Co všechno musíte mít, když si chcete nechat udělat web? Dobrého webaře, trpělivost, ochotu sdílet informace a místo v kalendáři.
Chci web. Chci ho hned, levně a aby byl modrý. Jo a bylo by fajn, kdyby vypadal jako ten, který má firma medodnasichvcel.cz. Vím, že poskytuju konzultantské služby, ale líbí se mi, jak jim tam ty včeličky lítají. Teď odjíždím na měsíc kitovat na Zanzibar, nebudu k dispozici, ale očekávám, že po návratu už moje stránky pofrčí.
Na takové zadání lze říci jen jedno. Děkujeme, ale určitě se chytnete u někoho z našich konkurentů. A my budeme jen rádi, protože se tento projekt v jejich portfóliu vyjímat rozhodně nebude. Nebo zkuste oslovit nějakého jednorožce, kterých je na trhu asi tolik, jako mušliček na Zanzibarské pláži. Že nevíte, kdo je jednorožec? Tak si nechte vyprávět legendu…
Jak si vybrat správného dodavatele už jsme vám představili v prvním díle Webové poradny. Teď nás – a hlavně vás – bude zajímat, jak svému ideálnímu webaři projekt zadat. Správné zadání je totiž základ úspěchu. Nepodceňte to, protože byste pak mohli mít místo e-shopu s akvaristikou parádní web pro aquapark. I když by byl krásný, byla by to trochu škoda.
Jak tedy postupovat? Začněte sami u sebe a zpracujte si analýzu interních potřeb a zdrojů, která vám zreflektuje, co vaše firma potřebuje a čím disponuje. Následně poskytněte webařům všechny potřebné údaje pro zpracování úvodní studie. Ta obsahuje zmapování trhu, konkurence, cílové skupiny, určení primárních a sekundárních cílů apod. Pravděpodobně nevíte, co znamená „všechny potřebné údaje“, proto mívají profesionální firmy připravený propracovaný dotazník, který se vás doptá na vše, co bude na začátek potřeba vědět. Na základě těchto posbíraných informací se zpracuje projektový plán, který s vámi dodavatel opět podrobně projde a hurá na samotnou realizaci.
Nové stránky, které splní nutné náležitosti? Modrý duch tvoří weby od A do Z!
Informace, bez kterých se projektový plán neobejde:
Po této informační smršti se všem, kteří budou na webu pracovat, začnou zahřívat mozkové závity. Marketér, projeťák, programátor, grafický designer i copywriter se zavřou v jedné místnosti a nevylezou, dokud na základě vašeho zadání nevytvoří notičky, podle kterých se projekt „můjnejlepšíweb“ začne realizovat. Ano, to je ten již výše zmiňovaný projektový plán. Na zlatém podnose vám ho naservírují a společně doladíte detaily a upřesníte rozpočet.
Kolik tak orientačně standardní web ukrojí z vašeho času?
Jak je patrné z výše uvedeného, bez vás to nepůjde. Nejdůležitější osoba v celém projektu jste totiž vy. Ano vy. Sakumprásk náš orientační výpočet dělá 39 hodin. Proto si předem ve svém harmonogramu vyčleňte dostatek prostoru. I přes dokonalé zadání bude potřeba v průběhu procesu tvorby webu vaše součinnost.
Zanzibar si naplánujete až po dokončení projektu a můžete si pak za odměnu na pláži s radostí prohlížet, jak web šlape a objednávky se jen hrnou.
Připomeňte si první díl Webová poradna #1: Výběr správného dodavatele, nebo pokračujte dále na:
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc