Jak posílit svou pozici na trhu? Jak získat nové zákazníky? Jak se stát zákazníkovou první volbou? Podobné otázky řeší asi ve většině firem, ale pouze minimum z nich využívá naplno sílu obsahového marketingu. Staňte se ve svém oboru autoritou. Lidé si k vaší značce postupně vybudují vztah, důvěru a ve spletité džungli dalších firem vás spolehlivě poznají.
Důvěra je důležitá v každém vztahu. Dokonce i v tom obchodním. Není náhoda, že 81 % uživatelů v průzkumu uvedlo, že musí značce věřit, aby od ní koupilo produkt nebo službu.
Pokud děláte běžný nákup v supermarketu, důvěra ve značku nebude hrát pochopitelně až tak velkou roli. Sice asi raději sáhnete po jogurtu od prověřeného výrobce, ale občas vyzkoušíte i něco jiného. Přeci jen se jedná o korunové položky, a když nebudete spokojeni, nic hrozného se nestane.
Avšak při výběru dodavatele pro firmu si už dáte mnohem větší pozor, protože špatná volba vás může stát místo a zaměstnavatele hodně peněz. Ze stejného důvodu chce zákazník nakoupit od důvěryhodné společnosti, o které je přesvědčený, že svému oboru rozumí a dlouhodobě odvádí spolehlivou práci. Takovou firmou může být i ta vaše. Bohužel, bez obsahového marketingu o tom moc lidí nepřesvědčíte.
Modrý duch pro vás připravil několik tipů na informativní, poučný a přínosný obsah, se kterým posunete vaši značku na další úroveň. Dostanete se do hledáčku správných lidí a získáte v jejich očích punc profesionála, na kterého se v případě potřeby s chutí obrátí.
Úplně na začátku člověk možná ani neví, že od vás chce něco koupit. Má nějaký problém a potřebuje ho vyřešit. Snaží se na internetu najít, jestli už někdo byl v podobné situaci. Postupně hledá užitečné rady, postupy a dohledává si i oborové termíny, kterým nerozumí.
Konkrétní otázky se sice liší obor od oboru, ale v principu jsou stále stejné. Mohou znít například takto:
Možná si říkáte: „Dobře, toto se týká digitálních služeb na internetu. O čem ale máme psát, když podnikáme v reálném světě?“
Opět o tom, co vaše potenciální zákazníky zajímá:
Ze začátku většina firem neví, o čem psát. Přitom témat se nabízí opravdu hodně. Stačí se trochu zamyslet, co vaši zákazníci řeší. Na co si musí odpovědět, než se rozhodnou pro váš produkt nebo službu. Už jenom z tohoto základního brainstormingu budete mít určitě pěknou zásobu námětů.
Poté se vyplatí kouknout na internet. Pokud zadáte klíčové slovo do vyhledávacího pole, dostanete na konci stránky několik dalších návrhů, co lidé na internetu v souvislosti se zadaným klíčovým slovem vyhledávají.
Dobrou zásobárnou inspirace jsou také různé oborové skupiny na sociálních sítích, tematické diskuze na internetu a webové stránky konkurence. Nakouknout můžete i do plánovače klíčových slov od Google nebo do Skliku.
Rozhodně se nezapomeňte zeptat i obchodních zástupců a zákaznického servisu, o čem s klienty často mluví. Dozvíte se z první ruky, co cílovou skupinu zajímá, o čem uvažují, jaké řeší nějasnosti a mnoho dalších důležitých informací.
A poté už se můžete směle pustit do tvorby skvělého obsahu, kterým odpovíte na zásadní otázky vašich (potenciálních) zákazníků. Pravidelně přidávejte články na blog a oborovou mluvu ve stručnosti vysvětlete ve slovníčku pojmů, podobně jako to udělal Modrý duch na svém webu.
Potenciální zákazníci tak při hledání informací narazí na váš obsah a začnou vás vnímat jako někoho, kdo dané problematice rozumí. Někteří z nich se už v tuhle dobu rozhodnou poptat vaše produkty/služby. Další si zkusí poradit svépomoci. Nicméně, postupně se dostanete do širšího povědomí. A lidé už budou vědět, že se věnujete konkrétní oblasti, o které píšete. Třeba stavebnictví.
Současně se zodpovídáním základních otázek se můžete pustit i do mnohem náročnější tvorby. Do úkolu, na který si hodně firem z různých důvodů netroufá, ale který vaši značku dokáže katapultovat mezi autority. Řeč je o vlastním výzkumu, dotazníkovém šetření nebo reportu. Ponoříte se více do hloubky konkrétního tématu, abyste na světlo světa přinesli unikátní informace z oboru, které mohou například ukázat nové trendy nebo potvrdit dřívější poznatky.
Pokud výslednou zprávu ze studie zpracujete do vizuálně pěkné a přehledné podoby, máte zajištěnou pořádnou dávku pozornosti a kreditu. Čtenáři si vás zařadí do kategorie „Absolutní špička“. Ostatní budou na studii odkazovat v článcích, takže vám na web přivedou „zdarma“ další návštěvníky. Google navíc ocení zpětné odkazy vašich internetových stránek a posune váš web na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání. Když půjdete štěstí trochu naproti, máte také solidní šanci dostat se do oborových podcastů a do tradičních médií. Tím povědomí o vaší značce násobně rozšíříte.
Kromě toho můžete studii využít i jako lead magnet, abyste nasbírali relevantní kontakty do databáze pro e-mail marketing. Jestli se chcete podívat, jak vypadají opravdu pěkně zpracované studie, koukněte se například na Deloitte. Nemusíte se děsit, pokud se vám laťka zdá příliš vysoko. Pokud uděláte studii menšího rozsahu, nic tím nepokazíte. Důležitý je přínos pro cílovou skupinu.
Každou společnost tvoří lidé. Liší se však přístup ke komunikaci značky směrem ven. Některé společnosti před okolním světem osudy pracovníků schovávají. Moderně smýšlející společnosti naopak chytře využívají potenciál svých pracovníků k posílení firemního brandu.
Pro konkrétní příklad nemusí chodit Modrý duch daleko. Hlavní tváří Applu byl dlouhá léta Steve Jobs, který pro společnost odvedl skutečně obrovské množství práce. Prezentace nových modelů byla pokaždé unikátní show. Často značku reprezentoval v médiích a celkově se hodně zasadil o její popularitu. Podobně důležitou roli hrají ve firmách i Elon Musk nebo Jeff Bezos.
To jsou ale jen pověstné vrcholky ledovce, které jsou nejvíce na očích. Kolem působí celá řada odborníků, kteří se prosazují ve svých oborech, vystupují v médiích a budují si svou osobní značku na sociálních sítích. Postupně si tak skrze různorodý obsah získávají důvěru svého publika. A tu, společně se sympatiemi, následně přenáší i na společnost, ve které působí.
Taktika ambasadorů není výsadou pouze technologických obrů. Skvěle se hodí pro společnosti všech velikostí. Jak ji využít na LinkedInu pro vás Modrý duch podrobně rozepsal v samostatném článku. Rozhodně se ale nemusíte omezovat pouze na tuto profesní síť. Naopak. Klidně na své webové stránce udělejte sekci, kde se rozepíšete o členech týmu. Pokud se účastní oborových konferencí, nebo se kromě práce ve vaší firmě věnují i vlastním úspěšným projektům, nebojte se to zmínit.
Pokud se členové vašeho týmu rozhodnou prokazovat své znalosti a zkušenosti skrze obsah, ať už na blogu, na sítích či oborových konferencích, nabídněte jim maximální podporu. Jsou to aktivity, které přinesou výhody všem zúčastněným stranám. Firmě, zaměstnancům, zákazníkům i všem dalším lidem se zájmem o rozebíranou problematiku.
„Papír snese všechno,“ říká se. Na internetu toto tvrzení platí dvojnásob. Na web si opravdu může napsat kdokoliv cokoliv. Návštěvníci vám nemusí na první dobrou uvěřit, že u vás naleznou řešení svých potíží. Proto je potřeba zapracovat na prvcích důvěryhodnosti.
O tzv. social proof mluvil Robert Cialdini ve své knize Zbraně vlivu už v roce 1984. Výraz se do češtiny většinou překládá jako sociální důkaz. Ve stručnosti se tento jev dá popsat tak, že lidé více věří tomu, co již podstoupili ostatní. Pro vás to znamená sesbírat potvrzení od vašich zákazníků, že jsou s vámi spokojení, a ta následně prezentovat. Mezi základní způsoby patří reference či testimonialy. Nebojte se pochlubit, jaké zvučné značky vám již důvěřují a jak vypadá vaše spolupráce s nimi.
Plusové body u návštěvníka webu získáte také za recenze, certifikace a získaná ocenění. Například Modrému duchovi se v posledních letech dařilo v prestižní soutěži digitálních řešení WebTop100, proto tato informace nemůže chybět ani na webu.
Prokázat svou důvěryhodnost se společnosti pokouší mnoha dalšími způsoby. Populární je používat také čísla, proto se můžete setkat s formulacemi:
Daleko větší smysl však má zpracovat několik případových studií, na kterých potenciálním zákazníkům názorně ukážete:
Do case study shrnete reálnou spolupráci, kterou více či méně detailně popíšete, abyste v ní ukázali přidanou hodnotu vašich produktů a služeb. Čtenář tak může trochu poodhrnout pomyslnou oponu a „sledovat“ vás při práci. To je důvod, proč někteří specialisté tvrdí, že správně zpracovaná případová studie je nejsilnější zbraní obsahového marketingu.
Jestli chcete posílit svou pozici na trhu, získat si důvěru a stát se první volbou zákazníků, začněte se naplno věnovat obsahovému marketingu. Není náhoda, že už v roce 1996 napsal Bill Gates do svého článku: „Obsah je král.“ Nečekejte. Prokažte svou odbornost. Dnes máte navíc tu výhodu, že se prostřednictvím internetu váš content dostane k obrovskému množství potenciálních zákazníků.
Použijte výše uvedené taktiky, abyste se dostali do širšího povědomí. Pro lidi se stanete odborníky, na které se rádi obrátí, a navíc budete také lépe dohledatelní na internetu. A lepší dohledatelnost znamená větší pozornost, více poptávek i uzavřených obchodů. Tak hurá do toho!
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc