Menu

Tip: Jak se připravit na spolupráci s dodavatelem webové aplikace?

Přemýšlíte nad vývojem aplikace, máte už vybraného nějakého dodavatele a chcete se s ním pustit do práce? Pak se podívejte na pár užitečných tipů, co je důležité neopomenout a co si připravit. Radí ředitel BlueGhostu, Pavel Weber.

Celou spolupráci je důležité vnímat jako partnerský vztah 

Samozřejmě myšleno v pracovní rovině. V průběhu se budeme snažit popsat příklad, že jsme jako BlueGhost váš tender vyhráli, abychom si to dobře nastínili. Důležité je vnímat ten fakt, že vy jste odborníkem ve svém oboru, my budeme odborníkem v našem oboru – tedy ve vývoji aplikací, webů či e-shopů. Tyto dvě roviny jsou klíčové, protože jde v prvé řadě o spojení know-how z vaší a naší strany. 

Toto pak bude základem k tomu, abychom dosáhli úspěchu. Budeme od vás potřebovat součinnost, to znamená uvedení do kontextu vašeho podnikání a všech věcí, které s tím souvisí. Zároveň je důležitá důvěra, kterou je důležité svému dodavateli vložit. Její získání mohou podpořit reference vašeho dodavatele a také například dohoda o mlčenlivosti z hlediska citlivých údajů. 

Nepřehlédněte: Chcete mít vyladěné zadání pro dodavatele? Využijte naši novinku – BlueGhost AI asistenta. Vyplníte mu základní údaje a vyhodnotí vám byznysové cíle, jejich měření a cílové skupiny. Co všechno umí a jak funguje, se dozvíte v tomto našem tipu

Důležitá je hlavně komunikace, ideálně jeden na jednoho

S výše uvedeným souvisí další bod. Tedy jakmile začíná naše spolupráce, je důležité se seznámit. Náš tým se musí potkat s vaším a je důležité si říci manažera projektu z každé strany. Tyto dvě osoby jsou následně klíčové k tomu, aby získaly vždy potřebné informace z každé ze stran a vzájemně si je předaly. Díky tomu se v projektu bude udržovat pořádek a eleminuje se prostor pro nedorozumění. Vždy tak budete vědět, kde jste, co se schválilo, v jakém je vývoj stavu, jestli nedochází k posunu, jaké jsou next steps atd. 

Uspořádejte úvodní workshop

Z našich zkušeností je dobré udělat úvodní workshop, na kterém se sejdou všichni účastníci, kteří mohou mít přidanou hodnotu z hlediska projektu. Nejčastěji to budou decision makeři. Zde platí, čím více lidí, tím lépe. Pomůže to totiž navnímat právě kontext vašeho podnikání a vaší byznysovou oblast jako takovou. Zároveň si můžeme dále vyladit byznysové cíle, cílové skupiny, kompetence, termíny a další důležité faktory, které by měly být součástí vašeho zadání. 

Z pohledu dodavatele by vám měl být představen kompetentní tým, abyste věděli, kdo za jaké části na vývoji zodpovídá. 

Nepřehlédněte: Zajímá vás, co všechno by měla či neměla umět „minimální aplikace?” Poslechněte si BlueGhost Update Jak rychle postavit digitální produkt

Na co se bude dodavatel nejčastěji ptát?

Bez důležitých informací váš dodavatel nebude vědět, jakým směrem se má vydat. Proto jsme sepsali souhrn základních otázek, na které si může připravit odpovědi pro urychlení spolupráce. 

  • Kontext z hlediska vzniku a historie vaší firmy
  • Jaké jsou vaše obchodní a marketingové cíle
  • Jaké jsou vaše služby a produkty, ideálně co nejvíce konkrétně
  • Kdo jsou vaši zákazníci, jejich segmentace, bariéry a potřeby
  • Jaké máte konkurenční výhody a kdo je vlastně vaše konkurence
  • Jaký máte rozpočet a jaký chcete mít harmonogram projektu
  • Jaké jsou vaše zákaznické průzkumy, případně zda máte nějaké současné měření
  • V jakém stavu je váš marketing a jaké aktivity plánujete výhledově 
  • Jaké máte interní procesy a systémy a jak fungujete uvnitř firmy
  • Jaké používáte analytické nástroje a zda máte analytické dokumenty

Co dále je důležité neopomenout?

Více o přípravě zadání z hlediska tendru jako takového si můžete poslechnout v tomto našem tipu. Z hlediska zahájení spolupráce je ale důležité:

  • Co nejvíce vše specifikovat – musíte mít jasnou představu o tom, co chcete, jak by měla aplikace fungovat a co by měla obsahovat. Snažte se definovat co nejvíce detailů, aby vaše požadavky byly pro dodavatele zcela jasné.
  • Nepodcenit rozpočet – stanovte si rozpočet tak, abyste si ho rozdělili do co největších podrobností. Většina dodavatelů vám může nabídnout různé možnosti, jak můžete uspořit náklady, ale měli byste být zároveň připraveni na to, že kvalitní aplikace bude stát peníze
  • Vše mít řádně zdokumentované– vždy uzavírejte smlouvu s dodavatelem webové aplikace, která by měla obsahovat podrobnosti o požadavcích, harmonogramu, nákladech, záruce, podmínkách ukončení smlouvy, NDA a dalších důležitých informacích.
  • Udržovat dobrou dostupnost materiálů pro všechny zúčastněné – přeposílání různých variant souborů může vést k nepořádku a k opomenutí zásadních věcí, mějte proto veškeré soubory dobře dostupné pro všechny kompetentní osoby a ideálně na jednom místě. 
  • Nezapomínat na testování a vyhodnocování – dbejte na to, aby byla dohodnuta také fáze testování aplikace a údržby po dokončení vývoje. Ujistěte se, že dodavatel poskytuje záruku na svou práci a bude schopen v případě potřeby opravit chyby. 

Několik otázek, které si mohou připravit zadavatelé 

Samozřejmě je důležité, aby spolupracovaly obě strany, proto i zadavatel může příjit s otázkami, na jejichž základě vzniknou důležitá témata k řešení. A je to zcela na místě. Níže uvádíme, co je dobré si z jeho strany přichystat a na co by se dodavatelé měli připravit:

  • Jaké máte zkušenosti s vývojem aplikace tohoto typu?
  • Jaké projektové řízení plánujete zvolit? 
  • Jaké technologie doporučujete pro naše řešení zvolit?  
  • Může být naše aplikace v několika jazycích?
  • Kdo bude držitelem kódu?
  • Jak moc efektivní dané řešení bude z hlediska poměru cena/výkon?
  • Jak dlouho vám zabere vývoj od A do Z?
  • Jakou veškerou součinnost od nás budete potřebovat?
  • Jak a jak často bude probíhat naše komunikace a milníky projektu?
  • Jakou podporu od vás budeme mít zajištěnou po vývoji?

V neposlední řadě je důležité zmínit, že jakmile máte aplikaci vyvinutou, tak tím práce teprve začíná. Poslechněte si například, jak poznáte, že je vaše aplikace dobře navržena anebo jakými nástroji je vhodné měřit její úspěšnost

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.