Budou tady s námi „NFTčka" ještě za 10 let, nebo jde jen o krátkodobou epizodu na níž si za chvíli ani nevzpomeneme? Lukáš Pilka v rozhovoru s jedním z prvních českých těžařů Bitcoinu a zapáleným členem blockchainové komunity nastínil, jaká je budoucnost nezaměnitelných tokenů.
Znáte znuděné opice? Sada deseti tisíc trochu směšných a celkem ošklivých opičích profilovek se stala symbolem šílenství kolem tokenů známých pod písmeny NFT. Po vizuální stránce jde v podstatě o komiksové obrázky; na všech je opičák ve stejné póze, jednou má v tlamě dýmku, podruhé se směje, někdy má kšiltovku a jindy přilbu nebo kovbojský klobouk. Z technického pohledu je ale důležitá jejich nezaměnitelnost - stejně jako u všech ostatních „NFTček”, i zde jde pomocí blockchainu ověřit jejich vlastníka.
Bored Ape Yacht Club na NFT tržišti OpenSea
Digitální obrázky se šklebícími se primáty se staly doslova fenoménem - za obrovské částky si svého opičáka pořídili například zpěvák Justin Bieber, hip hopová legenda Snoop Dogg, fotbalista Neymar, Madonna nebo Paris Hilton. Od zahájení prodeje těchto ilustrací přitom uběhlo jen něco málo přes 12 měsíců, a i to stačilo aby, jejich celková cena na digitálním tržišti OpenSea přesáhla 100 tisíc Etherů, což odpovídá asi 2 miliardám dolarů. Do závratných výšin vyhnal cenovku nejen lesk celebrit, tokenová mánie, ale i uměle vytvořený nedostatek v podobě limitované kolekce.
Ačkoliv první nezaměnitelné tokeny spatřily světlo světa už v roce 2014, všeobecná pozornost se k nim obrátila až během kovidové pandemie. V letech 2020 a 2021 vypukla doslova NFT horečka a mnozí básnili o možnostech, které tato technologie přináší. Mluvilo se o fantastické schopnosti vytvořit originál mediálního souboru, což bylo až doposud nepředstavitelné, protože všechny digitální kopie jsou ze své podstaty stejné. Nadšení byli výtvarní umělci, hudebníci, producenti, ale také finanční spekulanti.
Během roku 2021 vyrostl obchod s „NFTčky” z nuly na 8 miliard dolarů za měsíc a počet měsíčních transakcí dosáhl hodnoty pěti milionů. Zlatá horečka zachvátila nejen spekulanty, ale i tvůrce obsahu. Svá NFT začaly produkovat celebrity typu Madonny nebo britského výtvarníka Damiena Hirsta, ale i bezpočet méně známých osobností. Sečteno a podtrženo, současné množství dohledatelných NFT se odhaduje na 250 milionů kusů, což je mimochodem vyšší číslo, než počet webových stránek, které existovaly v roce 2010.
Jednou z oblastí, kde si NFT získalo pozornost, je také digitální marketing. Někteří specialisté na budování značky věří, že Non-fungible token může mít pro brand stejný přínos, jako měla aktivita na sociálních sítích před rokem 2010. Vidí zde významný potenciál pro oslovení nového publika i pro propojení brandu s populárním médiem. Například společnost CocaCola vytváří a touto cestou autorizuje módu pro virtuální svět metaverse a americký Budweiser zas prodává token, jehož vlastníci získají pivo zdarma na vybraných festivalech. Budweiser a CocaCola přitom nejsou zdaleka jediní, kteří se chtějí svézt na vlně zájmu. Nezaměnitelné tokeny už vydala také módní značka Gucci, fastfoody McDonald’s a Taco Bell nebo asociace amerického fotbalu NFL.
Přesto se zdá, že NFT ze světa nevymizí a mohou najít svůj nový význam. Své využití by mohly najít například jako nástroj pro přímou podporu umělců. Takovým způsobem dnes přemýšlejí mj. velké sociální sítě, které v nezaměnitelných tokenech vidí cestu, jak propojit umělce s jejich podporovately. Platformy jako Spotify nebo Instagram už testují funkce umožňující vybraným tvůrcům propojit své profily s místy, kde prodávají svá NFT. Kromě podpory umělců se ale mluví i o dalších využití. Podle zpravodajského webu Hongkiat se může jednat například o ověřování pravosti nejrůznějších produktů, evidenci nemovitostí, vytváření zdravotnických záznamů k nimž se nemohou dostat nepovolaní jedinci, ukládání patentů, nebo o validaci identity u elektronických voleb.
Host této epizody Updatu si přál zůstat v anonymitě, a tak o něm na úvod pouze prozradíme, že je jedním z prvních českých těžařů bitcoinu a zapáleným členem blockchainové komunity. V rozhovoru s ním jsme se snažili najít odpověď na otázku, zda tu s námi NFT budou ještě za 10 let, nebo jde jen o krátkodobou epizodu, na níž si za chvíli ani nevzpomeneme.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc