Jak vytvořit webovou aplikaci, která bude plnit byznysové cíle a kterou budou vaši zákazníci s radostí používat? Jak si co nejvíce pojistit, že vaše aplikace, web či e-shop budou mít úspěch? A jak získat náskok oproti konkurenci díky naslouchání uživatelským potřebám? Možnou cestu představuje Bára Kubátová, teamleaderka kreativců BlueGhostu.
Přístup, o kterém se dnes budeme bavit, se označuje jako human-centered design a jeho cílem je především řešení problémů a navrhování řešení s ohledem na reálné potřeby uživatelů. Proto vám tento přístup bude velmi přínosný, pokud se věnujete tvorbě jakýchkoliv produktů či služeb, a to nejen těch digitálních.
Na začátek je nutné upozornit, že design v našem kontextu neznamená zdobení a estetiku. Toto označení je v českém prostředí mylně nadužíváno v souvislosti s módou a tvorbou vizuálně líbivých produktů, které jsou nebo se chtějí tvářit prestižně. Design však znamená zejména řešení problémů.
Designer je v prvé řadě autorem a návrhářem řešení. Nejen vizuální podoby, ale zejména celé funkční logiky a struktury. Designer tedy nenavrhuje pouze to, jak věci budou vypadat, ale zejména to, jak se budou používat a jak budou fungovat.
Ve zkratce díky tomuto přístupu získáte několik výhod:
Human-centered design je inovační přístup k navrhování řešení, který uplatňujeme i při návrhu webových aplikací. Tento přístup totiž klade potřeby lidí do středu celého procesu designování a vývoje.
Místo toho, abychom se zaměřovali pouze na technologické řešení problému nebo na to, co je pro nás jako tvůrce nebo majitele pohodlné, snažíme se pochopit, jak s webovou aplikací budou interagovat koncoví uživatelé. Tedy lidé, pro které je produkt nebo služba primárně určena.
Cílem je, aby vytvářená aplikace plnila vaše byznysové zadání a zároveň šla lidem tzv. na ruku. Aby plnila uživatelské potřeby, preference a očekávání, a zároveň řešila potenciální problémy, které lidé v souvislosti s danými digitálními produkty nebo službami mohou mít.
Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že uživatelé budou aplikaci používat pravidelně, budou aktivnější a loajálnější. A to pro vás v konečném důsledku znamená úspěšné byznysové výsledky.
Prioritizace uživatelských potřeb vám také umožní získat náskok před konkurencí, protože takto vzniklé produkty a služby jsou často intuitivnější, příjemnější k použití a získávají lepší ohlas.
Nepřehlédněte: Jak poznáte, že je aplikace dobře navržena? Prozradí vám to tip šéfa designu BlueGhostu.
Možná si říkáte, zda navrhování celé aplikace na základě toho, co lidé chtějí, není jen zbytečný rozmar. Pojďme si na konkrétním příkladu ukázat, proč je uživatelský zážitek tak důležitý a jak může ovlivnit výsledky vaší webové aplikace či rovnou celé firmy.
Představte si dvě poštovní společnosti, které investují nemalé finance do vývoje a zavedení nových služeb. Na výdejních místech první společnosti jsou nekonečné fronty, a když si připlatíte za službu „Doručení zásilky do vlastních rukou”, naleznete ve schránce pouze oznámení „Adresát nezastižen”.
Oproti tomu druhá společnost nejen, že umožňuje vyzvednutí zásilek v rozsáhlé síti výdejních míst, kde nemusí zákazníci dlouze čekat, ale dokonce zřídila také výdejních boxy, aby si lidé své zásilky mohli vyzvednout skutečně kdekoliv, bez ohledu na otevírací dobu výdejen.
První společnost potřeby zákazníků a jejich prožitek ignoruje, druhá jde lidem maximálně vstříc. Co z toho pro nás vyplývá? První společnost čelí nízké popularitě mezi zákazníky a je nucená zavírat své pobočky, což pravděpodobně povede k ještě horší zákaznické zkušenosti a odklonu od jejích služeb. Druhá společnost se stala oblíbenou stálicí ve svém oboru a expanduje na evropské trhy. O kom se bavíme? Správně tušíte, že je řeč o České poště a Zásilkovně.
Při navrhování webových aplikací se bohužel stále často setkáváme s přístupem České pošty, kdy potřeby koncových uživatelů:
Jak tedy postupovat, pokud chcete fungovat spíše jako Zásilkovna než jako Česká pošta?
Ať už chcete rozjet webovou aplikaci, nebo poštovní společnost, vždy je potřeba pokládat si důležité otázky:
Tyto a mnoho dalších podobných otázek vám pomohou přemýšlet nad tvorbou webové aplikace z pohledu vašich zákazníků a lépe se vcítit do toho, co skutečně potřebují. To je první důležitý krok. Po jejich zodpovězení budete mít spoustu hypotéz, co si vy myslíte, že vaši zákazníci chtějí. Zde však práce nekončí, ale teprve začíná.
Chcete aplikaci s fungujícím designem? Modrý duch vám ji vytvoří.
Připravili jste si otázky, udělali jste si rešerši a máte hotový seznam hypotéz. Zatím však nemáte v ruce žádná data ani fakta – pouze domněnky. Je totiž naivní si myslet, že svým zákazníkům vidíte do hlavy a víte o nich všechno.
Vemte připravené otázky a zeptejte se na ně přímo vašich zákazníků. Jedině tak si ověříte, zda jsou vaše domněnky skutečně správné. Zvolit můžete například:
Metod pro sestavení uživatelského výzkumu a ověření vašich hypotéz je mnoho. Pro inspiraci můžete navštívit našeho Velkého průvodce uživatelským testováním. Klíčové je zapamatovat si princip, že vy nejste vaši uživatelé a že všechny domněnky a předpoklady je třeba ověřovat, než-li se pustíte do návrhu řešení.
Nepřehlédněte: Plánujete vývoj aplikace a chcete mít vyladěné zadání pro dodavatele? Vyzkoušejte našeho AI Asistenta, který vám pomůže.
Nyní máte k dispozici ověřená data a podklady, na základě kterých můžete navrhnout aplikaci, produkt či službu, které si lidé oblíbí.
Místo na generování hypotetických řešení, které jste vymysleli s kolegy u stolu, se ale zaměřte především na řešení problémů. Špatným příkladem může být opět Česká pošta, která se svoji klesající popularitu snažila vyřešit zavedením nových služeb, jež však zřejmě neměla s uživateli ověřené. Jistě znáte „Balík do ruky“ a „Balíkovnu“, na jejichž zavedení a propagaci se bezesporu utrácejí nemalé rozpočty, ale pravděpodobně nefungují tak dobře, jak Česká pošta očekávala.
Lidé totiž nepotřebují další Zásilkovnu a nechtějí si připlácet za to, co jinde dostanou v základní ceně. To, co chtějí a očekávají, je spolehlivá služba již v základu. Chtějí, aby pošťák zazvonil u nich před domem, chtějí více otevřených přepážek a kratší čekací dobu.
Kdyby Česká pošta naslouchala problémům a potřebám svých zákazníkům a reflektovala je v navrhovaných řešení, ušetřila by si spoustu sil i rozpočtu. Totéž platí při návrhu a vývoji webové aplikace.
Pokud bychom tento přístup měli shrnout, nabízí se následující: nenavrhujte a nevyvíjejte webovou aplikaci bez předchozího uživatelského výzkumu a testování, protože o takovou aplikaci nemusí nikdo stát.
Důležité je myslet především na:
A pokud plánujete vývoj nebo si nevíte s výzkume rady, neváhejte se obrátit na profesionály, kteří vám v tomto ohledu rádi pomohou.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc