Plánujete spustit nový web či aplikaci? A určitě jste na nic nezapomněli? Poslechněte si tip od Jirky Hochmana, abyste měli jistotu, že máte podchycené vše, co s tím může souviset…
Jak se říká, ďábel je zakopaný v těch nejjasnějších věcech. Čili opravdu si sepište jednotlivé kroky a postupně si je odškrtávejte. Některé věci budete totiž realizovat před samotným spuštěním, některé kroky po spuštění. Často se to ale prolíná a většinu kroků realizujete během jednoho dne.
Ověřte si správnost domén
Chcete-li zkontrolovat všechny své domény, můžete použít nástroj pro správu domén nebo registrátora domén, u kterého jste zakoupili nebo zaregistrovali svá doménová jména.
Většina registrátorů domén poskytuje souhrnný přehled, kde si můžete prohlédnout všechna svá doménová jména spolu se stavem jejich registrace, datem expirace, nastavením DNS a dalšími souvisejícími informacemi.
Pokud jste své domény zaregistrovali u různých registrátorů, možná se budete muset přihlásit ke každému účtu zvlášť, abyste si mohli zobrazit podrobnosti.
Případně můžete použít nástroj pro správu domén (například cPanel, Plesk či Domain Manager Pro), který vám umožní spravovat vaše doménová jména jednoduše a přehledně.
Nezapomeňte na kvalitní hosting
Před spuštěním samozřejmě nechcete, aby váš web či aplikace spadla. Proto spolu s doménami zkontrolujte také hosting. Na co je dobré se zaměřit?
Rychlost načítání – pomocí nástroje pro testování rychlosti webových stránek zkontrolujte, jak rychle se vaše webové stránky načítají.
Doba odezvy serveru – pomocí nástroje pro kontrolu doby odezvy serveru zkontrolujte, jak rychle váš server reaguje na požadavky.
Umístění serveru – zkontrolujte, kde jsou umístěny servery poskytovatele hostingu. Pokud jsou příliš daleko od vašeho cílového publika, může to zpomalit vaše stránky.
Bezpečnost – zkontrolujte, zda poskytovatel hostingu rozvněž nabízí odpovídající bezpečnostní funkce, jako jsou certifikáty SSL, pravidelné zálohování a firewally.
Doba provozuschopnosti stránek – pomocí nástroje pro monitorování webových stránek můžete zkontrolovat dobu provozuschopnosti a zda nedochází k nějakým výpadkům.
Proveďte správnou indexaci
A to především u Googlu a Seznamu. Zároveň, pokud redesignujete web, myslete na to, aby dané stránky byly indexované správně. K tomu vám poslouží sitemapa webu, kterou nahrajete například do Google Search Console.
Spolu s tím se zaměřte na kontrolu jednotlivých stránek jako takových – od homepage po produktové stránky či kontaktní stránky. Zda vše funguje tak, jak má. Dobré je projít si samotnou cestu zákazníka.
Zároveň je důležité myslet na několik bodů:
Používejte relevantní klíčová slova – ujistěte se, že obsah vašich webových stránek obsahuje relevantní klíčová slova související s vaším podnikáním nebo oborem. To může vyhledávačům pomoci pochopit téma vašich stránek a zobrazit je v relevantních výsledcích vyhledávání.
Používejte meta tagy – zahrňte na své webové stránky meta tagy, které vyhledávačům poskytnou další informace o vašem webu. Může se jednat o tag title, tag description a tagy v záhlaví.
Používejte značky alt – toto je poměrně opomíjené, ale u všech obrázků na webu uvádějte značky alt. Značky Alt poskytují textové popisy obrázků, které mohou být užitečné pro lidi se zrakovým postižením, zobrazí se, když se obrázek nenačte a mohou také pomoci vyhledávačům pochopit obsah vašich obrázků.
Zaměřte se na rychlost a responzivitu
Pokud spouštíte nový web či aplikaci, myslete také na rychlost načítání a odezvu. V dnešní době uživatelé očekávají rychlou reakci a jakmile se něco neotevře do pár sekund, odchází pryč. Jak se to dá zlepšit?
Optimalizujte obrázky – velké obrázky mohou zpomalit váš web. Optimalizujte obrázky tak, abyste zmenšili jejich velikost, aniž byste přitom obětovali kvalitu. Využít se k tomu dá i řada pluginů.
Používejte síť pro doručování obsahu (CDN) – síť CDN může zlepšit výkon vašich webových stránek tím, že obsah uloží do mezipaměti a doručí jej ze serveru, který je uživateli nejblíže.
Minimalizujte kód – minimalizace kódu HTML, CSS a JavaScriptu může snížit množství dat, která je třeba stáhnout, a zrychlit tak načítání webu.
Používejte lazy loading – jde o techniku, která odkládá načítání nekritických zdrojů (například obrázků) až do doby, kdy jsou potřeba, čímž zkracuje počáteční dobu načítání webu.
Optimalizujte dobu odezvy serveru – pomalá doba odezvy serveru může výrazně ovlivnit výkon vašich webových stránek. Optimalizujte dobu odezvy serveru pomocí rychlého poskytovatele hostingu, sítě pro doručování obsahu (CDN) a optimalizace dotazů do databáze.
Vyhněte se zdrojům blokujícím vykreslování – zdroje blokující vykreslování (například JavaScript a CSS) mohou zpozdit vykreslování stránky. Abyste se vyhnuli zdrojům blokujícím vykreslování, používejte atributy async a defer pro JavaScript a inline kritické CSS.
Vylaďte responzivitu – zkontrolujte, zda se vše zobrazuje správně na všech typech zařízení. Používejte tlačítka typu "klikni a zavolej", formuláře vhodné pro mobilní zařízení a stručnou navigaci. Tím zajistíte rychlý přístup k důležitému obsahu, a snadněji tak docílíte lepšího klientského zážitku.
S rychlostí vám také pomůže nástroj Core Web Vitals, který najdete v Google Search Console. Za zmínku pak také stojí GTmetrix nebo Google PageSpeed Insights, pomocí nichž můžete zkontrolovat rychlost načítání webu a identifikovat případné problémy, které by jej mohly zpomalovat. O nástrojích jako takových budeme mít samostatný tip.
Neméně důležité je položit si otázky, zda fungují odeslané formuláře, zda se odesílají objednávky, zda se zobrazuje správně cookie lišta atd. S analýzou vám plnohodnotně pomůže nástroj Google Analytics, díky kterému můžete sledovat návštěvnost webu, chování uživatelů a další důležité ukazatele.
Díky tomu můžete identifikovat oblasti, které je třeba zlepšit. Dále se vyplatí využít Google Search Console, SEMrush nebo Ahrefs a zkontrolovat, zda na vašem webu nejsou technické chyby jako například nefunkční odkazy, špatně vybíhající 404, duplicitní obsah a další technické problémy, které mohou negativně ovlivnit výkonnost vašich webových stránek či aplikace.
Projděte si konverzní cestu zákazníka
Zde je to trochu mravenčí práce, ale jde o to “ochutnat vlastní medicínu”. Fungují vám všechny stránky a je vidět vše, co zákazníci potřebují? Platební brána funguje bez problémů? A e-mail, který klientovi přijde, dává hlavu a patu plus jsou v něm uvedené veškeré informace?
Projděte si zkrátka všechny fáze, ve kterých se může váš zákazník ocitnout. A monitorujte je průběžně – čím častěji, tím lépe. Využít můžete koncept See-Think-Do-Care, který je již řadu let zaběhlý a pomůže vám.
Zaměřte se na propagaci
Se spuštěním by samozřejmě měla souviset také propagace. Pokud web či aplikaci spouštíte, pravděpodobně o vás nikdo neví. Pokud redesignujete, pravděpodobně se setkáte s propadem z hlediska vyhledávačů.
Zde se vyplatí vytvořit správnou strategii, abyste vše měli naplánované a nespoléhali se jen na nárazovost.
Vytvářejte poutavý obsah a komunikujte se svým publikem na svém blogu, sociálních sítích nebo jiných relevantních platformách, abyste zvýšili svou viditelnost. Důležitá je hlavně pravidelnost a relevantnost.
Zvažte využití placených reklamních platforem, jako je Google Ads nebo Facebook Ads, abyste oslovili širší publikum. Může to být účinný způsob, jak rychle zvýšit návštěvnost vašich webových stránek nebo aplikace.
Zvažte zapojení influencerů či blogerů, kteří mají ve vašem oboru velkou sledovanost. V rámci spolupráce mohou účinně propagovat vaše webové stránky nebo aplikaci u svého publika.
Vytvořte si e-mailový seznam zainteresovaných uživatelů a zasílejte jim pravidelné newslettery nebo aktualizace o vašich webových stránkách nebo aplikaci, abyste je udrželi v kontaktu a informovali je. Důležitá je brandová sjednocenost a personalizace.
Další věci, na které se vyplatí myslet
Definujte své cíle a cílovou skupinu – určete, čeho chcete svou aplikací nebo webovou stránkou dosáhnout a kdo je vaše cílová skupina. To vám pomůže navrhnout a vyvinout produkt tak, aby vyhovoval potřebám uživatelů.
Proveďte průzkum trhu – analyzujte konkurenci, potřeby uživatelů a trendy ve vašem oboru, abyste udrželi správný směr.
Zvolte správnou technologii – zvolte si takovou technologii, která bude vyhovovat vašim požadavkům na produkt, škálovatelnosti a rozpočtu.
Důkladně testujte – proveďte uživatelské testování a zajištění kvality, abyste se ujistili, že váš produkt je uživatelsky přívětivý, bez chyb a splňuje vaše obchodní cíle.
Jak porozumět digitálnímu marketingu a dosáhnout firemních cílů?
Získejte průvodce zdarma a další vzdělávací tipy.