Jaké funkce plní městský navigační systém a z jakých komponent se skládá? K čemu slouží fyzická navigace v době, kdy každý máme smartphone a jak využívá displeje a digitální prvky? O tom je rozhovor s Tomášem Machkem, spoluatorem systému a vítězem CGD 2022 za grafický design.
Doprava ve velkých městech se za posledních pár let proměnila k nepoznání. Není to tak dávno, kdy se vedla vášnivá diskuze, zda zakázat, nebo nezakázat Uber a Bolt. Kdy jsme si začali zvykat na bikesharing a carsharing nebo si nainstalovali aplikaci pro sdílené elektrokoloběžky, skútry či jiné pohyblivé prostředky poskytované v modelu mobility as a service. Je přitom jisté, že seznam změn není u konce. Naše doprava se musí vypořádat s přechodem na uhlíkově neutrální ekonomiku a elektromobilita tak nejspíš bude nabírat na síle. Autonomní auta slibují nové koncepty přepravy lidí i zboží a to v individuálním i v hromadném měřítku. A jejich senzory brzy poskytnou dosud nebývalé množství dat o transportních zvycích obyvatel i o každém výmolu na silnici.
Společně s dopravními prostředky se změnil také způsob, jak město vnímáme. Když vystoupíme na neznámém nádraží, zpravidla vytáhneme z kapsy telefon a věříme, že nás dovede tam, kam potřebujeme. Na smartphone se díváme i když chceme najít nejlepší spoj nebo když hledáme dobrou restauraci v našem okolí. Chytré hodinky nás upozorní v okamžiku, kdy náhodou odbočíme z vytyčené cesty a současné způsoby wayfindingu poskytují navigaci i v interiérech či podzemních stanicích, kde dosud chyběl GPS signál. A za oknem čekají brýle pro rozšířenou realitu, které propojí fyzický a digitální svět do jednoho vizuálního spektra.
Podle zprávy poradenské společnosti KPMG mohou být světové metropole roku 2040 mnohem prostupnější a chytré úpravy dopravních mechanismů umožní lepší přístup k městským službám i k zaměstnání. Města dokáží poskytovat přepravu na vyžádání a nikoliv pouze na základě statistického průměru a to zejména kvůli nástupu počítačem řízených vozidel. Nakonec, ale v neposlední řadě, se prý promění i úloha samotného dopravního podniku. Ten už se nebude soustředit přímo na provoz autobusů či tramvají, ale stane se jakýmsi komisařem, organizátorem, který bude koordinovat množství samostatných poskytovatelů.
V souvislosti s výstavbou nové linky D pražského metra se metropole rozhodla přestavět navigační systém městské hromadné dopravy. Soustavu fyzických nosičů a značení, která snad od nepaměti pomáhá při orientaci po městě. Co obnáší řešení tak komplexního designérského úkolu? A k čemu je takový systém v době, kdy máme každý v kapse superchytrou navigaci? O tom je nový díl Updatu s Tomášem Tomášem Machkem, spoluautorem nového pražského navigačního systému.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc