosti. Výzva k akci nemusí být konkrétní, zkuste například: „Kupte si pouze dnes televizor pod 5000 Kč!" Nejenže uživatel ví, kolik zaplatí za televizi, ale také jej zasáhne FOMO. Spotřebitelé skvěle reagují na čísla v podobě slev, propagačních akcí a pobídek. Zahrnutí informace o penězích do vaší reklamy je dobrý způsob, jak zjistit, že zákazník má o váš produkt skutečný zájem bez ohledu na finance. Pokud hodnotu vynecháte, můžete mít skvělé prokliky, ale minimum objednávek, protože většinu klientů vysoká cena vyděsila. Díky uvedení, kolik služba stojí, získáte relevantní proklik a mnohem větší šanci na konverzi.
Je velmi důležité přizpůsobit vaše CTA zařízením, která lidé používají. Google považuje stolní počítač a tablet za stejné zařízení, protože velikosti obrazovky jsou zhruba stejné a lidé je používají pro vyhledávání v podobných scénářích. Určitě si vzpomenete na situaci, kdy jste seděli na gauči, zaujala vás reklama na produkt a jako první jste popadli notebook nebo tablet a vyhledali další informace bez nutnosti okamžitě nakoupit. Oproti tomu na mobilních zařízeních mívají uživatelé odlišné chování, touží po okamžitém uspokojení a chtějí rychlé výsledky.
Udržujte svou výzvu k akci svěží. Nikdy nestárnoucí A/B test je skvělý a jediný způsob, jak zjistit, které CTA vám přináší výsledky, a které je potřeba nahradit. Modrý duch doporučuje testovat nejen různé vizuální podoby tlačítka, ale i neotřelé textace. Pokud nefunguje tradiční styl, nebojte se myslet mimo zajeté koleje. Vždy však mějte na paměti výše zmíněné zákonitosti - hlavně stručně a pochopitelně!
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc