Menu

Tajemství opuštěného košíku: Jak zákazníky motivovat k dokončení nákupu?

Téměř 3 ze 4 potenciálních zákazníků odchází z e-shopu, aniž by dokončili započatý nákup. Modrý duch přináší ověřené UX a marketingové strategie, které pomohou opouštění košíku zamezit.

Tajemství opuštěného košíku: Jak zákazníky motivovat k dokončení nákupu?

Variace příběhu o opuštěném nákupním košíku jsou v e-commerce každodenní realitou. Návštěvník e-shopu přidá do košíku jeden nebo více kusů zboží, ale transakci z nějakého důvodu nedokončí. Místo aby téměř jisté peníze skončily v pokladně obchodníka, zmizí na poslední chvíli v nenávratnu. A vůbec se nejedná o zanedbatelné částky – podle statistik výzkumné organizace Baymard Institute opouští košíky internetových obchodů po celém světě až 70 % potenciálních zákazníků.

Naštěstí existují způsoby, jak zvýšit motivaci zákazníků dokončit nákup, a přispět tak k vyšším tržbám e-shopu. Jaké situace obchodníci řeší nejčastěji?

Nečekané nebo vysoké náklady nad rámec ceny zboží

Zákazník se nechá zlákat výhodnou cenou zboží, vloží položku do košíku, prokliká se celým nákupním procesem, a pak… Poštovné. Balné nebo jiný manipulační poplatek. DPH nebo clo pro objednávky ze zahraničí. Podobné čáry přes rozpočet mohou rozhodit i zkušeného internetového konzumenta. Možná ten slušivý šátek nebo 99kusovou gola sadu zas tak moc nepotřebuje. A třeba se něco z toho dá výhodněji sehnat jinde.

Neočekávané náklady jsou jednou z nejčastějších příčin opuštěného košíku – některé statistiky uvádějí, že stojí až za 50 % případů. Asi nepřekvapí, že čím nižší je cena nakupovaného zboží, tím méně se zákazníkům chce platit nad její rámec.

Co s tím:

  • Dopravu a další náklady komunikujte co nejdříve. Nejenže cenová transparentnost přispívá k informovanosti zákazníka, ale navíc v jeho očích posiluje brand prodejce.
  • Nabídněte dopravu zdarma při objednávce nad určitou cenu. Český UX designér Ondřej Ilinčev doporučuje pro stanovení této částky sečíst průměrnou hodnotu objednávky s cenou dopravy, a to celé vydělit marží.
  • Zjednodušte výběr dopravce. Dopravci a služby, které umožňují osobní vyzvednutí zásilky, nabízí plus minus stejné podmínky. Dát lidem na výběr z 5 možností většinou bohatě stačí.

Zbytečně složité nebo dlouhé dokončení objednávky

Další důvěrně známá situace – pro zákazníka skončila zábavnější část nákupu vložením zboží do košíku. Teď už zbývá celý proces „jen“ dotáhnout a věnovat trochu času a mentální energie dokončení objednávky. Vyplnit jméno, telefon, e-mail, jednu nebo dvě adresy, možná pár dalších údajů. A třeba si na e-shopu rovnou povinně vytvořit účet.

Podle Baymard Institute je délka průměrného dokončení objednávky 5,1 kroků, během kterých je potřeba vyplnit 11,3 formulářových polí. Pro 22 % uživatelů je podobně komplexní proces důvodem k opuštění stránek ještě před dokončením akce.

Co s tím:

  • Snižte počet kroků nákupního procesu. Optimální počet je kolem 3 až 4 kroků.
  • Chtějte po zákazníkovi jen nezbytné údaje. Jméno, telefon nebo e-mail a dodací adresu. Nejspíš není nutné, aby si hned zakládal účet. A pokud si zvolí osobní odběr nebo vyzvednutí přes Zásilkovnu, není potřeba znát ani jeho adresu.
  • Použijte progress bar, který zákazníkovi ukáže, jak málo mu zbývá do cíle.

Nedostatek důvěry a obavy o bezpečnost

Bezpečnost v kyberprostoru je silné téma pro stále více zákazníků. Počet odstrašujících případů roste a nikdo se nechce stát další obětí kyberšmejdů. Na e-shopu se nelichotivý fenomén projevuje mimo jiné v nákupním košíku, kde mohou zákazníci zapochybovat o bezpečí svých osobních dat nebo platebních údajů.

Hlavně na nových, méně známých nebo poprvé navštívených e-shopech odrazují pochyby o zabezpečení zákazníky od dokončení nákupu. Podle reportu společnosti Statista se taková situace dotýká hned 18 % online nakupujících.

Co s tím:

  • Přispějte k dojmu důvěryhodného a profesionálního brandu značkami důvěry, jako jsou ikony šifrování SSL, bezpečnostní pečetě platebních metod nebo uznávané bezpečnostní certifikace.
  • Komunikujte jasné zásady ochrany osobních údajů a vrácení zboží. Snadno dostupné a přehledné zásady přispějí k vyšší míře loajality zákazníků.
  • Nabídněte ověřené platební metody jako Google Pay, Apple Pay nebo PayPal.

Window shopping, aneb jak vyzrát na „online zvědavce“

Window shopping je anglický termín pro situaci, kterou obchodníci v offlinu znali dávno před vznikem e-commerce. „Nákupní okno“ se otevírá ve chvíli, kdy si zákazníci krátí v obchodě čas na nádraží před odjezdem vlaku. Na zahraniční dovolené čistě ze zvědavosti. Nebo kdykoliv jindy při brouzdání mezi regály – možná proto, že jim to zkrátka přináší potěšení.

V online prostoru lidem nic nebrání si prohlížené zboží rovnou nezávazně vložit do košíku, a pak teprve zvážit, jestli opravdu chtějí nakoupit. Podle studie britské společnosti Fondy si podobnou kratochvíli dopřává přes 15 % zákazníků na e-shopech s oblečením. A podle výstupů amerických Optimizely se po internetu začne rozhlížet hned 63 % uživatelů v počáteční fázi nákupu, i když ho později dokončí u konkurence nebo v kamenném obchodě.

Co s tím:

  • Dávejte exkluzivní nabídky, které nejde odmítnout. Oděvní řetězec ASOS zasílal zákazníkům, kteří opustili nákupní košík, e-mail s možností využít až 20% slevu na nákup zboží. Podmínkou bylo její uplatnění nejpozději do 48 hodin. Recovery rate vzrostla o 20 %.
  • Pracujte s urgencí, která je fér, a přitom zůstává pro lidi lákavá. Výrobce mobilních telefonů Xiaomi efektivně využívá principy „hunger marketingu“, kdy nabídne k prodeji jen omezené množství nejnovějších zařízení. Model Mi Note 2 tak zmizel z online regálů během 50 vteřin od oficiálního spuštění prodeje.
  • Připomínejte se tak, aby nešlo zapomenout. Prémiový výrobce slunečních brýlí Shwood Eyewear nasadil třífázovou e-mailingovou strategii, kdy k poslednímu personalizovanému e-mailu zákazníkovi přiložil slevu na celý nákup. Průměrná recovery rate vzrostla ze 3 na 11 %.

Chcete vědět více o UX strategiích a efektivním designu e-shopů? Modrý duch vám rád pomůže vytvořit web, který přemění návštěvníky v zákazníky. Kontaktujte nás pro bezplatnou konzultaci a posuňte váš e-shop na novou úroveň!

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.