Už jste také slyšeli fámu, že emailing je mrtvý? Není, jenom se musí umět dělat dobře. To znamená zejména systematicky, promyšleně, automatizovaně a personalizovaně!
Jak se pozná úspěšný podnik? Je to ten, který vám utkví v paměti a do kterého se rádi vracíte. Představte si například malou pražírnu s kavárnou v centru města. Barista vás vítá jménem a rovnou se ptá, zda si dáte to stejné, jako posledně, a nebo raději vyzkoušíte něco nového. Dobře si vzpomíná, že preferujete ovocné podtóny, a proto vám zemité příchutě ani nenabízí. Pak se zeptá, jak vaší mámě chutnal degustační balíček středně pražené Brazíle a zda nechcete tentokrát vyzkoušet Etiopii. Nakonec při odchodu dostanete 10 % slevu, protože dnes máte narozeniny. Podobných café bister je v okolí spousta, vy však už jistojistě nepůjdete jinam. Cítíte, co dělá ten rozdíl? Je to pozornost a osobní přístup. Nyní si představte, že stejnou „magii“ dokážete uplatnit v online světě, pro vaši firmu a klienty. Zdá se vám to nemožné? Modrý duch vás přesvědčí, že je tomu právě naopak. V následujících řádcích se dozvíte, jak oslovit zákazníky pomocí personalizovaných emailů.
Mailingové kampaně jsou součástí celkové marketingové strategie a stejně tak je potřeba o nich přemýšlet. Jedná se o další kanál, pomocí kterého můžete zaujmout své bývalé, současné i potenciální zákazníky, a jako takovému je mu třeba věnovat náležitou pozornost a nalézt rovnováhu mezi spamem a sdělením s přidanou hodnotou. Celou problematikou má smysl se zabývat pokud:
Klíčová otázka k tomuto tématu zní: Jak se svými kontakty pracujete? Mnoho českých firem stále používá tzv. „kobercové nálety“. V markeťácké hantýrce toto označení znamená rozesílání stejného newsletteru celé své databázi. To je vhodné, jen pokud chcete oslovit široké publikum. Ve všech ostatních případech se vyplatí segmentovat a přizpůsobit sdělení uživateli na míru.
Ano, zní to hezky, říkáte si, avšak ruku na srdce, kdo na to má ve skutečnosti čas? Nenechte se zmást mylným dogmatem, že personalizace znamená rozesílat emaily po jednom a ručně. S využitím chytrých funkcí a nástrojů lze e-mailovou komunikaci maximálně zjednodušit a automatizovat tak, aby si udržela relevanci vzhledem k cílovému publiku a přinášela odpovídající výsledky, tedy zejména vysoký open-rate a splnění cíle po prokliku na web.
Co to znamená v praxi? Použijme paralelu z úvodního příběhu: Uživatel si nakoupí na e-shopu 500 g čerstvé pražené kávy. Následně mu přijde email s nabídkou, zda ji má jak umlít a v čem připravit? Třeba by se mu hodil mlýnek za zvýhodněnou cenu nebo nový kávovar. Za měsíc, když už mu káva pomalu dochází, najednou přijde další zpráva, jak mu chutnala a jestli si nechce objednat další. Zákazníkovi, pokud je s vaším zbožím spokojen, šetříte čas a usnadňujete život. Další várku kafe si objedná na dvě kliknutí. Nemusí v tomto směru nic hlídat ani nikam chodit. Díky načasování rozesílky myslíte za něj. Vhodně nastavené, personalizované kampaně dělají to samé pro vás. Vše, co musíte pohlídat, je správné nastavení hned na začátku. Poté už systém pracuje za vás.
Jednodušší formu personalizace, například klasické přizpůsobení oslovení, zvládnete i sami. Využít k tomu můžete nástroje jako jsou GetResponse, MailChimp, EmailMachine nebo český Smartemailing. Tyto nástroje jsou cenově dostupné, zvládají napojení na CRM a skvěle vám poslouží, pokud máte čas a energii naučit se s nimi alespoň rámcově pracovat. Pokud ani jedním neoplýváte a navíc vyžadujete pokročilejší výstupy, není na škodu nechat si pomoci. A proč se v takovém případě obrátit na BlueGhost? Protože se o vše postará a zajistí, že kampaně přinesou výsledky, které potřebujete. Řešení Modrého ducha zahrnuje:
Čím tedy začít? V prvé řadě databází. Jméno, příjmení a email jsou lepší než nic, avšak čím více víte, tím lepší a relevantnější vaše sdělení bude. Využijte data z posledních nákupů, adresy, věk, pohlaví, zájmy a další informace, které o svých zákaznících máte. Na základě nich pak budete kontakty segmentovat pro jednotlivé kampaně. Samozřejmostí je, že údaje musí být legálně sesbírané a od všech potřebujete mít souhlas pro zasílání.
Je potřeba zajistit, aby databáze byla čistá. Kontakty mohou pocházet z různých zdrojů (webový formulář, API, manuální import) a je třeba zabezpečit, aby míra chybných emailů byla méně než 1 %. Co to znamená a proč je to důležité? Seznam by neměl obsahovat neexistující adresy (registrace s překlepy atd.). Zakládejte si na kvalitě, nikoliv na kvantitě. Pokud některé adresy nefungují, zprávy se vrací odesílateli nebo se přesouvají do spamu. Tím se snižuje reputace domény, ze které jsou emaily odesílány a v návaznosti na to i open-rate. Při příští rozesílce tak hrozí, že bude sdělení padat do spamu většímu procentu příjemců.
Z celkového počtu kontaktů vyberte množinu, která má určitý společný jmenovatel. Např. z 1000 kontaktů zvolíte všechny, kteří jsou v databázi déle než rok. Takovým uživatelům poté přijde jiný typ sdělení, nežli novým registrovaným. Segmentovat můžeme pomocí mnoha dalších pravidel, která spolu lze vzájemně kombinovat. (Např. podle kliknutí na odkaz, pohlaví, četnosti nákupů či podle vlastních tagů, které si sami určíte (např. kategorie, ze které zákazník objednal). Podle definice, kterou si nastavíte, se daný email pošle jen vybrané množině odběratelů.
Která se spustí jen za určitých podmínek. E-maily se tak posílají těm správným lidem ve správný okamžik, aniž byste museli manuálně cokoliv hlídat. Jediné, co musíte na začátku udělat, je vytvořit si pravidla „co se stane když“. Například: Na základě data objednávky (či jiné akce na webu) odstranit kontakt ze seznamu a přesunout ho do jiné množiny.
E-mailingový nástroji zobrazuje statistiky, kolik příjemců zprávu otevřelo, neotevřelo, či na co a kdy klikli. Propojte rozhraní s Google Analytics a můžete sledovat i to, kolik lidí z newsletterové kampaně přišlo na web, kolik si objednalo zboží, kdo okamžitě odešel a podobně.
Neodpírejte uživatelům možnost se z rozesílky bezbolestně odhlásit. Nemusíte je k tomu přímo navádět, nenápadný odkaz na konci sdělení je dostačující. Když už se člověk rozhodne kliknout a přestat odebírat váš newsletter, vždy ho požádejte o zpětnou vazbu, proč tak učinil. K tomu skvěle poslouží krátký dotazník, jehož vyplnění nezabere více jak 10 vteřin.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc