Menu

Update: Kupovat nebo používat? O redesignu ekonomiky s Cyrilem Klepkem

Proč se v dnešní době nedesignují trvanlivé produkty? Jak se musí změnit mindset nás všech a zejména firem směrem k větší udržitelnosti? Jak se to dotkne byznysu? A jaké nové služby to přinese? To se dozvíte od Cyrila Klepka, autora a majitele digitálního odpadového tržiště Cyrkl.cz.

Update: Kupovat nebo používat? O redesignu ekonomiky s Cyrilem Klepkem

Nalaďte si Update každých 14 dní:

Jak designovat věci, aby se dobře prodávaly, nebyly extrémně drahé a zároveň přetrvaly po generace?

Už jsme si zvykli, že když doma něco nevyužijeme, například notebook nebo židli, nevyhodíme je, ale pošleme je dál přes nějaký web či aplikaci. Takto funguje i odpadové tržiště Cyrkl.cz. Firmy či jednotlivci na něm nabízejí materiály, které jsou zdánlivě nepoužitelné. Například kartony, obaly, stavební suť, skleněné střepy nebo vyjetý motorový olej. Toto digitální tržiště je navržené podle hesla: pro někoho odpad, pro jiného zdroj. Jeho uživatelé, zejména firmy nebo výrobní společnosti, sdílejí to, co sami nedokáží zpracovat. Odpadní materiál, který je pro jednu firmu zátěží, může být pro jinou surovinou, kterou umí zpracovat a dokonce je ochotná za ni zaplatit. Cíl je jasný: uzavřít co nejvíce cyklů různých surovin a snížit množství produkovaného odpadu. A jednu z hlavních rolí tu hraje design, způsob, jakým navrhujeme produkty i služby.

„Propojujeme téma cirkulární ekonomiky a inovací. Snažíme se budovat globální nástroj, aby materiály nekončily na skládkách, ale ideálně opět ve výrobě a my jsme jimi nemuseli plýtvat.“ říká autor a majitel projektu Cyril Klepek. Cyrkl, pro který BlueGhost vyvinul online aplikaci, působí po celé střední Evropě a získává významné investice. V jeho katalogu je v současnosti přes 1500 nabídek a tak se zdá, že sdílení odpadu je skutečně velká věc. Proč investoři a zákazníci tomuto projektu věří? A jak redesignovat byznys tak, abychom vzniku odpadu předcházeli?

Cirkulární ekonomikou k většímu sdílení: Jak se změní obchodní model i myšlení?

„Cirkulární ekonomika je systém, ve kterém se snažíme, aby materiály nekončily kde nemají, ale udržely se v oběhu co nejdelší dobu a ideálně v co nejlepším stavu. Cílem je omezit plýtvání. Ročně totiž ze země vyextrahujeme sto miliard tun materiálu a z toho jen 9 % se nám vrací zpátky do oběhu, zbytek se vyhodí. Snažíme se hodně zaměřit na firmy, protože u nich vzniká 88 % veškerého odpadu.“

Jak se říká, nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne. Přechod z lineární ekonomiky, té, kterou máme dnes a která řídí přes 90 % našeho světa, na tu cirkulární totiž vyžaduje celkovou, systémovou změnu a redesign jak služem, tak produktů. Výzva je navrhovat produkty tak, aby vydržely, nekončily na skládce a neměly tak negativní dopad na životní prostředí.

Jak designovat věci, aby se dobře prodávali, nebyly extrémně drahé a zároveň přetrvaly po generace? Jak se změní obchodní model i myšlení? Jaké kroky se už nyní podnikají v rámci Evropské unie? Co budeme i nadále vlastnit a co bude možné sdílet? Věděli jste, že pronajmout si můžete dokonce i boty nebo kalhoty? A jak bude vypadat naše životní úroveň za 15 let? Odpovědi na tyto otázky se dozvíte v druhém dílu podcastu BlueGhost Update!

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

9

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.