Menu

Tip: Proč nezapomínat na marketingové poradenství?

Aplikace, web či e-shop už vám nějakou tu dobu běží, ale pořád se nějak nedaří v návštěvnosti nebo počtu objednávek? Přemýšlíte, čím to může být, proč klienti nechodí a počet objednávek se nezvyšuje? Přesně s tím vám pomůže marketingové poradenství Jirky Hochmana a jeho mediálního týmu v BlueGhostu.

Mít produkt je jedna věc, důležité je ale o něm dát všem vědět

Mnoho majitelů a manažerů si myslí, že jakmile je vývoj aplikace, webu či e-shopu u konce, tak to tak nějak půjde samo a objednávky a návštěvnost se pohrnou. Bohužel pak často narazí na realitu, která říká, že tam vlastně práce teprve začíná. O vašem dokončeném projektu je potřeba nejprve dát všem vědět, a to na všech relevantních místech.

Spolu s tím je důležité brát ohled na dlouhodobost. Řada firem či startupů chtějí výsledky co nejdříve, přičemž jakmile je nevidí, ihned provádějí změnu strategie, dodavatele, zaměstnanců atp. Přitom strategie může být nastavená dobře, jen to chce v ní vytrvat déle. Typickým příkladem může být například SEO a výsledky v SERPu, kde se změny projeví průběhu týdnů či měsíců.

Jen kampaně ve většině případů nestačí

Mnoho agentur vám poradí, že máte investovat do vývoje svého produktu (e-shopu, aplikace…) a další velkou částku dát do PPC kampaní. Skvělé, jenže, co když to nezafunguje? Není dobré spoléhat jen na jeden kanál. Faktorů, které mohou ovlivnit návštěvnost, konverze a další vaše cíle může být mnoho.

Nedávno jsme jeden takový případ řešili s klientem, který si za milion korun nechal vyvinout e-shop, přičemž dalších tři sta tisíc korun vložil do PPC kampaní, které mu vygenerovaly 22 objednávek. To opravdu není mnoho.

Na problém jsme se tedy podívali a vytvořili jsme strategii, v rámci které jsme si vytyčili důležité prvky a jak s nimi naložit:

  1. Prohlédli jsme si e-shop, design, brand, nákupní cestu zákazníka a opravili drobné i větší nedostatky
  2. Zeptali jsme se cílové skupiny, jak vidí dané produkty a co jim na nich nevyhovuje
  3. Podívali jsme se podrobněji na cenotvorbu
  4. Zaměřili jsme se celkově na produktové portfolio jako takové

Díky tomu jsme zjistili, že problém nebyl v komunikaci ani špatném nastavení kampaní, ale v samotných produktech. Byl na nich totiž detail, který cílovou skupinu v 90 % odrazoval. Stačilo detail odstranit a pozitivní výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Klient tak během chvilky pozoroval, jak objednávky rostou a konverzní poměr se zvyšoval. To ale byl jen start, protože jsme se podívali i na další aspekty a zjistili, co všechno se dá zlepšit. Proto je vždy důležité dívat se na problém holisticky – ze všech možných úhlů.

Na co byste ve svém marketingu měli alespoň v základu myslet

Rozebírat marketing obecně je samozřejmě velké téma, které by vydalo na několik článků, tipů, videí, filmů, knih atd. Ale například slavný český copywriter, Otto Bohuš, to vystihl poměrně trefně v jedné větě. Zmínil, že marketing je vlastně všechno, co se nějakým způsobem z vaší strany dotýká klientů. Od prvotního e-mailu přes podání ruky, váš úsměv, tón hlasu po propisku s vaším logem, kterou používáte. Zkrátka všechno vás nějakým způsobem prodává.

V té digitální rovině jsou však nějaké základní pilíře, kterých je dobré se držet a na kterých pak můžete dále stavět. Například:

  • Podrobné zmapování a rozebrání cílové skupiny, tvorba person, stanovení rozpočtu a celkové marketingové strategie
  • Výkonnostní marketing – PPC reklamy, RTB reklamy, srovnávače zboží
  • Obsahový marketing – blogové články, návody, infografiky, videa aj. (důležitá je jejich přidaná hodnota a pravidelnost)
  • E-mailový marketing – pořád hraje důležitou roli, rozeberte si svá e-mailová sdělení a nastavte si vše správně, aby vašim klientům nechodily v nesprávný moment nesprávné e-maily s gramatickými chybami (což je stále nešvar u většiny firem)
  • Sociální média – zmapujte si relevantních kanály u své cílové skupiny a vytvořte si obsahovou strategie s plánem a jednotlivými příspěvky
  • SEO – bez optimalizace obsahu pro vyhledávače se příliš daleko nedostanete
  • Influencer marketing – také stále velice oblíbené, využijte sílu lidí, které mají v dané branži velký počet sledujících a posílejte skrze ně potřebná sdělení
  • Analytika a optimalizace – abyste věděli, zda jdete správným směrem, nezapomínejte vždy na zpětnou vazbu, ideálně ve formě dat, čísel či přímo relevantního feedbacku ze strany uživatelů

Vše se samozřejmě odvíjí od nastavených cílů, které byste si měli definovat úplně na začátku. Pomohou vám k tomu různé design strategie, metody a techniky, kterých je dobré se držet.

Posuňte svůj marketing ještě dál, využijte AI efektivněji

Váš marketing může výrazně podpořit i umělá inteligence, která dnes usnadňuje život jak e-shopům, tak všem ostatním. I tady je ale důležité jít více do hloubky. Samozřejmě najdete na internetu spoustu obecných toolů, ale vždycky je lepší přizpůsobit danou věc přesně na míru pro svoje potřeby. Například napojení přes API do vašeho prostředí (neboli využití Custom GPT’s) vše posune zase o něco dál. Ale už je to trochu „vyšší dívčí”, kterou je důležité konzultovat s odborníky.

S AI je obecně nejdůležitější začít. Pokud například v rámci správy e-shopu realizujete nějaké opakující se činnosti, je to vhodné místo, kde se můžete pokusit najít nástroj, který vám tyto činnosti ulehčí.

Nepřehlédněte: Vývoj aplikace či e-shopu teprve plánujete? Pak by vám nemělo uniknout, na co je třeba si dávat pozor a na co nezapomenout v užitečném tipu Pavla Webera. A pokud potřebujete pomoci s vývojem či marketingem, určitě se na Modrého ducha neváhejte obrátit.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.