Jak to, že se vám některé příspěvky zobrazují více a jiné méně? Jak přesně funguje algoritmus sociálních sítí, to bohužel vědí jen jeho autoři. Co se jim ale trochu podívat pod ruce? Nakoukněte do základů personalizace na Facebooku, Instagramu a LinkedInu.
Už jste se někdy pídili po tom, proč váš post na Instagramu vidělo tak málo lidí, anebo proč se na vaší zdi zobrazují příspěvky konkrétních přátel či skupin? Za celou touto „záhadou“ stojí algoritmus. Každá sociální síť má svůj vlastní a jeho přesnou funkcionalitu pečlivě střeží. Pojďte s Modrým duchem alespoň částečně nakouknout pod oponu tajemna.
Když Facebook začínal, zobrazování příspěvků nebyla žádná věda, řadily se jednoduše od nejnovějšího po nejstarší. Čím populárnějším se však Facebook stával, tím víc začal přemýšlet nad tím, jak si udržet své uživatele a jak nalákat nové. Právě proto vznikl algoritmus, který se neustále mění a vyvíjí. Jeho hlavní cíl je jasný: nabídnout uživatelům tak relevantní obsah, jak jen to bude možné, aby na sociální síti trávili hodně času a rádi se vraceli. Algoritmus proto vybírá každému člověku to, co je pro něj nejatraktivnější.
Co bere při zobrazování personalizovaných příspěvků v potaz? Především interakci uživatele. Pokud máte v přátelích 500 osob, neznamená to, že uvidíte všechno, co zveřejní. Naopak uvidíte častěji příspěvky lidí, se kterými si píšete na Messengeru, kterým lajknete status či okomentujete fotku. Ne nadarmo tedy platí rčení, že každý má takové sociální sítě, jaké si zaslouží. Pokud tedy chcete méně politických meme na vaší zdi, jednoduše je a jejich autory začněte ignorovat. Zřejmě to nepomůže hned, neboť algoritmus už ví, že přesně tento obsah vás v minulosti bavil. V takovém případě si můžete na profilu osoby vypnout sledování. Na Facebooku najdete tlačítko pro změnu nastavení přímo pod úvodní fotkou. Zde si zároveň můžete navolit i opačné preference a profil přidat do oblíbených, pokud nechcete, aby vám cokoliv uniklo.
Stejně je tomu u firemních stránek. To, že se uživatel stal fanouškem ještě neznamená, že od teď uvidí všechny vaše příspěvky. Podle dostupných informací vaše neplacené příspěvky vidí pouze 6–10 % odběratelů. Proč? Vysvětlení je snadné. Největší a v podstatě jediný příjem Facebooku je právě z reklamy. Proto se snaží přimět své zákazníky, aby si připlatili za to, že jejich příspěvky uvidí více lidí.
To samozřejmě není vše. Algoritmus se dívá také na další faktory:
Potřebujete poradit s péčí o vaše social media? Modrý duch vám pomůže.
Zajímavostí je, že tento rok se dal Facebook do testování nového řazení příspěvků, které uživateli umožní, aby se sám rozhodl, zda chce příspěvky na své zdi řadit tak, jako tomu bylo do teď – podle relevantnosti, anebo jako tomu bylo v minulosti – od nejnovějšího po nejstarší.
S algoritmem na Instagramu je to velice podobné jako u Facebooku. I tady má hlavní roli při zobrazování příspěvků interakce uživatele s profily přátel a firem. Prioritu mají příspěvky od rodiny a přátel, také ty od osob, se kterými si v Direct Messages píše a dále pak ty, které uživatel lajkuje či komentujte.
Pokud si uživatel nechce příspěvky od konkrétní stránky nechat ujít, může si zapnout „Upozornění na příspěvky“, anebo naopak profil „Ztišit“, aby se mu na zdi vybraných postů neukazovaly.
Tip: Ať už z osobního či firemního profilu, nikdy nepřidávejte více příspěvků v jeden okamžik, dostanete za to „mínusové body“ a snižuje se tím jejich dosah. Zveřejníte-li například 3 příspěvky za sebou, je velká šance, že jeden z nich se zobrazí vybraným osobám, druhý také, avšak v menším množství a třetí už neuvidí skoro nikdo. Nikdy však nevíte, který ze 3 příspěvků jak dopadne, neplatí, že ten první bude mít dosah nejvyšší. Obecně není dobré zahlcovat obsahem, budete pak vyhodnocení jako méně kvalitní autoři a sníží se váš dosah.
Stává se čím dál populárnějším, není tedy divu, že ani LinkedInu se nevyhnuly algoritmy. Oproti těm na Facebooku a Instagramu jsou však odlišné. Ve chvíli, kdy přidáte post, rozhodne se, jakou „nálepku“ dostane – Spam, Příspěvek s nízkou kvalitou či Kvalitní příspěvek. Jak se vyhnout označení spam? Nepřidávejte odkazy na podezřelé weby a nezveřejňujte příspěvky, které se skládají jen z fotografie, odkazu či hashtagu, ale vždy přidejte text.
Pokud váš post nebyl označen jako spam, LinkedIn ho zobrazí vybranému okruhu lidí a počká, jak zareagují. Feedback může být pozitivní (like, komentář, sdílení), žádný, ale také negativní (uživatel si váš post skryje nebo označí za obtěžující). Podle tohoto testu se algoritmus rozhodne, zda příspěvek zobrazí i dalším lidem.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc