Optimalizace je jedním z fenoménů doby, protože ve snaze být co nejefektivnější optimalizujeme ve svém životě kde co.
Palubní počítač auta vám radí, kdy přeřadit, abyste měli optimální spotřebu paliva. Pračka vám přesně zoptimalizuje objem vody pro aktuální množství prádla. Pokud si nejste jistí počtem brambor k večeři, radši si stáhněte aplikaci, jinak by vaše optimální váha musela povolit opasek. Vaše firma ještě neprošla auditem optimalizace procesů? A to ještě stále funguje?
V online prostředí je optimalizace zcela na místě. Zkratka SEO reprezentuje tři anglická slova: Search Engine Optimization. Jedná se o vědomý proces tvorby a péče o webové stránky tak, aby byly v rámci internetového prostředí co nejviditelnější a daly se dobře dohledat. Staré dobré heslo „kdo není na internetu, jako by nebyl“ sice platí stále, ale asi by stálo za to ho mírně poupravit. „Kdo není na internetu lehce k dohledání, jako by nebyl“, hru na schovávanou už dneska nikdo nehraje.
Nabízí se otázka, jakým způsobem lze ovlivnit pozici stránek v rámci vyhledávačů a nejen jich? Potažmo, jak docílit toho, aby se k vám doslova proklikalo relevantní publikum? Existuje řada nekalých technik, tzv. Black Hat SEO, jejichž jediným účelem je uměle, násilně a velmi krátkodobě stránku zviditelnit. Konkrétně se jedná o spamování různých diskuzních fór, napěchování stránky klíčovými slovy bez informativní hodnoty (doorway), předhazování vyhledávačům jiné informace, než ve skutečnosti na stránce jsou (cloaking) a mnohé další. Těmi se zabývat nebudeme a dále si rozebereme pouze ty, které přinášejí dlouhodobé výsledky zcela korektní cestou. Jedná se o on-page a off-page metody SEO.
On-page je vše, co vaše stránka obsahuje a co můžete díky dobrému copywritingu ovlivnit. Jde tedy především o texty.
Vylaďte on-page faktory na svém webu. Nechte si provést SEO analýzu od Modrého ducha!
Pokud se jedná o faktory, které stojí mimo web, označujeme je jako off-page. Jsou to především zpětné odkazy a sociální sítě.
Pro vyhledávače jste tím atraktivnější, čím více nezávislých, relevantních a kvalitních webů na vás odkazuje. Jak lze takové odkazy získat? Samozřejmě nejlépe tou nejpřirozenější formou. Pokud je váš obsah zajímavý a hodnotný, tak se o zpětné odkazy nemusíte bát, bude jich na váš web vést spousty a jeho obsah se bude po internetu šířit sám (tzv. linkbaiting). Kvalitní odkaz by měl splňovat následující kritéria:
Zpětné odkazy se dají i nakoupit, ale pokud je to prvoplánovitě děláno jen za účelem zvýšení ranku, vyhledávači je to penalizováno, ale velmi těžko se to dokazuje.
Často se dnes mluví o tom, jakým způsobem zmínky na sociálních sítích ovlivňují SEO. Pokud vám někdo na svém Facebookovém profilu nasdílí odkaz, rank vám to samo o sobě nezvýší. Pokud na něj však někdo jiný klikne, už to vyhledávače zaznamenají. Zajímavý článek Lukáše Pítra Sociální signály v SEO velmi trefně poukazuje na to, že si ale nesmíme zaměňovat příčinu a důsledek.
Do off-page faktorů se ještě mnohdy nesprávně zařazuje i personalizace výsledků. Což je způsob, jakým Google nabízí co nejrelevantnější obsah uživatelům. Je tedy třeba s tímto faktem počítat, ale lepší pozici stránky to nezajistí. Jedná se o řízenou manipulaci s obsahem, který se po zadání klíčového slova zobrazí na tzv. SERP (Search Engine Results Page), což je stránka s výsledky vyhledávačů. Modifikace je určena lokací, zařízením, které využíváte (mobilní zařízení zobrazují trochu jiné výsledky než desktopy) i historií pohybu po internetu. Proto když si někdo zadá v Brně jméno kavárny, která má pobočku i Praze, zobrazí se mu nejdříve ta brněnská.
Na závěr jedno upozornění. Jak trefně píše na svém blogu Pavel Ungr: „Neříkejte SEO optimalizace. Je to stejný nesmysl jako CD disk“. Slovo optimalizace už je ve zkratce obsaženo a optimalizovat optimalizaci – ruku na srdce – je vážně moc i na všemocný svět onlinu.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc