Když zadáte “sociální sítě” do App Storu či Google Play, zobrazí se tolik aplikací, že byste je mohli přehazovat vidlemi. Které z nich mají reálnou šanci se uchytit na trhu a které zmizí v zapomnění? A hlavně, pro které z nich se vyplatí připravovat obsah?
Vkládáte energii do sociálních médií? Zajímá vás růst fanouškovské základny a dosah vašich příspěvků? Máte v cílové skupině zejména mileniály a generaci Z? Tak zbystřete a nenechte si ujet vlak! Vždy je lepší naskočit do rozjíždějícího se rychlíku, než se snažit chytit ten, co už mizí za horizontem. Sociální platformy, které jsou dnes jen startupem, mohou za krátkou dobu udávat trend. Asi není ničím překvapivým, že síla videa a vizuálu je stále na vzestupu! Ale které “socky" jsou z hlediska marketingu ty nejzajímavější v roce 2019?
TikTok byl uveden na trh v roce 2017,od té doby počet jeho uživatelů narostl na 500 milionů a dále stoupá. Co do počtu stažení, TikTok je podle statistik App Storu v současnosti stahovanější než Facebook, Instagram a ostatní sociální sítě.
Možná jste zaznamenali aplikaci Vine nebo Musica.ly, TikTok je kombinací obojího. Nahrajete krátké video, které se pak repetitivně opakuje, stejně jako tomu bylo ve Vine. A obdobně jako v Musical.ly nebo Snapchatu můžete přidávat legrační efekty, filtry, texty, hudbu a tvořit tak koláž přímo v klipu. Podobně jako o ostatní video platformy, největší zájem o TikTok vykazují uživatelé pod 30 let..
Připravené video opatříte hashtagy (podobně jako na Instagramu) a tak jej uděláte dohledatelné. Specialitou TikToku jsou tzv. výzvy (challenges), které se veřejně startují a uživatelé se do nich mohou zapojit. Reagujete-li svým videem na takovýto podnět a připojíte-li související hashtagy, váš příspěvek se zobrazí všem, kteří výzvu sledují. “Všem" je to podstatné slovo do pranice. Hlavní konkurenční výhodou, proč stojí za angažovat se na TickToku, je jeho organický dosah, který je oproti ostatním sociálním sítím zkrátka obrovský.
Porovnáme-li situaci s Facebookem, kde se organické (nepropagované) příspěvky zobrazují jen asi 5 % vašich fanoušků, a o trochu lepším Instagramem (cca 30%), je dosah TickToku násobně větší.
Co z toho vyplývá? Svému publiku můžete komunikovat, co jen chcete, a to zcela zdarma. A kdo by nechtěl ušetřit na reklamě? Samozřejmě není jisté, jak dlouho algoritmus TikToku vydrží v současném nastavení. Dá se předpokládat, že obdobně jako u Facebooku se organický dosah postupně sníží a aplikace vás bude nutit vydávat větší a větší peníze. Nyní však určitě stojí za to si s TickTokem pohrát a zjistit, zda díky němu vaše firma neudělá díru do světa.
Zatímco u nás je takřka neznámý, ve světě už rychlík TickTok najíždí i do oblasti firemního marketingu. Nejedna oficiální značka ho využívá jako doplněk brand managementu, například americký zpravodaj Washington Post má na TickToku již 54 000 sledujících a povedlo se mu zkloubit odlehčené prostředí sociální sítě s jinak formální komunikací seriózního deníku. Když to zvládl tradiční zpravodajský server, zvládne to i vaše značka.
Potřebujete poradit se správou sociálních sítí? Modrý duch vám pomůže!
Lasso je videoaplikace, která funguje na stejném principu jako TikTok. Má však zcela odlišného majitele - Facebook ji v tichosti uvedl na trh v roce 2018. Přestože Lasso je na úplném začátku své existence, do budoucna má zářné vyhlídky, zejména díky uživatelské infrastruktuře, technologiím a finančním možnostem, které má sociální gigant k dispozici.
Přestože uživatelská základna Lassa je stále spíše malá, zcela zjevně se jedná o další pokus Facebooku zasáhnout mladší publikum. Pokud je tomu skutečně tak, pak firmy, které se zaměřují na mladou generaci, by neměly ztrácet Lasso ze zorného pole. Určitě stojí za to porovnat aplikaci s prozatím populárnějším TikTokem a zjistit, jestli se forma obsahu, který funguje, na jedné a druhé platformě výrazně liší. Jako ryby ve vodě se na Lassu budou cítit zejména značky zaměřené na publikační činnost, volnočasovou zábavu, hudební produkci a módu. Nikdy nevíme, jak se věci vyvinou, a díky mocnému Facebooku může být Lasso velmi populární dříve, než se nadějeme.
Caffeine.tv je platforma vybudovaná bývalými Apple designery. Slouží k tvorbě a sdílení živých vysílání primárně pro přátele a fanoušky. Tyto přenosy ve feedu a uživatelé na něj mohou reagovat pomocí emoji nebo komentářů. Kromě živých vysílání lze také snímat a streamovat obrazovku během hraní videoher. Tato funkce činí z Caffeinu potencionálního konkurenta k jeho staršímu kolegovi Twitch.tv.
Stejně jako platformy Twitch nebo YouTube, které umožňují zpeněžit obsah s vysokým procentem zájmu, i Caffeine nabízí koncept odměňování aktivních tvůrců. Společnost ještě neuvedla číslo, kolik lidí na světě Caffeine reálně využívá, veřejná je však informace, že do jeho vývoje se investovalo přes 140 milionů dolarů. Platforma se začíná využívat i oblasti zábavy a sportu, o čemž svědčí například nedávná vysílací spolupráce s Fox TV či živý přenos z největší extrémně-sportovní akce X Games 2019.
Caffeine je přímým důkazem toho, jak živé video a vysílání rychle získává na popularitě, opět a zejména mezi mladší generací z řad mileniálů. Pokud zájem o aplikaci bude pokračovat, marketéři by měli zvážit její využití v brandingových strategiích, například pro sdílení záběrů “života ze zákulisí", zodpovídání nejčastějších otázek fanoušků a podobně.
Pokud živé vysílání pomůže rozšířit povědomí o vašem produktu či službě, možná je nejvyšší čas se s Caffeinem zkamarádit. Než-li se naučíte s platformou uspokojivě zacházet, udělejte si průzkum, jaké publikum Caffeine využívá, za jakým účelem, a jestli je mezi nimi vaše cílová skupina, kterou touto formou chcete oslovit. Caffeine tak může být místo, kde si nápad otestovat. Nová platforma zatím nemá vybudováno tolik pravidel, co reálně funguje a co ne. Máte tedy prostor experimentovat!
Marketéři, kteří začnou využívat žhavé novinky jako první mají šanci, že se stanou odborníky na správu ještě předtím, než se produkt stane předmětem širšího zájmu. Můžete si tak vytvořit zajímavý náskok a vybudovat si věrné publikum předtím, než se vaše konkurence probudí.
Při všem tom objevování ovšem nezapomínejte na stávající sociální sítě, které jsou na vrcholu právě nyní a ještě nějaký čas se na něm jistě udrží. Udržujte si svůj standard na současných platformách a novinky vnímejte jako příležitost, která může, ale nemusí mít efekt. Věnujte novým sítím trochu energie a sledujte, co se stane. Uvidíte, třeba to budete právě vy, kdo v nově rozjetém vlaku usedne v první třídě.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc