Jak se designují algoritmy, které ovlivňují náš každodenní život, naše postoje a názory? Digitální kampaně, které ovlivnily volby? Jaká data o sobě dobrovolně sdílíme a je nakládání s nimi vůbec legální? Kde vede etická hranice toho, co je ještě v pořádku, a co už je za hranou?
nebo zkusit na týden vysadit sociální sítě, ale nakonec to stejně nevydržíte? Co o nás naše sociální média vlasně vědí? Většina z nás nejspíš odpoví, že prakticky vše. Co to ale přesně znamená?
Novináři z New York Times v roce 2018 přišli s článkem, ve kterém se věnovali schopnostem a možnostem facebookových algoritmů. Výsledkem jejich práce byl přehled sedmi nejděsivějších patentovaných funkcí, mezi nimiž se objevila například klasifikace naší osobnosti; zda jsme uzavření, otevření, psychicky stabilní nebo máme sklony k emočním výkyvům. Detekce a analýza našich zvyků, kdy chodíme do práce, kdy si dáme první šálek kafe nebo v kolik hodin chodíme spát. A nakonec také predikce naší budoucnosti, kdy se zamilujeme, kdy budeme mít svatbu, kdy se nám narodí děti, kdy půjdeme do důchodu a kdy zemřeme.
Tyto odhady pochopitelně nenajdeme na naší facebookové zdi ani v nastavení profilu. To ale neznamená, že s nimi Facebook nepracuje, když pro nás vybírá nejpřitažlivější příspěvky a přemýšlí, jakým způsobem udržet naší pozornost. Otázkou je, zda nás taková praxe ještě vůbec překvapuje? To co bylo před třemi lety zneklidňujícím zjištěním, je dnes už nejspíš veřejným tajemstvím.
Že se jedná o čím dál naléhavější téma ilustrují i nedávno vzniklé dokumenty z produkce Netflixu. The Great Hack věnující se manipulaci prezidentských voleb v USA a kauze kolem společnosti Cambridge Analytica. Snímek Social Dilemma odhalující mechanismy, jakými v nás sociální sítě vyvolávají závislost a jako třetí nedávno uvedený film Coded Bias, který ukazuje, jak se nebezpečné společenské předsudky propisují i do autonomních digitálních systémů.
Jak 5 000 datových záznamů umožnilo Cambridge Analytice predikovat volební preference každého voliče? A to vše potichu, aniž by o tom kdokoliv věděl a měl tak možnost odmítnout takové využití svých osobních dat? Může se něco takového dít i u nás? Jak se cílí kampaně, které ovlivňují náš život a dokáží i změnit naše postoje? O tom se dozvíte víc od Jirky Hochmana, datového analytika z BlueGhostu.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc