Jak může imerzivní médium tlumit bolest při lékařském ošetření? Jaký obsah ve VR nejvíce uklidňuje a jak se v medicíně měří a vyhodnocuje digitální design? O virtuální realitě, psychologii, datech a designu je rozhovor s přednostou Ústavu lékařské etiky 2. lékařské fakulty UK
„Měřit znamená vědět”, prohlásil kdysi lord Kelvin, aby tím zdůraznil důležitost exaktního uvažování i mimo svět fyziky a matematiky. Pokud by se tento velikán z 19.století měl možnost seznámit s metodami, s nimiž pracuje dnešní digitální design, měl by nejspíš radost. Každý, kdo se alespoň chvíli věnoval Google Analytics nebo využíval A/B testování při své praxi, jistě potvrdí, že v online prostoru lze měřit a číselně vyhodnocovat prakticky cokoliv. Designéři, datoví analytici nebo marketéři zde vytvořili celou řadu metrik, od základních ekonomických ukazatelů až po jemné indikátory popisující fungování drobných komponent.
Jednou z často sledovaných oblastí je i tzv. míra zapojení, tedy schopnost webu nebo aplikace upoutat naší pozornost. UX designéři, kteří směřují své úsilí k tomuto cíli se pak obvykle zajímají o metriky popisující množství zobrazených stránek nebo příspěvků, dobu strávenou v aplikaci, jak často se na web vracíme, jak hluboko jsme doscrollovali, jaký obsah nás nejvíce zaujal a naopak, co se nám zobrazilo, když jsme se rozhodli aplikaci zavřít.
Technologičtí giganti a společnosti soupeřící na poli attention economy pak tímto pohledem posuzují prakticky každou část své aplikace. Od logiky doporučovacích algoritmů až po detaily v uživatelském rozhraní. Známý je případ designéra v Googlu, který před lety podal výpověď proto, že nesnesl práci v prostředí, kde se při výběru modré barvy pro tlačítko musí testovat 41 různých odstínů. Případně lze zmínit také postřehy ilustrátorů navrhujících Doodly - animace a minihry, které občas zastupují logo tohoto slavného vyhledávače. Ti v jedné z epizod Method podcastu uvedli, že i něco tak jemného jako je výtvarný styl lze číselně vyhodnocovat skrze dopady na chování uživatelů.
Screenshot z VR simulátoru Cold River pomáhajícího při tlumení bolesti u pacientů s popáleninami.
Schopnost digitálního média připoutat naší pozornost ale může sloužit i jiným, než marketingovým cílům. V tomto díle Updatu se budeme věnovat využití virtuální reality v oblasti medicíny a psychologie. K čemu všemu může digitální design pomáhat při léčbě pacientů? A jak se hodnotí jeho úspěšnost v tomto přísně vědeckém prostředí? O tom byla řeč s Martinem Zielinou - Přednostou Ústavu lékařské etiky a humanitních základů medicíny 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc