V závěrečném třetím díle restauračního seriálu poradíme, jak změřit návštěvnost či zájem zákazníků na vašem webu, proč je dobré mít svůj vizuální styl nebo jak nabízet rezervace stolů online.
Ujistěte se, že je Váš podnik dohledatelný skrze online mapy a že se šipka s jeho pozicí zobrazuje na správném místě. Jednoduše zadejte název restaurace a její přibližnou polohu do obou dvou nejpoužívanějších mapových systémů a uvidíte, co se vám zobrazí. Údaje z těchto map se totiž nepoužívají pouze při zobrazení polohy skrze internetové stránky, ale také v různých mobilních aplikacích nebo GPS navigacích. Restauraci do Online Map od Seznamu přidáte prostřednictvím zápisu na Firmy.cz. Do online Map od Googlu přidáte restauraci přes nabídku přímo v mapách.
Nabídnete-li rozvoz jídla, pak zajistíte více práce pro vaši kuchyň. Zapomeňte však na svého vlastního poslíčka. Ten stojí spoustu peněz a nové zákazníky přivede jen stěží. Existuje totiž hned několik webových služeb nabízejících rozvoz pokrmů po celé ČR. S nimi uzavřete smlouvu a následně zadáte vaše menu na jejich stránky - o rozvoz jídel i klientelu tak bude postaráno. Nejvyužívanějším rozvážkovým webem je damejidlo.cz.
Obal pro dopravu jídla je stejně důležitý jako dobré servírování v restauraci. Hezká a funkční krabice znamená vyšší spokojenost zákazníků.
Server Yelp je zaměřen na zprostředkovávání informací o menších lokálních firmách všeho druhu – včetně restaurací. Stejně jako TripAdvisor je populární především v zahraničí. Aktivita na tomto webu je vhodná zejména pro podniky v turisticky zajímavých lokalitách. Tento server je od konce roku 2013 dostupný i v češtině a tak si možná brzy získá příznivce i u nás.
Nabízíte-li lokální pokrmy a vaříte-li místní kuchyni, pak to zde napište. Lidé na Yelpu to ocení. Navštivte server Yelp.com a zkontrolujte zde svůj podnik. Pokud jej po zadání názvu a lokality nenajdete pak klikněte na tlačítko "Add A Business"
Nechte si napojit stránky na systém Google Analytics, který vám zdarma prozradí vše o chování návštěvníků Vašeho webu. Zjistíte tak přesně, kolik lidí se na stránky podívá, co konkrétního je zajímá nebo z jakých míst se na web dostali. Rovněž zde najdete míru okamžitého opuštění stránek, která mj. vypovídá o kvalitě vašeho webu. Uvádí procento zklamaných uživatelů, kteří ze stránek odešli bezprostředně po jejich zobrazení. Dobrý web restaurace by měl mít toto procento nižší než 40%.
Oficiální webové stránky Google Analytics
Prodej voucherů má své světlé i stinné stránky. Vyberete-li si pro spolupráci velký slevový server, pak se vám může podařit prodat i stovky poukazů. Za ně si však budete účtovat výrazně nižší cenu než obvykle. Za tyto peníze si nabídku pořídí nejen noví hosté, ale i stálí, kteří by za ní jindy zaplatili plnou cenu. Stejně tak není jisté, že si hosté využívající nabídku objednají nějaká další jídla či nápoje.
Nerozlišujte v kvalitě služeb mezi hosty s voucherem a zákazníky platícími penězi. Hlídejte personál, aby přistupoval ke všem stejně. Účtované provize slevového webu se liší. Většinou se však pohybují kolem 20% z ceny nabídky.
Instagram je aplikace, která umožní mobilním telefonem pořizovat stylizované fotky, u nichž se tak nějak předpokládá, že budou působit částečně amatérsky (a nepůsobí to hloupě). Nainstalujte si do svého chytrého telefonu tuto aplikaci, založte si profil restaurace a posílejte skrze něj příspěvky na vaši facebookovou stránku. Pořízení a nahrání snímku z akce, či obrázku připravené speciality zabere několik vteřin a vy tak udržujete neustálý kontakt s fanoušky. Nezapomeňte k fotografiím doplňovat popisky, prohlédne si je pak více lidí.
Používáním jednotné grafiky budete lépe rozpoznatelní v očích vašich (potenciálních) zákazníků a budete je moci efektivněji oslovit. Tzv. firemní identita restaurace přitom nemá obsahovat pouze logo, ale i barevnou kombinaci, typ písma a v neposlední řadě sadu prezentačních fotek. Z ní pak má vycházet design internetových stránek, vizitek, letáků, menu, oblečení pro personál a dalších firemních materiálů. Dokonce i grafiku facebookového profilu lze přizpůsobit pomocí profilové nebo úvodní fotografie.
Ještě nemáte svůj vizuální styl? Modrý duch vytvoří vám vytvoří firemní identitu od A do Z.
Máte k dispozici telefonní čísla svých zákazníků? Pak zvažte občasné zasílání SMS zpráv s pozvánkami na pořádané nebo zvýhodněné akce. Jedná se však o poměrně agresivní komunikační kanál a tak jej nepoužívejte příliš často. Také buďte ostražití ohledně negativních ohlasů. Budou-li se vyskytovat, pak rozesílání sms raději omezte nebo se ještě před rozesílám při prvním kontaktu se zákazníkem zeptejte, zda by tuto možnost komunikace ocenil.
Zaznamenávejte si čísla lidí, kteří k vám volají, aby si udělali rezervaci. Je to nejrychlejší cesta k vytvoření telefonního seznamu pro pozvánky. Telefonní čísla lze získat pomocí různých soutěží, či registrací pro slevu nebo věrnostní kartu. Existují internetové SMS brány, které nabízejí pohodlnější rozesílání zpráv než váš telefon.
V obou případech se jedná o rezervační systémy, které nabízejí správu rezervací pomocí webových aplikací. Díky nim získáte větší přehled o svých hostech. Zároveň můžete na svých internetových stránkách nabízet přímé rezervace stolů – bez nutnosti telefonického potvrzení. Součástí těchto služeb je i zařazení do jejich vlastního katalogu restaurací, což může oslovit nové zákazníky.
Tímto posledním tipem končí třídílný seriál Z internetu do restaurace. Připadá vám online svět příliš složitý nebo jen jednoduše nemáte čas se o vše potřebné kolem vašeho webu postarat? Svěřte web odborníkům na digitální komunikaci.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc